G
ünümüzdemedyanın gücü, etkinliği, toplumüzerindeki etki-
si; görselliğin insanlar üzerindeki cazibesi artık tartışılmaya
gerek duyulmuyor. Zira gücü ortada. İşte bu sebepledir ki bir
mesajı olanlar, iletişimin hedefindekileri etkilemek ve yönlendirmek
için yazılı ve görsel medyayı yoğun bir şekilde kullanmaktadırlar.
“Bu güç ne kadar büyük olursa etkilenecek kitle de o kadar büyük
olur” düşüncesiyle hareket eden odaklar da bilhassa genç neslimizi
tehdit edecek boyutta bir etki alanı oluşturmuş durumdadırlar.
İnsanlığın teknolojiyle olan ilişkisi oldukça karmaşık bir hal aldı. Artık
sadece teknolojinin insan hayatını kolaylaştırmasını konuşmuyoruz.
19. yüzyılda Avrupa’da başlayan ve bütün dünyaya dalga dalga bir
umut ve heyecan olarak yayılan teknolojinin insanı, hayatı, çevreyi,
evreni ve bütün canlıları nasıl etkilediği bugün insanlığın en temel
tartışma alanlarından biri. Medya da bu hayati 'soru'nun en önemli
bileşenlerinden. Kitle iletişim araçlarını ellerinde bulunduranların,
bunları bir gayeye yönelik olarak bilinçli ve planlı kullandıkları konu-
sunda hemfikiriz. Yapılan ve çoğu ampirik nitelikte olan araştırmalar
da medyanın, algıyı belirlemede ve gerçeği ya da var olanı şekillen-
dirmede çok etkin bir role ve güce sahip olduğunu göstermektedir.
Her araç gibi medyanın da ileriye dönük, ulaşmak istediği bir hedefi
vardır. Hedefe ulaştıran içeriktir. Medyanın gücü de, taşıdığı içerikle
insanların davranışlarını ne oranda etkilediğiyle ölçülür.
Modern medya araçlarının bireylerin simgesel çevrelerine hükmet-
medeki en belirgin özelliği aile, eğitim, iş, yaş, cinsiyet, doğum, ölüm
gibi birçok toplumsal gerçeklikler konusunda deforme edici etkile-
rinin olmasıdır. Gerçekten de özellikle çocuklar ve gençler üzerinde
davranış, yaşam şekli, eğlence ve ilişkilerin belirlenmesinde medya
önemli etkiye sahiptir; açıkçası bu gibi olgular üzerinde en etkili fak-
törün medya olduğunu dahi söyleyebiliriz. Sahip olduğumuz genç
nüfus, geleneklerimize bağlılığımız, köklü bir aile temeline sahip
oluşumuz, ülke olarak hızlı gelişimimiz artık dış odaklar tarafından
bir tehdit olarak görülmekte. Bu yükseliş ve köklülüğü tahrip etmek
için, insanları kendine bağlayarak uyuşturan, üretkenlikten uzak-
laştıran, içeriğini modernizmin bir gereği olarak empoze etmeye
çalışan, geleneklerimizle, milli ve manevi değerlerimizle asla uyuş-
mayan dizi, film, program, çizgi filmgibi birçok yayın etkin bir şekilde
kullanılmaya ve tesirlerini göstermeye başladı bile. Bu durum kar-
şısında sesimiz de çok fazla çıkmıyor. Zira uyuşturulmuş vaziyette
bir ekranın karşısındayız ve oradan ne geliyorsa filtrelerimizden ge-
çirmeden kabul etmeye adeta hazırız. Çocuk bakıcısı, akşam ailece
başında vakit geçirebileceğimiz sosyalleşme aracı, eğlence ve bilgi
kaynağı olarak gördüğümüz kitle iletişim araçları maalesef evimizi
ocağımızı sarmış durumda.
Yeşilay olarak mücadele ettiğimiz bağımlılıklar ve üreticileri karşı-
sında öncelikle halkımıza yönelik bilinçlendirme çalışmaları yapma-
mızın önemli bir sebebi de budur zaten: Zehirlenmemek, uyuşma-
mak, kandırılmamak için öğrenmek, doğru bilgi sahibi olmak. Medya
karşısındaki duruşumuz da böyle olmalı. Çocuğa medyayı nasıl ta-
kip etmesi gerektiği hakkında örnek olmak, mesela kalitesinden ve
doğruluğundan emin olduğumuz bir TV yayınını, o da belli bir sürede
izlemek… Okullarımızda medya okuryazarlığı diye bir ders var şu
anda. Buralarda çocuklarımız medya ve medya algısı için eğitiliyor
olsalar gerek. Ama bu işi yapanların evsafı, birikimi ve farkındalığı
temel sorun. Oysa teknolojinin hayatımızda bu kadar belirleyici ol-
duğu bir dünyada, bu işi üstlenenlerin daha vasıflı ve daha ciddi ol-
ması gerekir. Diğer taraftan devletinmedya üzerindeki denetiminin
sağlıklı işlemediği ortada. Çünkümedya sektörünün ve reklamdün-
yasının işbirliği ciddi bir güç teşkil ediyor. Bu güç, girişilen denetim
teşebbüslerini haber alma, eğlenme, tercih özgürlüğü gibi alanlara
indirgeyip kolayca manipule edebiliyor. Filmler, diziler her türlü kötü
alışkanlığın kolayca pazarlanabildiği bir sahneye dönüştürülebiliyor.
Medyayı takip edenlerin, izleyenlerin, takip etmede örnek olanla-
rın, medyayı yönetenlerin, medya önünde bulunanların ve medya-
nın doğruluk ve etikliğini kontrol edenlerin yeterince hassasiyet ve
sorumluluk taşımadığı bir ortamda yanlış mecralara kanalize olacak
bir gençliğin ortaya çıkması çok kolaydır. Etrafımıza baktığımızda bu
neslin yaklaştığı sinyallerini de hissedebiliriz aslında.
Unutmayalım ki, iki tarafı keskin bir kılıç gibi, kullananın elinde şekil
değiştiren medya, bizzat iyiliğin ve doğruluğun yayılmasında, ba-
ğımlılığın engellenmesinde, değerlerin ve ilkelerin korunmasında da
güçlü bir silah olarak kullanılabilir.
Veda Mesajı:
Değerli Yeşilay Dostları,
23 Mayıs 2015 tarihinde, derneğimizin 70. Yönetim Dönemi'nin
sona ermesi dolayısıyla, üç yıla yakındır Genel Başkanlığını yürüt-
tüğüm Yeşilay’ımızın genel kurulunu ve yönetim organları seçimini
yaptık. Yeşilay’ın yeni başkanı, değerli kardeşim Prof. Dr. Mücahit
Öztürk’e Genel Başkanlık görevini büyük bir güven ve huzurla dev-
rettim. Genel kurulumuza teşrif eden ve bizi ibra ederek güvenlerini
gösteren değerli delegelerimize şükranlarımı sunuyorum. Ecdâ-
dımızın bu millete emaneti olan Yeşilay’ın bağımlılık mücadelesin-
de çorbaya bir tuz atabilmişsek bahtiyar oluruz. Diğer görevlerim
sebebiyle yönetiminden kendi talebimle ayrıldığım Yeşilay’ımıza
nefes aldığım sürece hizmet edeceğim. Yeni yönetim döneminde,
Yeşilay’ın çok daha faydalı hizmetler yaparak, daha güzel günlere
erişeceğine yürekten inanıyorum.
70. Dönem Türkiye Yeşilay Cemiyeti Genel Başkanı olarak, Genel
Merkez Yönetim Kurulu ve Denetim Kurulu üyelerimize, Şube Baş-
kanlarımız ve şube yönetim kurullarına, Yeşilay’ın büyük başarıla-
rını omuzlayan profesyonel kadromuza, yurt sathına yayılmış gö-
nüllülerimize, Yeşilay gençliğine ve bize destek olanlara gönülden
teşekkür ederim.
Her tür bağımlılıktan uzak, sağduyulu ve bilinçli bir toplum
olabilmek dileğiyle…
B A Ş Y A Z I
Prof. Dr. M. İhsan Karaman
Türkiye Yeşilay Cemiyeti 70. Dönem Genel Başkanı
Medya, Gençliğimiz
ve Geleceğimiz
yesilay.org.tr
7
YEŞiLAY
•
HAZİRAN 2015