H
Her bireyinalışkanlıkları vardır. Ancakkişi alışkanlığı değil,
alışkanlıkkişiyi yönlendirmeyebaşlamışsa, bunabağımlılık
denir. Kişininartıkonsuzyapamaması, gittikçedaha fazlaalmak
istemesi, aldığı dozunmiktarını doğrukestirememesi, hayatını
bağımı olduğumaddeyegöredüzenlemeyebaşlaması bunun
belirtileridir.
Maddebağımlılığınınbüyükölçüdeçocuklukvegençlik
döneminedenkgelmesi, ilgili gruplar üzerindedahayoğun
tedbirlerinalınmasını gerekli kılmaktadır. Bireyler 18yaşına
geldiklerindekendi başlarınakarar verebilmeyeterliliğinesahip
olduğunuzannederler. Buyaştanönceki tedbirler iseeğitimi
kurumu tarafındanalınmalıdır. 6yaşında ilkokulabaşlayanbir
çocuk, 18yaşını bitirinceyekadar eğitimsistemi içindedir. Buda
özelliklemaddebağımlılığınakarşı önlemlerindeeğitimsistemi
içindealınması gereğini ortayaçıkarmaktadır.
ÇOCUKLARDAMERAKUYANDIRMAMAYADİKKAT!
Bağımlılıkçocuklukdönemindebilmezlikvemeraktan,
ergenlikdöneminde isekimlikkazanmaduygusundanve
taklittenkaynaklanmaktadır. Çocuklukdönemi bireyin, ayırt
edemeyeceği kadar karmaşıkbir dünya ilekarşı karşıya
kalmasınınbir sonucu
olarak, neyin iyi, neyinzararlı
olduğununayırt edilemediği
bir dönemdir. Budönemde önleyici
etkinliklerindahaçokbilgilendirici düzeydeolması yeterlidir.
Hattabilgilendirmeninçocuklardamerakduygusunayol
açmamasınaözengösterilmelidir. Gerçekler oldukçasomut
şekildeanlatılmalı, kötüörnekler onlarınanlayabilecekleri şekilde
deşifreedilmelidir.
ERGENLİKTEBAĞIMLILIKEĞİTİMİ
Ergenlikdönemindebağımlılıkçoğuzamankimlikkazanma
duygusununbir uzantısı olarakortayaçıkmaktadır. Budönemde
özgünbir kimlikduygusuoluşturmayaçalışanergen, kendini
değişik rol vedurumlardasınamaktadır. Ergenlikaynı zamanda
sınır duygusununbelirlendiği dönemdir. Genç, akşamkaçta
geleceğininsınırını öğrenmek ister ve istenensaattengeçya
daerkengelereksınırınher iki tarafını dadeneyimlemek ister.
Sınır, ancakgeçildiği zamananlaşılır. Bağımlılıkkonusundasınırı
geçmekdiğerlerindendaha tehlikelidir. Buyüzdenergenin
sınırı geçmemerakını hissetmedensınırın farkınavarması
BAĞIMLILIKLA MÜCADELEDE
Bağımlılıkları önlemede en etkili
yöntemlerden biri de eğitimdir hiç şüphesiz.
Bu noktada bireyin çocukluktan ergenlik
döneminin bitişine kadar bağımlılık hakkında
bilinç sahibi olmasında okulun etkisi büyüktür.
EĞİTİM ŞART!
yesilay.org.tr
18
YEŞiLAY
•
KASIM 2015
DOSYA
“Madde
bağımlılığı
merak ve kimlik
duygularıyla ilişkilidir ve
okulun bu bağlamda görevleri
vardır. Okulun genel bir
bilgilendirme görevinden çok,
merak ve kimlik duygularını
doyurucu etkinlikler
sağlaması
gerekir.