DOSYA
MAKALE
BAĞIMLILIKYAPICI MADDELERİNKULLANIMINI
EN İYİ ÖĞRETMENİN
Okul ve çevre etkisinin
ön planda olduğu
ergenlik döneminde,
madde kullanımıyla
mücadele etmede
gencin yaşıtlarıyla
yapılacak iş birliği ve
takım çalışması hayati
önem taşıyor. Özellikle
planlı grup eğitimleri,
gencin bakış açısını
değiştirerek model
alma yöntemiyle
yeni davranışlar
kazanmasını sağlıyor.
Otoriteye karşı tavrın
yüksek olduğu bu
dönemde mesajın
akranın kendisi
tarafından verilmesi
etkinin güçlü olmasını
sağlıyor.
arkadaşlık, ergen gelişiminde önemlidir. Bu dönemde genç
hem kendini tanıma, hem de yeni bir kimlik arayışı içine
girme sürecindedir. Yaşadığı değişim, gelişme ve sorunlar iç
dünyasında çatışmaya neden olabilir, çözüm yolu bulamaya-
bilir. Akran eğitimi farklı amaçlar doğrultusunda çeşitli yaş ve
çevrelerden oluşan gruplar için kullanılabilir. Bu süreçte bilgi,
davranış ve tutum değiştirmek amacıyla yapılan planlı bir
eğitim yöntemi uygulanır. Akran grubunda gencin görüş açısı
genişler, özdeşim yani ‘model alma’ ile gencin yeni davra-
nışlar kazanabilmesi üzerine çalışılır. İş birliği ve takım ruhu
gelişen gençler birbirlerini olumlu yönde etkileyebilir.”
M
Madde kullanımını önleme programları farklı birçok
kanal aracılığıyla yapılabiliyor. Bunların başında farma-
kolojik tedavi geliyor. Yanı sıra okul, aile, sivil toplum
kuruluşları ve medyanın büyük etkisi var. Düzce
Üniversitesi Tıp Fakültesi Öğretim Üyesi Klinik Psiko-
log Yrd. Doç. Dr. Celalettin İçmeli, okulların ergenlerin
öğrendiklerinden en fazla verim aldıkları kurumlar
olduklarının altını çiziyor ve çeşitli derslerin üniteleri
içinde konular işlense de, akran eğitimi yoluyla madde
kullanımını önleme girişimlerinin son yıllarda giderek
önem kazandığını belirtiyor: “Akran ilişkisi ve yakın
yesilay.org.tr
12
YEŞiLAY
•
NİSAN 2015