Background Image
Previous Page  21 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 21 / 84 Next Page
Page Background

Sürece okulun

gereksinimlerini

belirleyerek

başlanmalıdır.

Okul bir sistem

olarak ele alınmalıdır.

Okul yöneticilerinin

desteği kesinlikle

alınmalıdır.

Okulun diğer tüm

üyelerinin (veliler ve

personel) programa

aktif katılımı teşvik edilmelidir.

Eğitimprogramının uygulanmasına başlamadan

okulda bir 'eğitimkomisyonu' kurulmalıdır. Bu

komisyonda psikolojik danışma ve rehberlik uzmanı,

öğrenci işlerinden sorumlumüdür yardımcısı ve

öğrencileri sınıfta, koridorda, bahçede ve kantinde

gözleyecek ve programın uygulanmasını takip edecek en

az üç branş öğretmeni yer almalıdır.

Uygulama uzun dönemli olacak şekilde

düşünülmelidir.

Arabuluculuk programı yapılandırılırken program

zamana yayılarak geliştirilmelidir.

Okul gelişiminin sürekliliği olan bir süreç olduğu kabul

edilmelidir.

Akran arabuluculuğun faydaları vurgulanmalıdır.

Arabuluculuk programının sınırlılıkları ve güçlükleri

müzakere edilmelidir.

Eğitimve öğretimdönemine başlamadan önce tüm

öğretmenlere ve yöneticilere ‘anlaşmazlık çözümü ve

akran-arabuluculuk’ eğitimprogramına ilişkin seminerler

verilmelidir.

Arabulucu öğrencilerin seçiminde temel ölçüt, öğrenci

görüşleri olmalıdır.

Sınıflardan seçilen arabulucu öğrenciler, ikişerli

olarak ve ikişer hafta arabuluculuk rozetlerini takarak

arabuluculuk yapmalıdır.

Tümsınıflara o sınıfın arabulucu öğrencilerinin adlarının

ve nöbet takviminin yer aldığı çerçeveler asılmalıdır.

Böylece her öğrenci hemsınıfının arabulucu öğrencilerini

hemde o haftanın nöbetçi arabulucularını talep edebilir.

Öğretmenler öğrencileri arabulucuya gitme

konusunda desteklemelidir.

Arabuluculuk odasının düzenlenmesinden

işletilmesine kadar her aşamasında arabulucu öğrenciler

sorumluluk almalıdır.

davranış modeli oluşturulmasına yardımcı olur. Akran

eğitimine örnek etkinlikler olarak ortaöğretim öğrencileri

ile yapılan bilgi yarışması, rol-oyun veya hikâyeler gibi

etkileşimli metotlar kullanarak sergilenen programlar,

gençlik kulüplerinde sahnelenen tiyatro oyunları ve oyun

sonrasında gerçekleştirilen grup tartışmalarını gösterebiliriz.

Akran eğitimi özellikle ergenlikte önemlidir. Ergenlikte temel

sorun gencin anlaşılmadığına inanmasıdır. Kendini otorite

olarak gördüğü için öğrenci, öğretmene açılmakta sıkıntı

yaşayabilir. Anne-babalar da ne kadar çocuğuyla arkadaş

olsa da aynı müziği dinlemeleri, aynı konuları konuşmaları

jenerasyon farkı yüzünden zordur. Ergen, yetişkinlerin

kendilerine yol göstermesini istemez. Rahatsız olur.

Otoriteye karşı kimliğini bulma çabası içindedir. Bu yüzden

akranından gelecek yardıma, fikre, görüşe daha açıktır.

Akran eğitiminin temelindeki önemli detaylardan biri de

akran eğitimcilerinin zamanla hedef kitleleri tarafından

kazandıkları konumdur. Akran eğitiminde rol alan genç

bireyler, dilin kullanımı, müzik anlayışı, toplumsal roller

(öğrencilik, kulüp arkadaşlığı vb.) açısından ortak ilgi

alanlarına sahip olduğundan, uzmanlar bilgi transferinin

daha kolay olduğu gerçeğini ve akran grubunda gençlerin

görüş açılarının genişlediğini de belirtmektedirler.

Akran eğiticileri, etkili bir etkileşim ve dinleme yeteneğine

ve liderlik potansiyeline sahip olmalıdır. Yargılayıcı bir tutum

ve davranış içinde olmaktan kaçınmalı, akranları açısından

örnek bir birey olma potansiyeli taşımalıdır.

AKRAN EĞİTİMİNDE SÜREÇ

NASIL İLERLEMELİ?

yesilay.org.tr

21

YEŞiLAY

KASIM 2015