Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  5 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 5 / 84 Next Page
Page Background

Çocuklar ne izliyor?

Çocukların belli bir yaşa kadar ekranla tanışmaması, sonrasında ise sınırlı za-

man dilimi içerisinde ve ihtiyaç halinde bilgisayar, tablet gibi araçları kullan-

masını özellikle belirtiyoruz. Çocuğun zihinsel, psikolojik ve fizyolojik olarak

gelişimi açısından uzmanların önemli bulduğu bu konunun çokça nedenleri

bulunmaktadır. Bunlardan biri de ekran karşısında içeriği ne olduğu belli ola-

mayan ve çocuğun maruz kaldığı reklamlardır. Markaların pazarlama iletişi-

mi stratejisinde çocuklar önemli bir konumdadır. Tüketim çağında, her tür-

lü mecradan, akıl almaz yöntemlerle ürün ve hizmetlerin satış ve tanıtımına

yönelik pazarlama yapılmaktadır. Giyimden gıdaya, oyuncaktan teknolojiye

kadar birçok alanda çocuklar için özel ürün ve hizmet çıkaran markalar, pazar-

lamalarını da anne-babalara yönelik değil, çocuğa yönelik yapmaktadır. Hatta

yetişkine yönelik pazarlama dahi çocuğu etkileme üzerinden yapılmaktadır.

Elbette bunun etik kurallarını sorgulamak gerekir. Ancak her şeyden önce me-

sele; çocuğun zaten içeriğinden tam mutmain olunmayan çizgi animasyonlar

ve filmleri izlemesinin yanında aralarda çıkan, çocuğa neler verdiği bilineme-

yen reklamları izlemesinde anne-babanın rolü.

Zira henüz soyut düşünce yeteneği gelişmemiş çocuklara anlamlandıramaya-

cağı mesajlar vermesi, reklamı yapılan ürünün çocuğun psikolojik ve fiziksel

gelişimini olumsuz etkilemesi, çocuğun ekonomik olarak aileyi zorlamak is-

temesi, çocuğun doğasına, yaşına aykırı ürünlerin olması reklamların tehlike-

lerinden sadece birkaçı… Endüstrinin bu pazarlama çarkı ve macerası devam

edecek, belki ülke politikalarına yönelik etik değerler gözetilerek yaptırımlar ve

sınırlandırmalar yapılacak ama çocuk bilgisayar, tablet oyunlarında, TV’de, dı-

şarıda reklamlarla hep karşılaşacak. Ebeveyne düşen görev önce bu kadar fazla

tüketim çılgınlığı mesajlarına karşılık kendilerinin model olması, bilgilenmesi

ardından çocuğu doğru ve ölçülü yaşama konusunda terbiye etmesi.

Dergimizin bu sayısında reklam ve çocuk ilişkisini ele aldık. Çocuklara reklam

izletilmeli mi, reklam içeriği çocuğa nasıl açıklanmalı, olumsuz etkilerinden

çocuk nasıl korunmalı, subliminal reklam çeşitleri, ülkemizde çocuklara yö-

nelik reklamlarla ilgili düzenlemeler ve uygulamalar, reklam ve çocuk hakları

ilişkisini Ağustos sayımızda konunun uzmanları eşliğinde detaylıca işledik.

Sağlık, kültür ve yaşam sayfalarımızda da keşfetme duygunuzu, heyecanınızı

pekiştirecek yazıları ve röportajları keyifle okuyacaksınız.

Bu vesileyle, Ağustos ayında idrak edeceğimiz mübarek Kurban Bayramını-

zı tebrik eder, yakınlaşmanın adı olan “kurban”ın sevdiklerinizle ilişkilerinizi

daha da güçlendirmesini, sağlıklı bir bayram ve bir ömür geçirmenizi dilerim.

Her şeyden önce asıl tartışılması gereken konu; çocuğun zaten

içeriğinden tam mutmain olunmayan çizgi animasyonlar ve

filmleri izlemesinin yanında aralarda çıkan, çocuğa neler verdiği

bilinemeyen reklamları izlemesinde anne-babanın rolü.

Prof. Dr. Mücahit Öztürk

Yeşilay Genel Başkanı

Başkan'dan...

AĞUSTOS 2018 5