

kanunen bildirme yükümlülüğü
olduğunu ve bu durumun
çocuk ve gençlere yardım
etmeyi zorlaştırdığını fark
etti. Yeşilay kanun değişikliği
için başvuru yaptı ve kanun
değişikliği kabul edildi. Buna
göre TCK’nın 279. maddesinde
düzenlemeye gidilerek tedavisi
yapılacak öğrencilerin bu
sürecini kolaylaştırmak ve
onları hayata kazandırmak için
rehber öğretmenlerin kanunen
polise bildirim yükümlülükleri
kaldırıldı.
Bunun ardından gerçekleştirilen
OBM pilot uygulayıcı eğitimine
İstanbul’un 7 farklı ilçesinden
24 rehberlik öğretmeni katıldı.
OBM kapsamında ilk pilot
uygulama, İstanbul’daki Bağcılar,
Bahçelievler, Başakşehir,
Esenyurt, Sultangazi, Şişli,
Zeytinburnu liselerinde
görev yapan gönüllü rehber
öğretmenlerle gerçekleştirildi.
Eğitimlerde rehber öğretmenlere,
öğrencinin durumunun
nasıl tespit edileceği, madde
kullandığının öğretmen
tarafından nasıl anlaşılacağı,
gencin tedaviye nasıl ikna
edebileceği, ailenin durumdan
haberdar edilmesi ve
desteklenmesi, aile içi ilişkilerin
tespiti, öğrencinin riskli
durumdan ailesinin desteğiyle
nasıl kurtulabileceği anlatıldı.
Pilot çalışma süresince rehber
öğretmenlere Yeşilay tarafından
süpervizyon desteği de verildi ve
değerlendirmeler yapıldı.
Eğitimin ardından rehberlik
öğretmenleri, bağlı bulundukları
okullarda riskli gördükleri
30 öğrenciye OBM uyguladı.
OBM uygulayıcısı rehberlik
öğretmenleri 30 Risk
Değerlendirme, 27 Müdahale,
20 İzleme Formu doldurdu.
Yapılan müdahalelerin ikisi alkol,
biri madde, 27 tanesi sigara
kullanımına yönelikti.
Pilot uygulamada; sigara kullanan
öğrencilerin yüzde 80'i, alkol ve
madde kullananların ise tamamı
OBM sayesinde risk
altındaki öğrencilerin
sigara, alkol, madde
gibi zararlı alışkanlık
ve yanlış davranışları
bağımlılığa
dönüşmeden önlenecek
ve bağımlılık gibi
tedavisi güç, maliyetli
ve tekrarlama oranı
yüksek bir hastalığın
oluşumu durdurulmuş
olunacak.
eğitimi verilecek. Eğitim alan
OBM uygulayıcısı rehberlik
öğretmenleri okullarda risk
taraması yaparak; alkol, madde,
sigara kullanan öğrencilerin
risk durumlarını bir yazılıma
yüklenmiş formlar üzerinden
değerlendirecek ve bu
öğrencilere risk derecesine göre
farklı müdahale yöntemleri
uygulayacak.
yüksek riskli değerlendirildi,
öğrencilerin yüzde 20’sinin
ailesiyle görüşüldü, bir öğrenci
tedavi kurumlarına sevk edildi ve
öğrencilerin yüzde 60’ı ile ikinci,
üçüncü görüşmeler yapıldı. Pilot
uygulama sonucunda sigara
kullanımında yüzde 30, alkol
kullanımında yüzde 50, madde
kullanımında ise yüzde 90
civarında düşüş görüldü ve OBM
programının etkili olduğu kayda
geçirildi.
2018-2019 eğitim-öğretim yılı
içerisinde bu program Türkiye
geneline de yaygınlaşacak.
OBM kapsamında 2018 yılı
içerisinde uyuşturucu sorununun
yoğun olduğu bölgeler ve
nüfus dengeleri göz önünde
bulundurularak Türkiye
genelindeki RAM’larda ve
okullarda görevli 240 rehberlik
öğretmenine uygulayıcı
OBM kapsamında
2018 yılı içerisinde
uyuşturucu sorununun
yoğun olduğu bölgeler
ve nüfus dengeleri göz
önünde
bulundurularak Türkiye
genelindeki
RAM’larda ve
okullarda görevli 240
rehberlik öğretmenine
uygulayıcı eğitimi
verilecek.
OBM
PROGRAMININ
HEDEFLERİ
Bağımlılık
alanında çalışan
uzmanlar arası bilgi
ve tecrübe paylaşımı
gerçekleştirmek
Bağımlılıkla
mücadele alanında
strateji ve politikaların
belirlenmesinde karar
alıcılara yardımcı
olacak analizler
yapmak
Rehberlik
öğretmenlerinin
mesleki yetkinliklerini
ve önleme alanında
yetişmiş insan kaynağını
sayı ve nitelik açısından
geliştirmek
Genç nesilleri
bağımlılık riskinden
koruyarak; sigara, alkol
ve madde kullanımına
okul temelli önleyici
müdahalede
bulunmak
TBM Programı
kapsamında yapılan
birincil önleme
çalışmalarını
güçlendirmek ve
önleme programlarını
sürdürülebilir hale
getirmek
TEMMUZ 2018 23