➦
Sürece okulun
gereksinimlerini
belirleyerek
başlanmalıdır.
➦
Okul bir sistem
olarak ele alınmalıdır.
➦
Okul yöneticilerinin
desteği kesinlikle
alınmalıdır.
➦
Okulun diğer tüm
üyelerinin (veliler ve
personel) programa
aktif katılımı teşvik edilmelidir.
➦
Eğitimprogramının uygulanmasına başlamadan
okulda bir 'eğitimkomisyonu' kurulmalıdır. Bu
komisyonda psikolojik danışma ve rehberlik uzmanı,
öğrenci işlerinden sorumlumüdür yardımcısı ve
öğrencileri sınıfta, koridorda, bahçede ve kantinde
gözleyecek ve programın uygulanmasını takip edecek en
az üç branş öğretmeni yer almalıdır.
➦
Uygulama uzun dönemli olacak şekilde
düşünülmelidir.
➦
Arabuluculuk programı yapılandırılırken program
zamana yayılarak geliştirilmelidir.
➦
Okul gelişiminin sürekliliği olan bir süreç olduğu kabul
edilmelidir.
➦
Akran arabuluculuğun faydaları vurgulanmalıdır.
➦
Arabuluculuk programının sınırlılıkları ve güçlükleri
müzakere edilmelidir.
➦
Eğitimve öğretimdönemine başlamadan önce tüm
öğretmenlere ve yöneticilere ‘anlaşmazlık çözümü ve
akran-arabuluculuk’ eğitimprogramına ilişkin seminerler
verilmelidir.
➦
Arabulucu öğrencilerin seçiminde temel ölçüt, öğrenci
görüşleri olmalıdır.
➦
Sınıflardan seçilen arabulucu öğrenciler, ikişerli
olarak ve ikişer hafta arabuluculuk rozetlerini takarak
arabuluculuk yapmalıdır.
➦
Tümsınıflara o sınıfın arabulucu öğrencilerinin adlarının
ve nöbet takviminin yer aldığı çerçeveler asılmalıdır.
Böylece her öğrenci hemsınıfının arabulucu öğrencilerini
hemde o haftanın nöbetçi arabulucularını talep edebilir.
➦
Öğretmenler öğrencileri arabulucuya gitme
konusunda desteklemelidir.
➦
Arabuluculuk odasının düzenlenmesinden
işletilmesine kadar her aşamasında arabulucu öğrenciler
sorumluluk almalıdır.
davranış modeli oluşturulmasına yardımcı olur. Akran
eğitimine örnek etkinlikler olarak ortaöğretim öğrencileri
ile yapılan bilgi yarışması, rol-oyun veya hikâyeler gibi
etkileşimli metotlar kullanarak sergilenen programlar,
gençlik kulüplerinde sahnelenen tiyatro oyunları ve oyun
sonrasında gerçekleştirilen grup tartışmalarını gösterebiliriz.
Akran eğitimi özellikle ergenlikte önemlidir. Ergenlikte temel
sorun gencin anlaşılmadığına inanmasıdır. Kendini otorite
olarak gördüğü için öğrenci, öğretmene açılmakta sıkıntı
yaşayabilir. Anne-babalar da ne kadar çocuğuyla arkadaş
olsa da aynı müziği dinlemeleri, aynı konuları konuşmaları
jenerasyon farkı yüzünden zordur. Ergen, yetişkinlerin
kendilerine yol göstermesini istemez. Rahatsız olur.
Otoriteye karşı kimliğini bulma çabası içindedir. Bu yüzden
akranından gelecek yardıma, fikre, görüşe daha açıktır.
Akran eğitiminin temelindeki önemli detaylardan biri de
akran eğitimcilerinin zamanla hedef kitleleri tarafından
kazandıkları konumdur. Akran eğitiminde rol alan genç
bireyler, dilin kullanımı, müzik anlayışı, toplumsal roller
(öğrencilik, kulüp arkadaşlığı vb.) açısından ortak ilgi
alanlarına sahip olduğundan, uzmanlar bilgi transferinin
daha kolay olduğu gerçeğini ve akran grubunda gençlerin
görüş açılarının genişlediğini de belirtmektedirler.
Akran eğiticileri, etkili bir etkileşim ve dinleme yeteneğine
ve liderlik potansiyeline sahip olmalıdır. Yargılayıcı bir tutum
ve davranış içinde olmaktan kaçınmalı, akranları açısından
örnek bir birey olma potansiyeli taşımalıdır.
AKRAN EĞİTİMİNDE SÜREÇ
NASIL İLERLEMELİ?
yesilay.org.tr
21
YEŞiLAY
•
KASIM 2015