Web sitemizde en iyi deneyimi yaşamanızı sağlamak için çerezleri kullanıyoruz.
Detaylı Bilgi
Okulda Bağımlılığa Müdahale (OBM) Programı Formatör Eğitimi İstanbul’da Gerçekleştirildi

Okulda Bağımlılığa Müdahale (OBM) Programı Formatör Eğitimi İstanbul’da Gerçekleştirildi

Yeşilay ve T.C. Millî Eğitim Bakanlığı iş birliğiyle hayata geçirilen Okulda Bağımlılığa Müdahale Programı Formatör Eğitimi 9-12 Ocak 2023 tarihlerinde 130 formatör adayının katılımıyla İstanbul’da gerçekleştirildi.

OBM ile okullarda (Ortaokul ve liselerde) ve Rehberlik Araştırma Merkezleri’nde görev yapan Rehber öğretmenler ve psikolojik danışmanlara; sigara, alkol, madde denemiş/kullanan, riskli internet kullanımı bulunan öğrencilere yönelik yapılandırılmış müdahale teknikleri sunulmaktadır. OBM programı ve destekleyici OBMSoft yazılımı ile risk gruplarındaki öğrencileri tespit etme, sorunlarının risk seviyesi hakkında doğru değerlendirmede bulunma, etkin müdahale uygulama ve düzenli izleme sağlayacak mesleki ve teknik yeterlilik kazandırılmaktadır.

Dört gün boyunca alanında uzman isimlerin eğitimler verdiği program kapsamında kapanış konuşmasını gerçekleştiren Yeşilay Genel Başkan Yardımcısı Doç. Dr. Safa Koçoğlu konuşmasında şunları aktardı:
“Okulda Bağımlılığa Müdahale Formatör Eğitimi, geleceğimizi şekillendirecek nesillerimiz için önem arz ediyor. Onların tertemiz bir hayatı benimsemesi sizlerin sayenizde gerçekleşecek. T.C Millî Eğitim Bakanlığı iş birliğiyle hayata geçirdiğimiz Türkiye Bağımlılıkla Mücadele Eğitim Programımızla; psikolojik danışmanlarımız ve rehber öğretmenlerimiz 10 milyon öğrenci ve 3 milyon yetişkine ulaştı. Bu eğitimlerin geri bildirimleri sonrasında, Okulda Bağımlılığa Müdahale Programımızı geliştirdik ve formatörlerimizle uygulamaya başladık. Türkiye Bağımlılıkla Mücadele Eğitim Programımızla bağımlılıklara karşı bilinç oluşturmaya; Okulda Bağımlılığa Müdahale Programımızla da bunun eğitici yönünü tamamlamaya, bağımlılığa dönüşmeden öğrencinin zararlı davranış ve alışkanlıklarına müdahale etmeyi amaçlıyoruz.”

Okulda Bağımlılığa Müdahale Programı (OBM) çocuğu ve ergeni henüz “deneme” ya da “kullanıcı olma” düzeyindeyken zararlı maddeden vazgeçirmeye yönelik olarak geliştirilmiş okul temelli önleyici müdahaleler bütünüdür. Bireysel görüşmelerle devam eden, erken müdahale programı olan ve okul içerisinde psikolojik danışman/rehber öğretmenlerin bireysel görüşmelerine dayanan OBM Türkiye’nin okulda bağımlılığa müdahale eden ilk ve tek programıdır.

Bu kapsamlı programın bir diğer kapanış konuşmasını gerçekleştiren T.C Milli Eğitim Bakan Yardımcısı Osman Sezgin ise şunları ifade etti:
“Psikolojik, Danışmanlık ve Rehberlik öğretmenleri bir okulun kalbidir. Bizler için çok kıymetlisiniz. Yaptıklarınız ve başaracaklarınızın farkında olmalı ve kıymetini bilmelisiniz. Buraya gelerek değerli vaktinizi öğrencileriniz için ayırdınız, kendinizi onlar için geliştirmek istediniz. Bağımlılıkla mücadele ederken öğrencilerinizin anne ve babalarını da işin içine mutlaka dahil etmelisin. Güvenen ve güvenilen insan olmak önemlidir. Üreten ürettiği ile anlamlı bir bağ kurmalıdır. Bağımlılık tek başına bir rahatsızlık değildir, altında yatan diğer nedenleri ve eşgüdümlü hastalıkları da mutlaka bilmemiz gerekir. Dört gün boyunca burada aldığınız eğitimlerin faydalı olduğuna canı gönülden inanıyorum. Sizlere katkı sağlayan kıymetli hocalarımıza teşekkür ediyorum. Hepinize üstün, kalıcı, her zaman zirvede olan başarılar diliyorum. Dünya döndükçe adınız kalsın.”

Riskli öğrencilere önleyici müdahale

T.C Millî Eğitim Bakanlığı ile 2018 yılında imzalanan OBM protokolünün ardından, 2019 ve 2020 yıllarında uygulayıcı eğitimleri düzenlenmiştir. Ülke çapında gerçekleştirilen dört ayrı eğitimle 81 ildeki OBM uygulayıcılarının sayısı toplamda 465 kişiye ulaşmıştır. Ayrıca aynı dönemde toplam 33 formatör (eğitici eğitmeni) yetiştirilmiştir. Aralık 2022 itibariyle OBMSoft verilerinden sisteme uygulayıcılar tarafından risk altında olduğu tespit edilen 2387 öğrenci kaydedilmiş olup ihtiyaç duyulan alanlarda kısa müdahale teknikleri uygulanmıştır. Bugüne kadar öğrencilerle yapılan toplam bireysel görüşme sayısı 5.458’e, ailelerle yapılan görüşme sayısı ise 836’ya ulaşmıştır.