Background Image
Previous Page  18 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 18 / 84 Next Page
Page Background

yesilay.org.tr

18

YEŞiLAY

ŞUBAT 2017

DOSYA

Çocukla iletişimde çocuğun yaşı, cinsiyeti ve kişilik özel-

likleri oldukça önem taşır. Çocukluk döneminde olası teh-

likelere karşı açık tavır koyabilen ebeveynler, ergenlik

dönemiyle birlikte çocuğu üzerindeki denetimi uzaktan

yapmalıdır. Arkadaş seçiminde kontrollü olmalıdır. Baskı

yapma yolunu tercih etmemelidir.

Çocuk aileyi yansıtır. Aile içindeki bireylerin kişilik yapısı

çocuğun kişiliğini şekillendirir. Yani aile iletişim becerilerini

kullanamıyorsa, çocuk da iletişim becerilerini kullanamaz.

Dolayısıyla çocuk hem ailede hem de sosyal çevrede sürekli

çatışma içine girer. Anne babasının kendisini dinlediğini gören

çocuk önce kendisine değer ve önemverildiğini, kabul edildi-

ğini, buna bağlı olarak da sevildiğini düşünür. Aynı zamanda

çocuk duygularını ifade etme olanağı bulduğundan 'anla-

şıldım' duygusunu yaşar ve rahatlar. Bu durum, hem benlik

saygısının artmasına hemde kendisini dinleyen kişiye yakın-

lık duymasını sağlar. Bu sağlıklı mesaj akışı, çocuğun ailesiyle

bağını güçlendirir ve iletişimin devamını sağlar.

“ÇOCUKLARINIZIMUTLAKADİNLEYİN”

Etkin dinlemede ebeveyn çocuğun kendi başına düşünmesi-

ne yardım eden kişi rolündedir. Sorumluluk çocuğa bırakılmıştır.

Ebeveynsadeceçözümbulmakonusundaonayardımeder.

Çocuklar, dinlenmeme ve ciddiye alınmama konusunda aşırı du-

yarlıdır. Uzun süre dinlenmeyen çocuklar savunmaya geçebilir,

işbirliğine yatkın olmazlar ve içlerine kapanabilirler. Israrlarına

rağmen annesinin kendisini dinlememesi üzerine kendine zarar

veren çocuklar vardır. Çocuklar çoğunlukla dinlenmeme nede-

niyle çalma, saldırganlık, kendine zarar verme davranışlarıyla

“Lütfen beni dinle. Duygusal bir kırıklık yaşıyorum, dikkatini bana

ver.”mesajını iletir.

ÇOCUKLARASÖYLENMEMESİ GEREKENLER…

Etkisi düşünülmeden söylenen bir cümle, çocuklar üzerinde

büyük bir travma ortaya çıkartabiliyor. Mesela sıklıkla emir

cümleleri kullanmak, “kalk, yüzünü yıka, sütünü bitir, dişlerini

fırçala, ağzın doluyken konuşma, ödevini bitir, televizyonu kapa,

büyüklerinle konuşurken sesini yükseltme, öğretmenini dinle”

gibi… Gözdağı vererek konuşma biçimi; “Okulunu bitirmezsen

sana paramara yok”, “Ödevini bitiremezsen televizyonu unut”,

“Sütünü içmezsenboyunuzamaz”, “Terliksizdolaşırsanhasta-

lanırsın”. Sürekli öğüt verme, çözüm önerileri getirme; “Senin

yerinde olsam plan yaparak çalışırdım”, “Sütünü bitirdiğinde

boyun uzayacak”, ”Bak sana bir öneri vereyim” gibi istenme-

den verilen öğütler, anne-babaya bağımlı çocuklar oluşturur.

Sıklıkla yargılamak, eleştirmek; “Sen zaten tembelin tekisin”,

Etkisi düşünülmeden

söylenen bir cümle, çocuklar

üzerinde büyük bir travma ortaya

çıkarabilir.