Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  19 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 19 / 84 Next Page
Page Background

Son zamanlarda okulda sorun yaşıyor mu?

Dikkatinde azalma var mı?

Performans kaybı var mı?

Okul dışındaki aktivitelere (hobiler, spor vb.) karşı ilgisindeazalmavarmı?

Arkadaşlarından veya öğretmenlerinden şikâyetler geliyor mu?

Son zamanlarda harçlığının yetmediği veya para kaybettiği oldu mu?

Evden değerli bir eşyanın eksildiği oldu mu?

Arkadaşlarından borç para aldığına dair bir duyumunuz oldu mu?

Hırsızlık davranışıyla karşılaştınız mı?

Son zamanlarda kendini dış dünyadan izole ettiğini, içine

kapandığını, şüpheli davrandığını düşünüyor musunuz?

Alkol ve uyuşturucuyla ilgili müziklere, gruplara, posterlere karşı

ilgi artması var mı?

Daha fazla özgürlük talep etmeye başlama, kapıları çarpma, göz

kontağı kurmamaya çalışarak konuşma gibi agresif davranışlar

gözlüyor musunuz?

Arkadaş grubunda veya her zaman takıldığı mekânlarda bir

değişiklik var mı?

DAVRANIŞSAL BELİRTİLER

DENEME-YANILMA DÖNEMİ

Okul döneminde öğrenme, deneme yanılma şeklinde ger-

çekleşir. Merak ve bir şeyleri keşfetme isteği yoğun olarak

görülür. Çocuk bu merakın da etkisiyle, basından ve inter-

netten sigara, alkol ve uçucu maddelerle ilgili birçok bilgiye

ulaşabilir. Ancak ulaştığı bilgiler her zaman sağlıklı ve yeterli

düzeyde olmayabilir. Bu dönemde sigara, alkol ve diğer ba-

ğımlılık yapıcı maddelerle ilgili ilk bilgilendirmeler aile tarafın-

dan okulun ilk dönemlerinde gerçekleştirilebilir. Çocuğa bu

dönemde yasal olmayan bağımlılık yapıcı maddeler anlatılır-

ken; ilaçlar, evde temizlikte kullanılan malzemeler, zehirler ile

gıdalar arasındaki farklardan yola çıkarak çeşitli bilgilendir-

meler yapılabilir.

Çocuklar sigara, alkol ve diğer bağımlılık yapıcı maddelerle il-

gili olarak korkutulmamalıdır. Çocuklar bildiği ve baş etmeyi

öğrenebildiği şeylerden korkmazlar. Yeni bilgiler ve gerçek-

liklerle karşılaşmaktan çok hoşlanırlar. Bu nedenle de bu dö-

nemde ailelerin ve eğitimcilerin maddelerle ve zararları ile il-

gili doğru bilgileri kazanmaları ve çocuklarla da doğru şekilde

paylaşmaları gerekmektedir. Çocuklara madde kullanımının

zararlarını anlatırken, onların dış görünüşü üzerinden belir-

leyeceğiniz örnekleri onunla paylaşabilirsiniz. Örneğin ço-

cuklara alkol tüketen insanların daha kolay hasta olduklarını

ve kusarak içindekileri dışarı çıkarttıklarını söyleyebilirsiniz.

Ayrıca sigara içen kişilerin hemgiysilerinin hemde ağızlarının

kötü koktuğundan bahsedebilirsiniz.

ERGENLİK EN RİSKLİ DÖNEMLERDENDİR

Çocukların bağımlılık yapıcı maddeleri deneme olasılığı ergen-

lik döneminde ve ortam değişikliklerinin olduğu zamanlarda

artmaktadır. Çünkü çocuk girdiği yeni çevresinde kabul gör-

mek ister ve bunu da başarabilmek için farklı ve daha büyük

tercihler yapar. Buradaki asıl amaç; çocuğun yeni girmiş oldu-

ğu çevrede kabul görmek ve değerli görünmektir. Çocukları

sadece okuldaki madde kullanımını önleme eğitimiyle sınırlı

bırakmayın. Hem ailenin hem de öğretmenin sorular sorması

ve yeni başlıklar oluşturup, yeni konular hakkında çocuklarla

iletişim içerisinde olması önemlidir. Aileler çocuklarının okul

sürecini de bu aşamada takip etmeye çalışmalıdırlar. Çocuk-

lara onların okul sonrası boş vakitlerini yetişkin kontrolünde

geçirebilecekleri imkânlar konusunda yardımcı olunabilir.

yesilay.org.tr

19

YEŞiLAY

MART 2016