dosya
Gönüllü olmak için büyük bir adım at!
1
7 Ağustos 1999 gecesi
03.02’de meydana gelen ve
merkez üssü Gölcük olan 7.4
büyüklüğündeki Marmara depremi,
Kocaeli, Yalova, Sakarya, Bursa,
Bolu ve İstanbul’un Avcılar ilçesinde
çok büyük bir yıkıma neden oldu.
130 bine yakın bina yıkıldı. Resmi
rakamlara göre 20 bin insanımız
hayatını kaybederken, 50 bine
yakın yaralı vardı. Depremin ilk
saatleri, hatta ilk günlerinde tam bir
panik ve ne yapacağını bilememe
hali yaşandı. Arama-kurtarma,
yardım, lojistik, barınma ve iletişim
faaliyetlerinde tam bir acziyet
görüntüsü sergilendi. Türkiye’de bu
depreme kadar insanların yardım
etmek kavramı üzerinden hareket
tarzları ayni ve maddi kaynaklarını
paylaşmaktı. Ancak geniş bir alanda
TÜRKİYE’DE AFET YÖNETİMİ
VE GÖNÜLLÜLÜK
çok yoğun nüfusu etkileyen bu
depremde maddi bağış yapmak
tek başına yeterli değildi. Tüm
televizyon ve radyo kanallarından
“Deprem bölgesinde gönüllülere
ihtiyaç duyulduğu” şeklinde anonslar
yapılıyordu. Marmara depremi
Türkiye’de gönüllülük kavramı için
bir kırılma noktası oldu. Çeşitli
alanlarda aktif birçok gönüllü
kuruluş, çok kısa bir sürede harekete
geçerek afet bölgesinde faaliyet
gösterdiler ve organize olmakta
zorluk çeken kamu kurumlarının
boşluğunu doldurdular. Öncelikle
arama kurtarma alanında başlayan
gönüllü çalışmaları, kısa sürede
insani yardım ve sonrasında da
hayatın normale döndürülmesi
çalışmalarıyla uzun bir süre
devam etti.
Afet yönetiminde
ortaya çıkan
aksaklıkların
giderilmesi
amacıyla afet
konusunda
faaliyet gösteren
bazı kuruluşların
aynı çatı altında
toplanarak
Başbakanlığa
bağlı bir kurum
oluşturulması için
2009 yılında
Başbakanlık Afet
ve Acil Durum
Yönetimi
Başkanlığı (AFAD)
kuruldu.
AFAD’IN KURULUŞU
Afet yönetiminde ortaya çıkan
aksaklıkların giderilmesi amacıyla
afet konusunda faaliyet gösteren
bazı kuruluşların aynı çatı altında
toplanarak Başbakanlığa bağlı
bir kurum oluşturulması için
2009 yılında Başbakanlık Afet ve
Acil Durum Yönetimi Başkanlığı
(AFAD) kuruldu. Sivil Savunma
Genel Müdürlüğü, Afet İşleri
Genel Müdürlüğü ve Türkiye Acil
Durum Yönetimi Genel Müdürlüğü
kapatılarak görevleri bu başkanlığın
sorumluluğuna devredildi. Bu
çerçevede; ülkemizde yeni bir
afet yönetim modeli uygulamaya
konulmuş olup, getirilen bu model
ile öncelik ‘‘Kriz Yönetimi’’nden
‘‘Risk Yönetimi’’ne verilmiştir.
AFAD, doğal afetleri önlenmek ve
zararlarını azaltmak, doğal afetlerde
yapılması gereken faaliyetlerin
planlanması, yönlendirilmesi,
desteklenmesi, koordine edilmesi ve
etkin bir şekilde uygulanması için
ülkenin tüm kurum ve kuruluşları
arasında iş birliğini sağlayan, çok
yönlü, çok aktörlü, bu alanda
kaynakların rasyonel kullanılmasını
gözeten bir kurum olma özelliği
taşıyor.
AFAD, ülkemizde afet ve acil
durumlara ilişkin tek yetkili
kurum olup, afet ve acil durumun
niteliği ve büyüklüğüne göre gerek
Genelkurmay Başkanlığı, Dışişleri,
Sağlık, Ulaştırma ve Altyapı vb.
ilgili diğer bakanlıklar ile gerekse
Afet veAcil DurumYönetimi Başkanlığı (AFAD), 17Ağustos 1999Marmaradepremi sonrası doğal
afetlerlemücadeleamacıyla kurulanyüzlerce sivil toplumkuruluşuarasındaki koordinasyonu sağlamak
amacıyla faaliyetlerinebaşladı. Afet yönetimindegörev alan kurumları koordineetmeamacını güden
AFAD, yalnızcaulusal çaptadeğil uluslararası anlamdadabirçokbaşarılı operasyona imza atıyor.
Yusuf DURAN
Yeşilay
20