OCAK'TAVİZYONDAKİLER
Ağ / 6Ocak
Kendine has sinemasıyla
dikkat çekenKimki-Duk,
KuzeyKore vatandaşı bir
balıkçının hikâyesini odağına
alıyor. Teknesininmotoru
bozulan balıkçı, GüneyKore'ye
sürüklenir. İşkence doluuzun
sorgulamalardan sonraKuzey
Kore'ye sınır dışı edilir. Ancak
GüneyKore'yi terk etmeden
önce ülkenin aynı anda hemne kadar gelişmiş olduğunu
hemde ne kadar karanlık bir yana sahip olduğunu
görür. Ekonomik gelişmeninmutluluk getirmediği
düşüncesiyle döndüğüülkesinde, güneyde karşılaştığı
şiddetin benzerini yine yaşar sorgulamalar esnasında.
Güneyde gördükleri karşısında yaşadığı zihin
bulanıklığı, kuzeyde bir hayal kırıklığına dönüşmeye
başlar.
ÖzgürlüğünSesi:
Bilal-i Habeşi / 13Ocak
Bilâl-i Habeşî'nin
çocukluğundan itibaren
yaşadığı hayatı anlatan
animasyon filminmüzikleri Atli
Örvarsson tarafından yapıldı.
Bilâl-i Habeşî esir tacirleri
tarafından kaçırılır, kız kardeşi
ile birlikte köle pazarında satılır.
Çok zor koşullarda bir hayat
yaşarken bir günHz. Muhammed (SAV) ile karşılaşır. Hz.
Muhammed (SAV) tarafından alınır ve özgür bırakılır.
Bilâl-i Habeşî Müslümanlığı kabul eden ilk insanlardan
birisidir. Ve ilk ezan okuyan kişidir. Filmoldukça geniş
kitlelere hitap edecek bir çizgi animasyon. Bilal-i
Habeşi’nin seslendirmesini, EnginAltanDüzyatan yaptı.
Satıcı / 27Ocak
Bir Ayrılık veGeçmiş gibi
filmlerde kamerasını hayatını
içerisine konumlandırmayı
başaranAsghar Farhad’i, yeni
filmi Satıcı'da da benzer şekilde
görüyoruz. Film, tiyatroda
sergileyecekleri yeni oyunlarının
arefesinde yeni bir eve taşınmak
zorunda kalan çiftin, trajik bir
olaya yaklaşımlarını odağına
alıyor. Dairelerindenmahallelerinde olan tehlikeli
işler nedeni ile zorla çıkarılan Emad ve Rana, Tahran'ın
göbeğinde yeni bir daireye taşınırlar. Bir önceki kiracı ile
bağlantısı olan olay genç çiftin hayatını çarpıcı şekilde
değiştirecektir.
varları gözlerden sakladıkları çocuklar için bir hapishane-
nin aşılmaz duvarları mıdır yoksa onları dışarıdaki karanlık,
kocaman dünyadan korumakta mıdır?” gibi soruları mer-
kezine alan Koca Dünya, yetimhanede büyüyen; kardeş
oldukları söylenen ya da öyle olmasa bile geçen zaman ve
sahipsizlikleri onları kardeş gibi yakınlaştıran Ali ve Zuhal’in
öyküsünü anlatıyor. Ve film, Ali ile Zuhal’in yetimhane dışın-
daki koca dünyanın kucağına savunmasız fırlatılıp atıldıkları
sırada başlıyor.
Senaryosunu da Erdem’in yazdığı, görüntü yönetmenliğini
ise yönetmenin uzun süredir birlikte çalıştığı Florent Her-
ry’nin yaptığı Koca Dünya’nın başrollerini Ecem Uzun ve
Berke Karaer birlikte paylaşıyor. Genç oyuncuların perfor-
manslarıyla göz doldurduğu filmde, Hakan Çimenser, Meli-
sa Akman, Ayta Sözeri, Murat Deniz, Saygın Soysal ve Sağ-
nak Sarıbudak gibi isimler de onlara eşlik ediyor.
Adana’da düzenlenen Altın Koza Film Festivali’nden “En İyi
Film”, “En İyi Görüntü Yönetmeni”, “Türkan Şoray Umut Ve-
ren Genç Kadın Oyuncu” ve “Film Yönetmenleri Derneği En
İyi Yönetmen” ödülü olmak üzere dört ödülle dönen Koca
Dünya, oyunculukları, görüntüleri, renkleri, seçilen me-
kanları ve müziğiyle sinema salonundan çıktıktan sonra bir
süre daha sizinle yaşayan filmlerden biri. Özellikle de bir ka-
çış alanı olarak izlediğimiz ormandaki planlar ve rüya sah-
nesiyle kendinizi bir masalın içinde hissetmeniz mümkün.
İstanbul’da ilk olarak İstanbul Bağımsız Filmler Festivali’nin
ilham veren filmlerin galalarını yaptığı “İlham Serisi” kapsa-
mında izlediğimiz Koca Dünya’ya dair kurduğumuz cümleyi,
Fred Film Radio’nun karakterlerin bir ormana sığınmasının
bir metafor olup olmadığı sorusuna Reha Erdem’in verdiği
yanıtla bitirelim: "Metafor çok sevmiyorum. Orman sığını-
lacak bir yerdir, ama bugün dünyada saklanabilecek bir or-
man bile yok. O anlamda metafor değil, gerçek."
yesilay.org.tr
71
YEŞiLAY
•
OCAK 2017