yesilay.org.tr
68
YEŞiLAY
•
HAZİRAN 2016
YAŞAM
PARAMOTOR PİLOTLARINA SIK SORULAN 10 SORU
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Paramotorla evimden işime gidip gelebilir miyim?
Ev ile işin çevresi inip-kalkmaya uygunsa ve hava da
müsaitse teoride tabii ki böyle bir ulaşım şekli mümkün
olabilir. Ancak buna güvenip arabayı satmamak veya
otobüs saatlerini unutmamak daha akıllıca bir tercih
olur.
Uçmam için ödünç verebilir misiniz veya kiralar mısınız?
Buna evet diyen bir paramotorcu karşınıza çıksa bile
(ki olmaz) hiç eğitiminiz olmadan bir paramotoru alıp
uçurmanız, piyangoda büyük ikramiyeyi kazanmanıza
yakın bir ihtimaldir. Sağlıklı bir şekilde geri gelip inme-
nizin ihtimali ise bundan çok çok daha düşüktür!
Havada motorunuz dursa ne yaparsınız?
Çok ters bir bölge üzerinde değilseniz (şehir, binalar
veya deniz üzeri gibi) bu hiç sorun oluşturmaz. Zaten
paramotorun uçan kısmı yamaç paraşütüdür ki o da mo-
tor olmadan da güvenli ve kontrollü bir şekilde uçmak ve
inmek için tasarlanmıştır. Ayrıca motoru kapatıp hava
akımlarıyla da uzun saatler uçmak mümkündür.
Peki ya paraşütün ipleri koparsa?
Pilotun ve tüm malzemenin ağırlığını kanada aktaran
ipler gerçekten de kaygı verecek şekilde ince görünür.
Ancak bu yanıltıcıdır. Havacılıkta kullanılan tüm malze-
meler gibi bu ipler de olağanüstü yüksek standartlara
sahiptir. 5 mm çapında bir ipin ortalama 100 kilo civa-
rında ağırlığa dayandığını, standart bir paraşütte ise bu
iplerden ortalama 30 adet bulunduğunu bilmek uçar-
ken huzur veren bir bilgidir.
Nasıl kontrol ediyorsunuz?
Paramotoru kontrollü uçurmak için kanadı bir ip dizisi
yardımıyla sağa sola çevirmek (elle) ve sırttaki motoru
gazla (elden) kontrol edip kanadın yükselip alçalmasını
sağlamak yeterlidir. Ancak yere serili bir kumaş par-
çasının uçabilen bir yüzey haline gelmesi için asıl yer-
de uğraş vermek gerekir ki kontrolün zor olduğu kısmı
daha çok bu kalkış hazırlığıdır.
Bir depo yakıtla kaç km gidiyorsunuz?
Paramotorların depoları genellikle 10 litre yakıt alacak şe-
kilde tasarlanır. Böyle bir depoyla da 3-4 saat uçuş yap-
mak mümkündür. Ne kadar yol alacağınız ise tamamen
rüzgarın inisiyatifindedir. Ortalama 30 km/saat hava
hızları olan paramotorunuzla örneğin 30 km/saat hızın-
daki bir rüzgara karşı uçarsanız bir saatte 30-30= 0 (sıfır)
km yol alabilirsiniz! Ancak bu rüzgarı arkanızdan alırsanız
30+30= 60 km yol alırsınız. Yani uçabileceğiniz mesafeler
rüzgar, uçuş yönünüz, kanadınızın performansı gibi de-
taylara bağlıdır. Fikir vermesi açısından tek kalkışta 1100
km uçuş yapılan bir dünya rekoru mevcuttur.
Ne kadar yükseğe çıkabiliyorsunuz?
Standart bir paramotor ve giysilerle kalkış yapıp 2-3 bin
metrelere çıkmak mümkündür. Ama 300 metrenin al-
tında kalıp uçmak hem yasal olarak hem de uçuş keyfi
ve konforu olarak daha çok tercih edilir. Bu konuda da
dünya rekoru 7500 metre civarındadır.
Fiyatı nedir?
Paramotorla uçmak havacılık için en erişilebilir alan olsa
da pek ucuz bir hobi sayılmayabilir! Malzemelerin tama-
mının ithal olması ve bu uğraş için yaratmanız gereken
zaman ve kaynak başlarken dikkatle hesaplanmalıdır.
Eğitim, güvenilir malzemeler, uçuş için alınması gereken
belgelerle tahmini 20 ila 35 bin lira arasında bir bütçe ge-
rekebilir.
Uçmak için bir lisans veya belge gerekir mi?
Kesinlikle gereklidir. Eğitim yetkisi olan bir okul veya
eğitmenden eğitim aldığınız ve başarılı olduğunuzda bir
belge de edinmiş olup bu sporu veya hobiyi bilinçli ve
güvenli yapmış oluyorsunuz...
Bir kez uçup nasıl bir şey olduğunu anlamak için tüm bu
süreci geçmemmi gerekiyor?
Hayır, bu keyfi tandem adı verilen bir uçuşla başka bir pi-
lota bağlı olarak uçup yaşayabilirsiniz.