Background Image
Previous Page  29 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 29 / 84 Next Page
Page Background

yesilay.org.tr

29

YEŞiLAY

KASIM 2015

Her birey doğumdan ölüme süregelen bir eğitim

olgusu içerisinde hareket etmektedir. Bu olgu

bireysel, politik, sosyal, kültürel boyutları da aynı

anda içerisinde bulunduran bir bütündür.. Her

toplumun yetenek, tutumve davranışlarında

üst seviyede iyi ve doğru insan yetiştirme ideali

vardır. Bu yetişme çerçevesinde yani eğitimde

kontrollü bir çevrenin özellikle okulların büyük

etkisi vardır.

Eğitimin ne olduğunun önemi kadar hangi

alanlarda nasıl verildiği, hangi problemlere karşı

ne kadar etkili olduğu da önemlidir. Bu durum

aslında kişinin aldığı eğitiminin yaş ve algılara

uygunluğunun da önemini göstermektedir.

Örneğin; henüz algılayamayacak yaşta olan bir

çocuğa, cinselliği veya ben nasıl oldumsorusunu

sevgi boyutuyla değil de tümgerçekliğiyle

anlattığınız vakit, çocukta hemkafa karışıklığına

hemdemeraka sebebiyet vermiş olursunuz.

Bu durum toplum içerisinde nasıl davranılacağı,

mahremiyet, bağımlılık, alışkanlıklar gibi çocuğun

ileride karşısına çıkabilecek her türlü yaşamsal

deneyimler için de geçerlidir.

Bağımlılık, artan bir kullanımoranı ve çeşitlilikle her

yaştan insanımızı tehdit etmekte. Genç neslin önleyici

ve koruyucu hizmetlerle desteklenerek sigara, alkol,

uyuşturucumadde, teknoloji ve diğer tümbağımlılıklarla

mücadele kapsamında okullarda ve ulusal düzeyde bilinç

oluşturulması da bu kapsamda ayrı önemarz etmektedir.

Bugüne kadar gerek okullarda gerek gençlikmerkezlerinde,

halk eğitimmerkezlerinde verilen bağımlılık önleyici

eğitimler ve iyi niyetli çalışmalarda bir unsur çoğu kez göz

ardı edildi; yaş gruplarına uygun içerik. Tamda bu noktada

Yeşilay, Türkiye’de yürütülen önleme çalışmalarındaki

eksikliklerden ve önleme çalışmaları konusundaki güncel

bilimsel uygulamalardan yola çıkarak bağımlılıklamücadele

konusunda okul ve aile tabanlı bir eğitimmodeli geliştirdi:

TürkiyeBağımlılıklaMücadele EğitimProgramı (TBM).

MEB’LEORTAKADIM

Okullarda ve ulusal düzeyde bağımlılıklar hakkında bilinç

oluşturulması amacıyla başlatılan TBM için 2014yılında

Milli Eğitimi Bakanlığı veYeşilay arasında protokol imzalandı.

Protokolle, YeşilayBilimKurulu tarafından yaş gruplarına

uygun tütün, alkol, uyuşturucumadde, teknoloji bağımlılığı

ve sağlıklı yaşamalanlarında içeriklerin geliştirilmesinin ve

bunların okullarda yaygınlaşması içinMilli EğitimBakanlığı

tarafından desteklenmesinin ilk tohumları atılmış oldu.

FORMATÖRLERYETIŞTI

TBMkapsamında Türkiye’nin 81 ilinden toplam487 ve

KuzeyKıbrıs TürkCumhuriyeti’nden 11 Rehber vePsikolojik

Danışmanlık öğretmeni, formatör olarak uzmanlar

tarafından alkol, tütün, uyuşturucumadde, teknoloji

bağımlılığı ve sağlıklı yaşamalanlarında eğitimaldı. “Büyük

değişimler küçük dokunuşlarla başlar” sloganıyla çıkılan

bu yolda bağımlılıkların yanı sıra formatörler, çocuk ve

gençlerin sosyal ve psikolojik kazanımları ve bağımlılıklara

karşı nasıl dirençli olabilecekleri hakkında eğitimlere tabi

tutuldu.

FORMATÖRLERDENUYGULAYICI EĞITICILERE…

TBM’nin formatörlerini yetiştirmesi eğitimde kelebek

etkisinin bir başlangıcı oldu. Yeşilay’ın ülkenin dört bir

yanına yayılmış şubeleri ve yerel yönetimlerin desteğiyle

formatörler artık her türlü bağımlılığa karşı risk altında

olan çocuk ve gençlerimizi eğitecek rehber öğretmenlerin

uygulayıcı eğitimlerine başladı. Bu şekilde her ilden 5

alanda yetiştirilen 5 formatör, kendi il ve ilçelerindeki rehber

öğretmenleri TBMeğitim içerikleriyle yetiştirdi. Bu şekilde

ülke genelinde 28 bin rehber öğretmen TBM’nin uygulayıcı

eğiticisi oldu.

“Türkiye’de ilkdefa

bağımlılıklamücadelede

bukadarkapsamlı ve

genişbirhedef kitleye

hitapedenbirönleme

eğitimprogramı hayata

geçirilmiştir.”