Background Image
Previous Page  21 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 21 / 84 Next Page
Page Background

yesilay.org.tr

21

YEŞiLAY

KASIM 2016

birbiri yerine mutlak ikame edilebilir tarzda istimal edilemez ve

edilmemeli. Ben de bu sebeple kaliteli bir eğitim dediğimde daha

çok “olumlu, beklenen nitelikler toplamının sağladığı algı ve sonuç”

anlamında kullanıyorum. Eğitimde kaliteyi hem “tasarımda kalite”

hemde “süreçte kalite” olarak düşünüyorum.

Eğitimin tasarımında ve sürecinde kalite dediniz. Bunu nasıl inşa

edebiliriz? Millî ve küresel boyutlarıyla düşününce özellikle bu

soruyu sormak gerekiyor herhalde…

Bir ülkenin öz geleceği, eğitiminin “yerli” olmasıyla son derece iliş-

kilidir. Burada “yerli” olmakla kapalı, dar, ulusçu, kendine hayran

veya benzeri bir mahiyeti, içeriği kastetmiyorum kesinlikle. “Ma-

hal”lin kültürünü, “mekan”ın imkanlarını, “toplum”un alışkanlıkları-

nı, bunları oluşturan “insan”ların artık bir örüntüye dönüşmüş öz-

günlüklerini ifade eden bir senteze ulaşmamız gerektiğine işaret

ediyorum. Daha özet ve farklı bir ifadelendirmeyle “yerli” derken

ülkemizi ve milletimizi adeta “insanlık” ailesinin bireyi mesabesin-

de konuşlandırıyorum. Dolayısıyla “milli bir eğitim” demekle de

“hemmilli hemde evrensel değerleri harmanlayan, bumilleti diğer

milletlerle tanıştırıp farklı ve özgün yönlerini öne çıkaran çalışma-

lar yapmak gerekir” gibi iddiayı ifade ediyorum.

DOĞRU EĞİTİMTEKVE BİRİCİKDEĞİLDİR

Sanki buradan “doğru eğitim” diye bir formülasyon gereklili-

ğine ulaşıyoruz. Sizce “doğru eğitim” nedir diye sorsak…

Haklısınız,yapılacakçalışmalarınyönüveereğibutabiiki.Ziraço-

cuklarınıngeleceği içinuğraşı veren, onlar içinendoğruseçimleri

yapmak isteyen anne babaların da arzuları çocuğu için doğru ve

geçerli bir eğitimi ona sunabilmektir, eğitimcilerin de, politika

üreticilerin de… Toplumun tüm kesimlerinin ortak paydası as-

lında “doğru eğitim”in ne olduğunu aramak, bulmak için çaba-

lamak ve bulduğunu, doğru olduğuna inandığını uygulamaktır.

Ancak bu noktada şunun altını çizmek gereklidir: Doğru eğitim

tek ve biricik bir şey değildir. “Neye göre?” ön sorusuyla cevap-

larımızın muhtevası değişecektir zira. Örneğin “Toplumumuzun

dinamiklerini göz önünde bulunduran doğru eğitim nedir?” diye

sorarsanız muhatabınızın cevap değişecektir. Velhasıl aslında

tercihettiğimizfelsefiçerçevemiz“doğru”tavsifimizide,butav-

sifle oluşturacağımız “doğru eğitim” tarifimizi de değiştirecek-

tir. Şu anda genel olarak yürürlükte olan “doğru eğitim” anlayışı

herhalde şu niteliklerle çerçevelenebilir: Değerlerin ön planda

olduğu, toplumun yazılı ve yazılı olmayan kurallarını benimset-

meyi amaç edinmiş, öğrenci aktifliğini önemseyen, çocuğun

ilgi alanına göre özelleştirilmiş, demokratik bir okul atmosferi

oluşturmayı mühim gören, yerel ve küresel ölçekli gelişmelere

ve ihtiyaçlara cevap üretebilen, ülkenin kalkınmasına destek ol-

maya çabalayan, yarışmacı veya ezberci anlayıştan uzak duran,

öğretmeni rehber olarak konumlayan bir eğitimmodeli…

EĞİTİMSORUMLULUĞUNUNİKİNCİÖNEMLİÖZNESİOKULDUR

Saydığınız niteliklerle bağlantılandırarak sağlıklı yaşama bece-

rileri kazandırma ve bağımlılıkları önleme çerçevesinde eğitimin

önemi nedir diyesormak istiyorum...

Çocukların velayeti herkesten önce anne babadadır. Anne baba-

nın velayeti hembir hak hemde bir sorumluluktur. Anne babanın

velayetindeki aile, kültür vedeğerleringeliştirilerekgeleceğe inti-

kalinin sağlandığı enönemli kurumdur. Sözüedilenbudurum, aile

içindeki doğal ilişkilerin tabii bir sonucuolarakortaya çıkmaktadır.

Nitekim birçok eğitimci, çocukluğun ilk dönemlerinde şekillenen

alışkanlıkların ve kazanılan değerlerin değişme konusunda son

derece dayanıklı olduğu konusunda hemfikirdirler, benzer dene-

yimvegözlemleresahiptirler. Busebepleannebababaştaolmak

üzere çocuğun içine doğduğu ailenin tüm bireyleri, çocuğa ve

onun geleceğine ilgili olmalı, bu noktada sorumluluk üstlenmeli-

dir. Bunun ilk adımları da çocuğun gelişim özelliklerini bilme, onu

tanıma ve anlama, ona zengin ve tutarlı ilişkilerin olduğu bir çevre

sağlamavebireyolarakonasaygı duyma ileatılır.

Sağlıklı yaşama becerileri kazandırma ve bağımlılıkları önleme

bağlamında eğitimsorumluluğunun ikinci önemli öznesi okuldur.

Alpaslan

Durmuş