Background Image
Previous Page  20 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 20 / 84 Next Page
Page Background

dosya

Gönüllü olmak için büyük bir adım at!

1

7 Ağustos 1999 gecesi

03.02’de meydana gelen ve

merkez üssü Gölcük olan 7.4

büyüklüğündeki Marmara depremi,

Kocaeli, Yalova, Sakarya, Bursa,

Bolu ve İstanbul’un Avcılar ilçesinde

çok büyük bir yıkıma neden oldu.

130 bine yakın bina yıkıldı. Resmi

rakamlara göre 20 bin insanımız

hayatını kaybederken, 50 bine

yakın yaralı vardı. Depremin ilk

saatleri, hatta ilk günlerinde tam bir

panik ve ne yapacağını bilememe

hali yaşandı. Arama-kurtarma,

yardım, lojistik, barınma ve iletişim

faaliyetlerinde tam bir acziyet

görüntüsü sergilendi. Türkiye’de bu

depreme kadar insanların yardım

etmek kavramı üzerinden hareket

tarzları ayni ve maddi kaynaklarını

paylaşmaktı. Ancak geniş bir alanda

TÜRKİYE’DE AFET YÖNETİMİ

VE GÖNÜLLÜLÜK

çok yoğun nüfusu etkileyen bu

depremde maddi bağış yapmak

tek başına yeterli değildi. Tüm

televizyon ve radyo kanallarından

“Deprem bölgesinde gönüllülere

ihtiyaç duyulduğu” şeklinde anonslar

yapılıyordu. Marmara depremi

Türkiye’de gönüllülük kavramı için

bir kırılma noktası oldu. Çeşitli

alanlarda aktif birçok gönüllü

kuruluş, çok kısa bir sürede harekete

geçerek afet bölgesinde faaliyet

gösterdiler ve organize olmakta

zorluk çeken kamu kurumlarının

boşluğunu doldurdular. Öncelikle

arama kurtarma alanında başlayan

gönüllü çalışmaları, kısa sürede

insani yardım ve sonrasında da

hayatın normale döndürülmesi

çalışmalarıyla uzun bir süre

devam etti.

Afet yönetiminde

ortaya çıkan

aksaklıkların

giderilmesi

amacıyla afet

konusunda

faaliyet gösteren

bazı kuruluşların

aynı çatı altında

toplanarak

Başbakanlığa

bağlı bir kurum

oluşturulması için

2009 yılında

Başbakanlık Afet

ve Acil Durum

Yönetimi

Başkanlığı (AFAD)

kuruldu.

AFAD’IN KURULUŞU

Afet yönetiminde ortaya çıkan

aksaklıkların giderilmesi amacıyla

afet konusunda faaliyet gösteren

bazı kuruluşların aynı çatı altında

toplanarak Başbakanlığa bağlı

bir kurum oluşturulması için

2009 yılında Başbakanlık Afet ve

Acil Durum Yönetimi Başkanlığı

(AFAD) kuruldu. Sivil Savunma

Genel Müdürlüğü, Afet İşleri

Genel Müdürlüğü ve Türkiye Acil

Durum Yönetimi Genel Müdürlüğü

kapatılarak görevleri bu başkanlığın

sorumluluğuna devredildi. Bu

çerçevede; ülkemizde yeni bir

afet yönetim modeli uygulamaya

konulmuş olup, getirilen bu model

ile öncelik ‘‘Kriz Yönetimi’’nden

‘‘Risk Yönetimi’’ne verilmiştir.

AFAD, doğal afetleri önlenmek ve

zararlarını azaltmak, doğal afetlerde

yapılması gereken faaliyetlerin

planlanması, yönlendirilmesi,

desteklenmesi, koordine edilmesi ve

etkin bir şekilde uygulanması için

ülkenin tüm kurum ve kuruluşları

arasında iş birliğini sağlayan, çok

yönlü, çok aktörlü, bu alanda

kaynakların rasyonel kullanılmasını

gözeten bir kurum olma özelliği

taşıyor.

AFAD, ülkemizde afet ve acil

durumlara ilişkin tek yetkili

kurum olup, afet ve acil durumun

niteliği ve büyüklüğüne göre gerek

Genelkurmay Başkanlığı, Dışişleri,

Sağlık, Ulaştırma ve Altyapı vb.

ilgili diğer bakanlıklar ile gerekse

Afet veAcil DurumYönetimi Başkanlığı (AFAD), 17Ağustos 1999Marmaradepremi sonrası doğal

afetlerlemücadeleamacıyla kurulanyüzlerce sivil toplumkuruluşuarasındaki koordinasyonu sağlamak

amacıyla faaliyetlerinebaşladı. Afet yönetimindegörev alan kurumları koordineetmeamacını güden

AFAD, yalnızcaulusal çaptadeğil uluslararası anlamdadabirçokbaşarılı operasyona imza atıyor.

Yusuf DURAN

Yeşilay

20