Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  49 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 49 / 84 Next Page
Page Background

AYŞE ŞASA

Ah Güzel İstanbul, Gramofon Avrat, Cemo, Son Kuşlar gibi Türk Si-

neması’nın unutulmaz filmlerinin senaryosuna imza atan isimlerden

biri olan Ayşe Şasa, sinema üzerine yazdığı yazılarla da sinemamıza

yol gösteren, ufuk açıcı, ilham verici bir karakterdir. Başta yakın dos-

tu Kemal Tahir olmak üzere Yılmaz Güney, Atıf Yılmaz, Yaşar Kemal,

Bülent Oran, Giovanni Scognamillo, Halit Refiğ, Metin Erksan, Atilla

Dorsay gibi Türk kültür hayatının pek çok değeriyle birebir ilişki kuran

Ayşe Şasa, yaşamı bo-

yunca peşini bırakmayan

sağlık sorunlarına rağ-

men, senaryoları, yazıla-

rı ve kitaplarıyla, daima

Türk sinemasının ve kül-

tür hayatının merkezinde

olmuştur. Ayşe Şasa’nın

Dergâh Yayınları tarafın-

dan yayımlanan Yeşilçam

Günlüğü başlıklı kitabı,

film estetiği, film dili; si-

nemanın temelleri, ente-

lektüel sorunları üzerinde

yazılmış bir başyapıttır.

2014 yılında aramızdan

ayrılan Ayşe Şasa, sinema

üzerinde düşünen, yazan

birinin başvuracağı temel

kitaplardan birine imzası-

nı atmıştır.

HALİDE EDİP ADIVAR

Hayatının her döneminde koşulları zor-

layan, çevresini harekete geçiren bir

kadın portresi Halide Edip Adıvar’ın-

ki; cesaretli, kendine güvenen, fikirleri,

mücadeleci kişiliği, sanatı ve varlığıyla

nesiller boyu ilham verecek bir hayat.

Onu büyük kalabalıklarla tanıştıran ilk

büyük sahne: Sultanahmet Mitingi. İz-

mir'in Yunanlılarca işgaline karşı yapılan

protesto mitinglerinin en büyüğünde

öylesine etkileyici bir konuşma yapar

ki Milli Mücadele’nin fitilini ateşlemiştir

dersek abartmayız. “Milletler dostu-

muz, hükümetler düşmanımız” sözünü

o gün orada olan herkese ezberletmiş,

konuşmanın yarattığı ateşle binlerce

kişi savaşa gönüllü olarak katılmıştır.

Ancak bu konuşma onun işgal kuvvet-

lerince imzalanan ölüm fermanı da oldu.

Eşi Adnan Bey ile at sırtında yola çıkan

Halide Hanım, zorlu bir yolculuk sonrası

Ankara’ya varır. Ankara’da bizzat Mus-

tafa Kemal Atatürk tarafından karşıla-

nır. Doktor eşi Adnan Adıvar ile birlikte

cephelerde yer alarak büyük fedakâr-

lıklar gösteren Halide Edip Adıvar savaş

sonrası İstiklal Madalyası ile ödüllendi-

rilir. Milli Mücadele’nin her bakımdan en

önemli kadın figürü olan Adıvar, savaş

sonrası yazdığı romanlarla da bu büyük

mücadeleyi ölümsüzleştiren bir isimdir;

Vurun Kahpeye, Türk’ün Ateşle İmtihanı,

Ateşten Gömlek, Kalp Ağrısı… Hayatı

boyunca kadın hakları ve kadın özgür-

lüğü için mücadele eden, eserlerinde

de sıkça yer veren bu büyük isim, pek

çok kız öğrenciye okuması için destek

olmuş, edebiyatla ilgilenen genç kadın-

ları da desteklemiştir. 1964 yılında vefat

eden Türkiye’nin ilk kadın yazarlarından

biri olan, akademisyen, siyasetçi ve öğ-

retmen kimliklerini başarıyla taşıyan

Halide Edip Adıvar eserleriyle unutul-

mazdır: Sinekli Bakkal, Handan, Seviyye

Talip, Yolpalas Cinayeti, Tatarcık, Sonsuz

Panayır…

LEYLA GENCER

Milano’da

bulu-

nan dünyanın en

önemli opera bi-

nası La Scala’da

sahneye

çıkan

ilk Türk sanatçısı

olan Leyla Gen-

cer, dünya opera

tarihinin de gelmiş

geçmiş en büyük sopranolarından biridir.

1928 yılında doğan sanatçı, İstanbul Belediye

Konservatuarı ve Ankara Devlet Operası’nda

eğitim görmüştür. Leyla Gencer, Scala Ope-

rası Müzik Akademisi yönetici kadrosunda

da çalışmıştır. Kendine özgü tekniği müzik

literatürüne Gencerate olarak geçen Gencer,

klasik müziğin efsanevi yorumcularından biri

olarak tarihe adını yazdırmıştır. 2008 yılında

aramızdan ayrılan Leyla Gencer, müzik lite-

ratürüne geçen tekniğini dışında sanatçının

seyirciye yansıttığı duyguyu da önemseyen

bir isimdir.

Bakırköy’de yer alan Leyla Gencer Opera ve

Sanat Merkezi’ndeki Leyla Gencer Anı Evi’n-

de “La Diva Turca” ve “Operanın Evrensel

Sesi” diye anılan sanatçımızın tüm kişisel eş-

yaları sergileniyor.

yesilay.org.tr

49

YEŞiLAY

MART 2017