Background Image
Previous Page  68 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 68 / 84 Next Page
Page Background

yesilay.org.tr

68

YEŞiLAY

HAZİRAN 2016

YAŞAM

PARAMOTOR PİLOTLARINA SIK SORULAN 10 SORU

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Paramotorla evimden işime gidip gelebilir miyim?

Ev ile işin çevresi inip-kalkmaya uygunsa ve hava da

müsaitse teoride tabii ki böyle bir ulaşım şekli mümkün

olabilir. Ancak buna güvenip arabayı satmamak veya

otobüs saatlerini unutmamak daha akıllıca bir tercih

olur.

Uçmam için ödünç verebilir misiniz veya kiralar mısınız?

Buna evet diyen bir paramotorcu karşınıza çıksa bile

(ki olmaz) hiç eğitiminiz olmadan bir paramotoru alıp

uçurmanız, piyangoda büyük ikramiyeyi kazanmanıza

yakın bir ihtimaldir. Sağlıklı bir şekilde geri gelip inme-

nizin ihtimali ise bundan çok çok daha düşüktür!

Havada motorunuz dursa ne yaparsınız?

Çok ters bir bölge üzerinde değilseniz (şehir, binalar

veya deniz üzeri gibi) bu hiç sorun oluşturmaz. Zaten

paramotorun uçan kısmı yamaç paraşütüdür ki o da mo-

tor olmadan da güvenli ve kontrollü bir şekilde uçmak ve

inmek için tasarlanmıştır. Ayrıca motoru kapatıp hava

akımlarıyla da uzun saatler uçmak mümkündür.

Peki ya paraşütün ipleri koparsa?

Pilotun ve tüm malzemenin ağırlığını kanada aktaran

ipler gerçekten de kaygı verecek şekilde ince görünür.

Ancak bu yanıltıcıdır. Havacılıkta kullanılan tüm malze-

meler gibi bu ipler de olağanüstü yüksek standartlara

sahiptir. 5 mm çapında bir ipin ortalama 100 kilo civa-

rında ağırlığa dayandığını, standart bir paraşütte ise bu

iplerden ortalama 30 adet bulunduğunu bilmek uçar-

ken huzur veren bir bilgidir.

Nasıl kontrol ediyorsunuz?

Paramotoru kontrollü uçurmak için kanadı bir ip dizisi

yardımıyla sağa sola çevirmek (elle) ve sırttaki motoru

gazla (elden) kontrol edip kanadın yükselip alçalmasını

sağlamak yeterlidir. Ancak yere serili bir kumaş par-

çasının uçabilen bir yüzey haline gelmesi için asıl yer-

de uğraş vermek gerekir ki kontrolün zor olduğu kısmı

daha çok bu kalkış hazırlığıdır.

Bir depo yakıtla kaç km gidiyorsunuz?

Paramotorların depoları genellikle 10 litre yakıt alacak şe-

kilde tasarlanır. Böyle bir depoyla da 3-4 saat uçuş yap-

mak mümkündür. Ne kadar yol alacağınız ise tamamen

rüzgarın inisiyatifindedir. Ortalama 30 km/saat hava

hızları olan paramotorunuzla örneğin 30 km/saat hızın-

daki bir rüzgara karşı uçarsanız bir saatte 30-30= 0 (sıfır)

km yol alabilirsiniz! Ancak bu rüzgarı arkanızdan alırsanız

30+30= 60 km yol alırsınız. Yani uçabileceğiniz mesafeler

rüzgar, uçuş yönünüz, kanadınızın performansı gibi de-

taylara bağlıdır. Fikir vermesi açısından tek kalkışta 1100

km uçuş yapılan bir dünya rekoru mevcuttur.

Ne kadar yükseğe çıkabiliyorsunuz?

Standart bir paramotor ve giysilerle kalkış yapıp 2-3 bin

metrelere çıkmak mümkündür. Ama 300 metrenin al-

tında kalıp uçmak hem yasal olarak hem de uçuş keyfi

ve konforu olarak daha çok tercih edilir. Bu konuda da

dünya rekoru 7500 metre civarındadır.

Fiyatı nedir?

Paramotorla uçmak havacılık için en erişilebilir alan olsa

da pek ucuz bir hobi sayılmayabilir! Malzemelerin tama-

mının ithal olması ve bu uğraş için yaratmanız gereken

zaman ve kaynak başlarken dikkatle hesaplanmalıdır.

Eğitim, güvenilir malzemeler, uçuş için alınması gereken

belgelerle tahmini 20 ila 35 bin lira arasında bir bütçe ge-

rekebilir.

Uçmak için bir lisans veya belge gerekir mi?

Kesinlikle gereklidir. Eğitim yetkisi olan bir okul veya

eğitmenden eğitim aldığınız ve başarılı olduğunuzda bir

belge de edinmiş olup bu sporu veya hobiyi bilinçli ve

güvenli yapmış oluyorsunuz...

Bir kez uçup nasıl bir şey olduğunu anlamak için tüm bu

süreci geçmemmi gerekiyor?

Hayır, bu keyfi tandem adı verilen bir uçuşla başka bir pi-

lota bağlı olarak uçup yaşayabilirsiniz.