“Dış görünüş etkili oluyor”
Uzman Klinik Psikolog Ayşegül Moral, ihtiyacı saptanan her
çocuğun bu aksesuarları kullanmak zorunda olmadığına
ancak kullanmak zorunda olan çocukların birtakım fark-
lılıklar yaşadığına dikkat çekiyor: “Öncelikle gözlük ya da
diş teli kullanmaya başlayan çocuklar, fiziksel olarak bazı
kısıtlılıkları yaşamak zorunda kalabiliyor. Özellikle alışma
evresinde, gözlük kullanan çocuk, eskisi kadar rahat koşup
oynayamazken; diş teli takmaya başlayan çocuk da her şeyi
özgürce yiyemeyebilir. Diş teline alışma süreci biraz ağrılıdır
ve çocuğun yediklerini kontrol etmesini gerektirir. Diş teli
kullanmaya başlayan çocuk, bazı yiyecekleri belirli bir süre
için tüketemezken, bazı yiyecekleri yemesi tamamen ya-
saklanabilir. Böyle bir durumda çocuğun diş teli takmaya
karşı olan direnci daha da artabilir.”
Bu tür tıbbi aksesuarları kullanan çocuklar için bir diğer zor
durumun da arkadaşlarının alay etmesi olduğunu belirten
Moral, “Değişen dış görünüşle birlikte arkadaşlarının onlara
lakaplar takması ve onlarla dalga geçmesi sık karşılaşılan
durumlardandır. Çocuk zaten bu malzemeleri kullanmak
istemezken, bu durumdan duyduğu rahatsızlığı daha da
artacaktır” dedi.
Alışma sürecinde ailelere büyük
sorumluluklar düşüyor
Çocuklarda sıklıkla karşılaşılan bu olumsuz süreci atlatma
konusunda aileleri birtakım görevlerin beklediğini belirten
Moral şu bilgileri verdi: “Çocuğu bu tip aksesuarları taktıra-
cak ebeveynler, önce durumu çocuklarına açıklamalıdırlar.
Ancak bu şekilde, çocuk yeni durumuna daha kolay alışa-
bilir. Ayrıca çocukların kendi zevklerini yansıtabilecekleri
ürünleri seçmesine izin vermek de çocukların kullanacak-
ları ürünü sevmelerine yardımcı olacaktır. Örneğin, diş tel-
lerine takılan renkli lastikler ya da çocuğun sevdiği karak-
ter baskılı gözlükler bu süreci kolaylaştırabilir.”
Çocuğun kendini yanında rahat hissettiği arkadaşlarıyla
ilişki kurması gerektiğini vurgulan Moral sözlerine şöy-
le devam etti: “Eğer çocuğunuz için gözlük ya da diş teli
takmak çok zor ise öncelikle onun duygularını dinleyip
anlamaya çalışmalısınız. ‘Herkes takıyor’, ‘Ne olacak ki’,
‘Takmazsan şöyle olur’ gibi cümleler yerine öncelikle onun
rahatsızlığını dinlemek ve ne hissettiğini öğrenmek önem-
lidir. Akabinde, çocuğun kaygılarını azaltmak için destek
olmak ve bu tür aksesuarların onun kişiliğini değiştirme-
yeceğini ona anlatmak gerekir.
yesilay.org.tr
37
YEŞiLAY
•
ŞUBAT 2016