

Balonun içerisindeki havanın
sıcaklığı artırılınca hava
molekülleri genleşerek yükselir.
Yükselirken yukarı doğru
kaldırma kuvveti de devreye girer.
Balonun dışındaki hava, içindeki
havadan daha yoğundur. Bu
noktada balon uçuşa geçer.
Balonun Keşif
Yolculuğu
Balonun
Bölümleri
Balonumuz Uçuşta!
1782’de Joseph ve Etienne Montgolfier
kardeşler şöminenin başındaydı.
Joseph gömleğini ateşin üzerine
tutunca havada yükseldiğini fark etti.
Bu, kardeşleri düşünmeye yöneltti. İlk
olarak bir metreküplük yuvarlak bir
cismin içini sıcak havayla doldurarak
30 metre yüksekliğe uçurdular.
1783 yılında balonlarını geliştirdiler. 900
metreküp kağıt-ipek karışımı bir balon
yaptılar. Alt kısmına ekledikleri sepete
yün ve saman koyup ateşe verdiler.
Balon dokuz bin metre yükselerek iki
buçuk kilometre yol almayı başardı. 10
dakika sonra balon bir tarlaya düşse
de “balonların atası” unvanını almayı
başardı.
Balon ile uçan ilk yolcular bir koyun,
bir ördek ve bir horozdu. Havada
sekiz dakika kalıp güvenle inmeyi
başardılar. İnsanlar, onlardan cesaret
alarak balonu geliştirdiler. Balon, ilk
insan taşıyan hava teknolojisi aracı
oldu.
Ana Gövde (Kubbe ya da Zarf)
• Naylon ya da polyester
malzemeden üretilir. Hava
kaçırmaması için kauçuk emdirilir.
Ateşleyicinin olduğu açık giriş
(ağız) bölümü yanmaz özelliktedir.
• Tepe noktasında bir delik (paraşüt
valfı) sayesinde balonun içindeki
hava kontrol edilir. Pilot, iplerle bu
deliği açıp kapayarak yüksekliği
ayarlar.
• Çeşitli büyüklükte ve şekillerde
olabilir.
Sepet
Hafif olması için saz ve bambudan
yapılır. Çelik tellerle sağlamlaştırılır.
Yakıt tankları ve yolcuları taşır.
Ateşleme Bölümü (Burner Sistemi)
Balonun içindeki havayı ısıtmak için
enerji kaynağı olarak sıvı propan
kullanılır. Yakma ünitesi yardımıyla
propan ateşlenir. Alevler balonun
içerisindeki havanın ısıtılmasını
sağlar.
7
Mavi Kırlangıç - Mart