Background Image
Previous Page  13 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 13 / 84 Next Page
Page Background

çözümüaçısındangereklidir. Çocuğun ilgileri veyetenekleri

doğrultusundayetiştirilerek toplumakazandırılması aileve

okulunortaksorumluluklarıdır. Okullardaoluşturulanokul aile

birlikleri, düzenli veli toplantıları bu işbirliğini sağlamayayönelik

uygulamalardır.

BAĞIMLILIKTAEBEVEYNİNROLÜ

PsikologŞeymaZülaloğlu, aileninbağımlılıklamücadelesineşu

sözlerlevurguyapıyor: “Ebeveynler sergiledikleri tutumlarla

çocuğunkişiliğininşekillenmesindeetkili olupçocuğuhayattaki

zorluklarakarşı hazırlamalı vebağımlılıklarakarşı koyabilmeleri

içinmetotlar geliştirmelerindeyardımcı olmalıdırlar.”

Bireyinmaddeyahut alkol bağımlısı olmasındaailenindeetkisi

büyüktür. Sigarakullananbir ebeveyn, çocuğunabununyanlış

bir davranışolduğunuvesigara içmemesi gerektiğini söylese

dahi buçocuk tarafındanpekdikkatealınmayacaktır. Çünkü

ebeveynsigarakullandığı içinbueylemçocuğungözünde

normalleşmiştir vebilinçaltında ‘sigara içilmesindebir sakınca

yoktur’ şeklindekodlanır. Ayrıcaebeveynler bir problemle

karşılaştıklarındasigaraveyaalkolebaşvuruyorlarsa, çocukda

ileriki yaşantısındaöğrenilmişdavranışolarakproblemlerlebaşa

çıkmak içinbüyük ihtimal aynı yolu tercihedecektir.

AİLE DE KENDİNİ EĞİTMELİ

Aile, çocuk için duygusal bir sığınak olmalıdır ve bu

çerçevede ebeveynler uygun bir tutum sergilemelidir.

Özellikle kişilik arayışının yaşandığı çocukluktan ergenliğe

geçiş döneminde çocuğun hayatındaki ani değişimlere

karşı dikkat edilmeli ve ergenin arkadaşlarıyla yakından

ilişki kurulmalıdır. Madde kullanımı haz alma ihtiyacı

doğrultusunda gelişir ve bu nedenle çocuk ailede bu

ihtiyacını karşılarsa bağımlılık riski azalacaktır. Gençler, spor

yapmak ya da gönüllü kuruluşlarda çalışmak gibi kendilerine

ve topluma faydalı hobilere yönlendirilebilirler. Gençlerin

hatalarına karşı toleranslı olunmalıdır. Arkadaş çevresinin

etkisiyle yahut merak nedeniyle gençlerin bir kez madde

kullanımı ya da alkol, sigara kullanmaları onların buna devam

edecekleri anlamına gelmez. Ebeveynler bu durumun

farkına vardıklarında suçlama yapmamalı ama sağduyulu

davranarak gerekli tedbirleri de almalı, yapıcı olmalıdırlar.

Aileler çocuklarını eğitmeye çalışırken kendilerini de

eğitmeye devam etmelidirler. Özellikle ergenlik çağındaki

çocuklarını anlamak için kendilerini geliştirmeliler ve madde

bağımlılığıyla ilgili bir sorunla karşı karşıya kaldıklarında bu

durumla başa çıkma becerisi kazanmalıdırlar.

AİLE-ÇOCUK İLİŞKİSİ BOZULURSA!

Ailelerinçocuklarınakarşı davranışlarını ‘demokratik,

otoriter, toleranslı ve ihmalkâr’ olaraksınıflandırabiliriz.

Demokratik tutumluolanebeveynler çocuklarını

desteklerler vebazı sınırlamalar dışında istediklerini

yerinegetirmelerine izinverirler. Bu tutumçocuğa

özgüvenvesorumlulukalmabilinci kazandırır. Otoriter

tutumda, ebeveynler çocuğasıkı kurallar uygularlar ve

çocukkurallarauymazsaağır cezalar verirler. Otoriter

bir tutumçocuğu içekapanıkyapar vebağımsızbir kişilik

geliştirmesine izinvermez. Toleranslı tutumda, çocukve

ebeveynarasındasıcakbir ilişki vardır fakat çocuğunher

istediği yerinegetirilir. Buçocuklar iseözdenetimproblemi

yaşarlar vesosyal ilişkilerdezayıftırlar. İhmalkâr tutumda

iseebeveynler çocuğunmaddi vemanevi ihtiyaçlarınakarşı

ilgisizdirler vedisiplinyokdenecekkadar azdır. İhmalkâr

tutumdört tutumarasındaenkötüsüdür. Buçocuklar

kendilerininsevilmediklerini düşünürler vehasar gören

sadeceduygusal gelişimleri olmamaklabirliktefiziksel ve

bilişsel gelişimleri denegatif anlamdaetkilenmektedir.

Sonuçolarak, ailekurallar vesevgininharmanlandığı,

karşılıklı anlayışınhâkimolduğu, aile fertlerinin iletişim

içerisindeoldukları bir sistemolmalıdır. Busistembozulduğu

takdirdebireyinmaddeyeyönelme ihtimali artar.

ÇOCUKLARAMADDE BAĞIMLILIĞI EĞİTİMİ NE DÜZEYDE VERİLMELİDİR

“Maddebağımlılığı eğitimsürecine, çevredeki rolmodellerin (anne-baba, öğretmen, karşılaşılanmeslek temsilcileri vb.) bu

konudagösterdikleri davranışkalıpları ile girilmişolur. Dolayısıylakötüyü iyidenayırt edeceksahnelerlebüyüyençocuğun,

yanlışı tanımlamak içinyanlışı öğrenmesi her zamangerekmez. Doğruyuöğrettiğinizde, zatendoğruolmayanyanlışı da

öğrenecektir. Buanlamdamaddebağımlılığı eğitimi helededahabukonudahiçgirişimi vebağımlı olma ihtimali olmayanyaşlarda

düşünülmezbile. Ancaksağlıklı yaşambecerileri, fiziksel, zihinsel veduygusal sağlıklı olmahallerini kazanmışbir çocuğun

zatenmaddebağımlılığı ile ilgili doğrudanbir eğitime ihtiyacı olmayacaktır. İlerleyenyaşlarda isebueğitim, yanlışınsonuçlarını

göstermekamaçlı vebu işi degörmüş, bir şekildekarşılaşmışveyakarşılaşma ihtimali yüksekyaşlardauygunmetotlarla

yapılmalıdır. Aileolarak, eğermaddekullananbir ebeveynvar ise, çocuğabununyanlışlığını öğretmenizbir okadar zor olacaktır.

Onun içinmümkünolduğuncayetişkinler rolmodel olaraksağlıklı davranmakzorundadırlar.

yesilay.org.tr

13

YEŞiLAY

KASIM 2015