

Anne-babalar
okula hazır mısınız?
Bir yaz mevsimini daha geride bıraktık. Bu konuda biraz eleştirel bakacağım;
özellikle yaz mevsimi gösteriyor ki bizler tatil için çalışıyoruz, hayatımızı
tatillere göre planlıyoruz. Elbette burada okulların tatil olması da etkili ve
ona göre bir yerlere gitme, dinlenme, birlikte vakit geçirme de söz konusu.
Ama koşuşturmalarımız, çarkın parçası olmamız, tükettiğimiz kadar üretken
olamayışımız, üretmemizin de yine bir çarkın parçası olması, ruhu besleye-
memişimiz bizleri tamamen maddesel bir hayatın kölesi yapmak için yeterli
sinyalleri veriyor. Karamsar asla değiliz. Aile değerlerimiz, kültürel kodları-
mız, vatan ve millet sevgimiz halen ayakta ama tutundurmayı sağlamlaştır-
mak için çok çaba sarf etmeliyiz. Ve inanın çabalamak da zor değil. Bu çaba
öncelikle ailede başlıyor. Aile içerisindeki kuvvetli ilişkiler, birlikte geçirilen
verimli vakitler, aile bireylerinin tümünün her sorunu konuşabilmesi, çözü-
me odaklı istişare ve davranışlar toplumun tümüne yansıyan bir tamir hare-
ketidir. Bunun aslı; aile toplumun çekirdeğidir.
Bu sayımızda da okulların açılmasıyla çocuk-okul-aile ilişkisini ele aldık. Bu
dönem çocuklar kadar aileler için de çok önemlidir. Okul, çocukların vakit-
lerini geçirecekleri bir yer değildir. Okul, anne-babaların kafalarının rahat
etmesi için çocuklarını gönderdiği bir mekân değildir. Okul, ailelerin proje
çocuk yetiştirme merkezi de değildir. Okul bütünüyle topluma bir insan ver-
mek için aileden sonra gelen hassas ve sıcak ikincil yuvadır. Bu gözle bakıl-
dığı zaman ve çocuğa bu yönde okul hayatı aşılandığı zaman aile-okul-çocuk
üçgeni daha sağlıklı bir döngüye kavuşacaktır.
Ailede çocuğa verilecek olan sevgi, şefkat, empati, kurallar, sınırlar, değerler
ve sorumluluklar; okulda hem uygulamasını hem de çocuğun hayata daha
barışçıl bakmasını sağlayacak ve kolaylaştıracaktır. Bu anlamda hep dedi-
ğimiz gibi eğitimin ilk yeri ailedir. Ebeveynlerin en tedirgin olduğu nokta
dışardan gelecek tehlikelere karşı çocuğun savunmasız olacağı düşüncesidir.
Aslında bu savunma sistemi ilk önce aile tarafından harmanlama, okul tara-
fından da desteklenme yöntemiyle çok güçlü bir şekilde kurulabilmektedir.
Kendine güvenme, hayır diyebilme, problem çözme, stresle baş edebilme,
öfke kontrolü, arkadaş seçimi gibi yaşam becerileri savunma sisteminin birer
parçalarıdır. İşte bu sistem dışarıdaki tehlikelere karşı çocuğu koruyandır.
Unutmayın; aile tarafından verilen ilk ve doğru bilgiler, beceriler çocuğun
dışarıdaki tehlikeye karşı savunmasız olmasını ve zararlı alışkanlara kayma-
sını yüzde 50 engeller.
‘Anne-babalar okula hazır mısınız?’ dediğimiz bu sayıda tüm bu konuları
uzmanların görüş ve röportajlarıyla detaylı bir şekilde ele aldık. İstifadeli ol-
masını temenni eder, bu vesileyle çocuklarımıza okul hayatlarında başarılı ve
daima kararlı olmalarını gönülden dileriz.
Ailede çocuğa verilecek olan sevgi, şefkat, empati, kurallar, sınırlar,
değerler ve sorumluluklar; okulda hem uygulamasını hem de çocuğun
hayata daha barışçıl bakmasını sağlayacak ve kolaylaştıracaktır.
Prof. Dr. Mücahit Öztürk
Yeşilay Genel Başkanı
Başkan'dan...
EYLÜL 2017 5