Yeşilay Dergisi-Ocak-948.Sayı-Sosyal Paylaşım-Sosyal Medya - page 26

maya ihtiyacı varsa bir terapi alanı gibi orayı
kullanarak kendisini orada var etmeye çalışıyor
olabilir. Olaya böyle bakarsak aslında kişinin
normalde hiç ihtiyacı olmayan bir imkânı ken-
disine bir ihtiyaç haline getirerek, sonra ona ba-
ğımlı olmaya geliş sürecidir diyebiliriz sosyal
ağlar veya dijital dünyayı.
Bir psikolojik dürtü sahası olarak belirttiniz sosyal
paylaşımalanlarını. Peki, bu sahada çocukların karşı-
laşabilecekleri tehlikeler nelerdir?
Çocukların en çok karşılaşabilecekleri tehlike
aslında sosyal ağlar değil sosyal ağlarla birlikte
daha da yaygınlaşan online oyunlardır. Çocuk-
lar o oyunun oyuncusu ama aynı saha içerisin-
de yüzlerce kişi daha var. Çocuklar bir bakıma
orada oluşturdukları yeni bir sosyal çevreyle
bir oyun oynuyor. Sadece dürtüsellik değil; bu,
insanın zaten doğasında var olan sosyal ihtiya-
cını orada da giderme imkânı sunuyor. Çocuk-
lar için özellikle tehlike şuradan kaynaklanıyor;
siz şimdi oyuna girdiniz, oyunun bir parçası-
sınız. Orada birileriyle tanışıyorsunuz sürek-
li. Bir süre sonra artık bu oyunu oynamak iste-
miyorum, oyundan çıkmak istiyorum diyorsu-
nuz. Ama sizi çıkartmak istemeyen birileri var
oyunda; işte senin şu kazanımların oldu niye
çıkıyorsun, daha çok güçlendirirsin karakteri-
ni, çıkma gibi birileri sizin çıkmanıza engel olu-
yor. Dolayısıyla eğer bir süre sonra siz kendini-
zi bu sosyal ağ içerisinde, bir de oyunla beraber
kaptırmışsanız kendinizi tehlike ikiye katlanı-
yor. Çocuklar için de durum aynı. Çünkü bir
taraftan oyundan aldığı keyif var, öbür taraftan
ise kendisi ben bu işten vazgeçtim dese de onu
içerden çeken birileri var. Çocuk açısından ba-
kıldığında iradesi tam oluşmamış bir çocuk için
bu oldukça tehlikeli bir süreçtir diyebilirim.
Oyunlarda oyun karakterinin gelişmesi için de çocu-
ğun sürekli oyun başında durması gerekiyor bu sefer.
Bu da tehlikenin ayrı bir boyutu…
O oyunların psikolojik alt yapısına baktığı-
mızda oyunların aslında hazırlanış şekli çok
da etik değil. Mesela bir oyunda karakterinizi
yükseltmek için ne kadar çok çevrimiçi olarak
kalırsanız oyunda karakteriniz de o kadar çok
yukarı çıkıyor. Gücünüz o kadar çok artıyor.
Mesela siz 80 saat bilgisayar karşısında vakit
harcamışsanız, sizi içeride verilen güç o 80 saat
1...,16,17,18,19,20,21,22,23,24,25 27,28,29,30,31,32,33,34,35,36,...76
Powered by FlippingBook