KÜLTÜR
HOBİ
FATMA ÖZ E L
D I G I TAL I MAG E
RÖP ORTA J
FOTOĞ R AF L AR
18. yüzyılda ipek ibrişimlerle giysilerde, perdelerde ve yastıklarda
kullanılan mekik oyası modern bir yorumla, çiçekleri hiç solmayacak
minyatür bir bahçeye dönüşüyor.
MEKİK OYASI İLE
MİNYATÜR BAHÇELER
G
‘Geleneğin çağdaşlaştırılması’ aydınlar arasında
son yüzyılın en çok tartışılan kavramlardan biri
oldu. Kimi tümüyle eskinin eskide kalması; kimi
ise istesek de istemesek de geleneğin bugüne
dahil olması gerektiğini savundu hep.
Dekorasyonda da bu tartışma sürüp gitti.
Ama günümüz fuarlarında ilgi odağı olan tüm
tasarımlar gösteriyor ki gelenek hiç de sanıldığı
gibi geçmişte kalmadı. Sadece bir nostalji
öğesi olmakla da yetinmedi; çünkü ayakta
alkışlanan tümyenilikçi tasarımlar gelenekten
izler taşıyarak bir anda çağdaşlaşmışlardı.
Tasarımcılar keçeyi, kanaviçeyi, iğne oyasını,
danteli kullanarakmodern birer dekorasyon
elemanı yapmışlardı. İşte tamda böyle bir
dönüşümü paylaşmak istiyoruz sizlerle bu
ay. Artık sadece etnografyamüzelerinde
göreceğinizi düşündüğümüzmekik oyalarının
modern birer dekorasyon elemanına
dönüşümünün öyküsünü anlatacağız.
Fotoğraflarda gördüğünüz ‘minyatür
bahçeler’in arkasındaki isimBursa’da
yaşayan emekli öğretmen Nuran Kırmızı.
Bir ressam titizliğiyle doğada gözlemlediği
renkleri ve formları geleneksel mekik oyasıyla
şekillendiren Nurhan Hanım, bu eski el sanatına
tümüyle kendine özgü teknikler de eklemiş.
Aslındamekik oyası Fransız kökenli bir el işi.
18. yüzyılda ipek ibrişim ipliklerle yaka ve
kollarda kullanılan bu işleme, danteller arasında
yesilay.org.tr
60
YEŞiLAY
•
AĞUSTOS 2015