yesilay.org.tr
29
YEŞiLAY
•
KASIM 2015
Her birey doğumdan ölüme süregelen bir eğitim
olgusu içerisinde hareket etmektedir. Bu olgu
bireysel, politik, sosyal, kültürel boyutları da aynı
anda içerisinde bulunduran bir bütündür.. Her
toplumun yetenek, tutumve davranışlarında
üst seviyede iyi ve doğru insan yetiştirme ideali
vardır. Bu yetişme çerçevesinde yani eğitimde
kontrollü bir çevrenin özellikle okulların büyük
etkisi vardır.
Eğitimin ne olduğunun önemi kadar hangi
alanlarda nasıl verildiği, hangi problemlere karşı
ne kadar etkili olduğu da önemlidir. Bu durum
aslında kişinin aldığı eğitiminin yaş ve algılara
uygunluğunun da önemini göstermektedir.
Örneğin; henüz algılayamayacak yaşta olan bir
çocuğa, cinselliği veya ben nasıl oldumsorusunu
sevgi boyutuyla değil de tümgerçekliğiyle
anlattığınız vakit, çocukta hemkafa karışıklığına
hemdemeraka sebebiyet vermiş olursunuz.
Bu durum toplum içerisinde nasıl davranılacağı,
mahremiyet, bağımlılık, alışkanlıklar gibi çocuğun
ileride karşısına çıkabilecek her türlü yaşamsal
deneyimler için de geçerlidir.
Bağımlılık, artan bir kullanımoranı ve çeşitlilikle her
yaştan insanımızı tehdit etmekte. Genç neslin önleyici
ve koruyucu hizmetlerle desteklenerek sigara, alkol,
uyuşturucumadde, teknoloji ve diğer tümbağımlılıklarla
mücadele kapsamında okullarda ve ulusal düzeyde bilinç
oluşturulması da bu kapsamda ayrı önemarz etmektedir.
Bugüne kadar gerek okullarda gerek gençlikmerkezlerinde,
halk eğitimmerkezlerinde verilen bağımlılık önleyici
eğitimler ve iyi niyetli çalışmalarda bir unsur çoğu kez göz
ardı edildi; yaş gruplarına uygun içerik. Tamda bu noktada
Yeşilay, Türkiye’de yürütülen önleme çalışmalarındaki
eksikliklerden ve önleme çalışmaları konusundaki güncel
bilimsel uygulamalardan yola çıkarak bağımlılıklamücadele
konusunda okul ve aile tabanlı bir eğitimmodeli geliştirdi:
TürkiyeBağımlılıklaMücadele EğitimProgramı (TBM).
MEB’LEORTAKADIM
Okullarda ve ulusal düzeyde bağımlılıklar hakkında bilinç
oluşturulması amacıyla başlatılan TBM için 2014yılında
Milli Eğitimi Bakanlığı veYeşilay arasında protokol imzalandı.
Protokolle, YeşilayBilimKurulu tarafından yaş gruplarına
uygun tütün, alkol, uyuşturucumadde, teknoloji bağımlılığı
ve sağlıklı yaşamalanlarında içeriklerin geliştirilmesinin ve
bunların okullarda yaygınlaşması içinMilli EğitimBakanlığı
tarafından desteklenmesinin ilk tohumları atılmış oldu.
FORMATÖRLERYETIŞTI
TBMkapsamında Türkiye’nin 81 ilinden toplam487 ve
KuzeyKıbrıs TürkCumhuriyeti’nden 11 Rehber vePsikolojik
Danışmanlık öğretmeni, formatör olarak uzmanlar
tarafından alkol, tütün, uyuşturucumadde, teknoloji
bağımlılığı ve sağlıklı yaşamalanlarında eğitimaldı. “Büyük
değişimler küçük dokunuşlarla başlar” sloganıyla çıkılan
bu yolda bağımlılıkların yanı sıra formatörler, çocuk ve
gençlerin sosyal ve psikolojik kazanımları ve bağımlılıklara
karşı nasıl dirençli olabilecekleri hakkında eğitimlere tabi
tutuldu.
FORMATÖRLERDENUYGULAYICI EĞITICILERE…
TBM’nin formatörlerini yetiştirmesi eğitimde kelebek
etkisinin bir başlangıcı oldu. Yeşilay’ın ülkenin dört bir
yanına yayılmış şubeleri ve yerel yönetimlerin desteğiyle
formatörler artık her türlü bağımlılığa karşı risk altında
olan çocuk ve gençlerimizi eğitecek rehber öğretmenlerin
uygulayıcı eğitimlerine başladı. Bu şekilde her ilden 5
alanda yetiştirilen 5 formatör, kendi il ve ilçelerindeki rehber
öğretmenleri TBMeğitim içerikleriyle yetiştirdi. Bu şekilde
ülke genelinde 28 bin rehber öğretmen TBM’nin uygulayıcı
eğiticisi oldu.
“Türkiye’de ilkdefa
bağımlılıklamücadelede
bukadarkapsamlı ve
genişbirhedef kitleye
hitapedenbirönleme
eğitimprogramı hayata
geçirilmiştir.”