Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  13 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 13 / 84 Next Page
Page Background

sağlık

NİSAN2018 39

Yeşilay

38

“UYURKENDİŞSIKMA

GENETİKBİRHASTALIK

DEĞİLDİR”

DişHekimiBoraMurat;yetersiz

vedengesizbeslenme,parazitler

ve endokrinbozukluklarının

dadiş sıkmayanedenolduğunu

vurguluyor. “Dişyapısında

doğuştanbozukluklarınolması

veya sonradanyapılanprotez

vedolgulardankaynaklanan

bozukluklardiş sıkmayaneden

olabilir.Ancakuyurkendiş

sıkmagenetikbirhastalık

değildir”diyenBoraMurat,

sinüzithastası çocuklardadadiş

gıcırdatmanıngözlemlendiğini

sözlerine ekliyor.

“DİŞSIKMA,GENÇ

ERİŞKİNLERDEYÜZDE50

CİVARINDAGÖRÜLÜYOR”

DişHekimiMurat,diş

sıkmanınkadınve erkeklerde

görülmeoranındabelirginbir

farkınolmadığını söylüyor.

Ancak20-35yaş aralığındaki

genç erişkinlerdedaha çok

görüldüğünedikkat çekiyor:

“Diş sıkma,genç erişkinlerde

yüzde50 civarındagörülürken,

buoran çocuklardayüzde15

civarında.”

TEDAVİDE İLKOLARAK

FAKTÖRLERTESPİT

EDİLMELİ

Diş gıcırdatmanın tedavisinde

birincibasamağındiş sıkmaya

nedenolabilecek faktörlerin

tespit edilmesiolduğunu

belirtenDişHekimiBora

Murat, “Öncelikle fiziksel

muayene yapılmalı vediş

yapısındabirproblem varsa

buna göre tedaviprogramı

hazırlanmalı.Çoğunlukla

diğer tedavibasamaklarına

gerekkalmadan sadecediş

yapısındakibozukluklar

giderilerek sorunortadan

kaldırılabiliyor”diyor.

“TEDAVİSÜRESİNCE

ÇENEYİYORACAK

HAREKETLERDEN

KAÇINILMALI”

Dişle ilgiliproblemlerin

ortadankaldırılması için çene

eklemi rahatsızlığı tanısının

konduktan sonra tedavinin

planlandığını söyleyenBora

Murat, “Tedavi,kas egzersizleri

gibi fizikselbir yaklaşımı,

gerektiğinde ilaç tedavisini ve

çene ilişkisini ideale taşıyan

mekanik yaklaşımı içeriyor.

Bu amaçlamekanikdestek

olarak splintlerhazırlanıyor.

Oklüzal splint genellikle sert

akrilikten yapılan,bir arktaki

dişlerinkesici ve çiğneyici

“Diş sıkma; kişinin

stres seviyesi,

psikolojik durumu ve

alışkanlıklarına bağlı

olarak her yaş

grubunda görülebilir

ve kendi kendine

geçmez.”

“Diş yapısında doğuştan

bozuklukların olması

veya sonradan yapılan

protez ve dolgulardan

kaynaklanan bozukluklar

diş sıkmaya neden

olabilir. Ancak uyurken

diş sıkma genetik bir

hastalık değildir.”

yüzeylerinikaplarkenkarşıt

arktakidişlerle teması sağlayan,

takılıp çıkarılabilenbir aparey.

Splintlerin şikayetleriortadan

kaldırmasıhemhastayı

rahatlatırhemdekapanışın

yenidendüzenlenmesini sağlar”

diyor.Murat, tedavi süresince

hastaların çenesini yoracak

aşırıhareketlerdenkaçınmaları

vediş sıkmanın temel sebebi

olan stres faktörünü gerekirse

psikolojikdestek alarakortadan

kaldırmaları gerektiğiniönemle

belirtiyor.

Dişsıkmavegıcırdatma,hemenherkesinşikayetçiolduğusağlıkproblemleriarasındayeralıyor.

Dişlerdeciddisorunlarayolaçanbu ikihastalığınpekçoknedenibulunuyor.Konuyla ilgilimerak

edilenlerivealınmasıgerekenönlemleriDişHekimiBoraMurat ilekonuştuk.

dişlerimizi deetkiliyor!

Psikolojimiz

Diş Hekimi

BoraMurat

G

ün içindeyaşanan

sıkıntılarveyorgunluk,

diş sıkmavegıcırdatma

hastalıklarının temelnedenleri

arasındayeralıyor.Konuyla ilgili

görüşünüaldığımızDişHekimi

BoraMurat,diş sıkmanın

özelbirnedeniolmadığını

belirtiyor. “Diş sıkma;kişinin

stres seviyesi,psikolojikdurumu

vealışkanlıklarınabağlıolarak

heryaşgrubundagörülebilirve

kendikendinegeçmez”diyen

BoraMurat;agresif,acelecive

titizkişilerdedişgıcırdatmanın

daha sıkgörüldüğünedikkat

çekiyor.Murat, “Ayrıcaduygusal

stres,kuvvetlipişmanlık,

obsesyon,uykusuzluk,her türlü

gerginlikhalivekıskançlıkgibi

durumlardadişgıcırdatmaya

sebepolabilir”diyor.

TEDAVİZAMAN

GEREKTİRİYOR

Diş sıkma ve gıcırdatma

tedavisi zaman gerektirenbir

tedavi.Uzmanlar,hastalığın

tedavisinde sabırlıolunması

tavsiyesindebulunuyor.

Akutkas spazmlarında,kas

gevşeticikullanımıhastaları

rahatlatmaya yardımcıolsada

hastalığanedenolan etkeni

tamamenortadankaldırmıyor.

Bunedenle tedavidehastalığı

tetikleyen faktörleriortadan

kaldırmakönem taşıyor.

DİŞSIKMAVEGICIRDATMANINSONUÇLARI:

Dişlerdeaşınma,

çiğnemeyüzeylerinde

düzleşme

Uyurken

dişlerin

gıcırdatılması

sonucuçıkan

yüksekses

Uygulanankas

kuvvetisonucu

yüzeydevedişeti

kenarınayakın

bölgelerdekırıklar

Çenelerde

devamlıbir

gerginlikve

yorgunlukhissi

Kulak, şakakve

yanaklarda

ağrıhissi,kulak

çınlaması

Dişlerde

hassasiyet

Yüzde şişlik,

asimetri

Isırmadabir

değişiklik

meydana

gelmesi

Anormal

eklem

sesleri

Boyunve

başağrısı

Ağızaçma

sırasındaveya

çiğnemeyaparken

zorlukçekilmesive

ağrıduyulması

Çeneninkitlenmesi

veyayerinden

çıkması

BurçinYILMAZ

Ayrılığı, kavuşmayı,

özlemi, özletmeyi,

haykırışı, nefreti

derinden nasıl

anlatabilirsiniz

sorusunun karşılığı

Kayahan’ın

şarkılarındadır.

bestelerinedeniylearadaçıkan

tatsızlıksonrasıNilüfer ile15yıl

sürecekbirdargınlıkbaşlar.Bu

dargınlık2015yılınakadarsürer.

YARIŞMALARVEÖDÜLLERLE

DOLUBİRYAŞAM

Ayrılığı,kavuşmayı,özlemi,

özletmeyi,haykırışı,nefreti

derindennasılanlatabilirsiniz

sorusununkarşılığıKayahan’ın

şarkılarındadır.Delicesineseven

biraşığıngözündenbaktığında

“Benyinegözlerininhapsindeyim.”

der.Umutsuzluklarladolubir

sevgininpeşindenkoşarken,“Seni

versinlerellerebenivursunlar.”,

aşkını filmgibiyaşarken“Bizimkisi

biraşkhikâyesi,siyahbeyaz film

gibibiraz.”der.

Yaptığıbestelerveyazdığışarkı

sözleriokadargenişkitleyeulaşır

kibugüzelşarkılarhakettiği

O

nukıvırkıvır saçları,

boynunabağladığı

renkli fuları, güleç yüzü

ve gitarıyla anımsıyoruz. İşine

âşıkbir şarkıcıolanKayahan,

eline aldığı gitarınhayatının so-

nunakadarona yol arkadaşlığı

yapacağınımuhakkak seziyor-

du.Yaptığıherbestesidinle-

yenlerinkalbinde yer ediyor,

dillerdendüşmüyordu.Müziğin

hayatındaki yeriöylebüyüktü

ki,kızının isminibileBeste

koymuştu.Üretkenlikle vedolu

dolu geçenbirhayattıonunki…

29Mart 1949 tarihindeAlbay

SüleymanAçar veFiruzan

Hanım’ınoğluolarak İzmir’de

dünyaya gelen şarkıcı,besteci

ve söz yazarıKayahan, 3Nisan

2015 yılında aramızdan ayrıldı.

HAYATIVEBESTELERİ

Çocuklukvegençlikyılları

Ankara’dageçenKayahandaha

sonraİstanbul’a taşınır.Hayatından

3evlilikgeçervebuevliliklerden2

kızıolur.İlkevliliğinigitarınıhenüz

elinealdığı liseyıllarında tanıştığı

NurHanım ile5yıllıkbirlikteliğin

ardındanyapar.Buevliliğinden

Besteadındabirkızıdünyayagelir.

İkincievliliğiçokkısasürerveyıllar

sonravokalistiİpekTüter ileevlenir.

Buevliliğindendebirkızıolur.

İpekTüter ileevliliğiyaşamınınson

gününekadardevameder.Ankara

veİstanbul’a ısınamaz,onun için

neAnkaraneİstanbul’unönemi

vardır;oGömeç’egönüldenbağlıdır

veburadasayısızbesteyapar.Ona

ilhamınkapılarınıaçan ilçede,

GönülKöşküadınıverdiğievinde

yaşamaktanbüyükkeyifalır.Hatta

Gömeçadınıverdiğibirşarkısı

vardırvederki,“Birkerebaktımya

Rab,gönülharap,benharap…”

Türkpopmüziğinesözyazarıve

bestecikimliğiyledamgasınıdaha

ilkalbümündevurur.Herkesin

birağızdaneşlikedeceğişarkılara

imzasınıattığı,üzerinebuşarkıları

seslendirdiği“YeminEttim”

albümüylebüyükbeğeni toplar.

Ardından1993yılında“Son

Şarkılarım”albümünüçıkarır.Bu

albümdeyeralan tümşarkıların

sözvemüziğiyinekendisineaittir.

Albümdeherkes tarafındanbilinen

“Vazgeçmem”ve“SarıŞekerim”

şarkılarıdayeralır.2albümle

önemlisayıdadinleyiciyeulaşırve

birhayrankitlesiyaratır.Dahasonra

1995yılında“BenimPenceremden”

adlıalbümünüçıkarır.Bualbümde

yeralan“Allah’ımNeydiGünahım”

adlışarkısıokadarbeğenilirki,daha

sonrabirçokşarkıcı tarafındanda

seslendirilir.Ardındanyinedönemin

hitparçalarınıpiyasayaçıkarır.

“EmrinOlur”,“AtınBeniDenizlere”

gibişarkılarıçokbeğenilir.

Kayahan,hitalbümleridışında

Nilüfer ile ismiçokanılır.Nilüfer

uzunsüreKayahan’ınşarkılarını

seslendirir.“KarTaneleri”,“Esmer

Günler”ve“Geceler”gibiparçalar

onunsesinden tanınır.Dahasonra

Herkesinenazbir

şarkısınıezberebildiği

unutulmazşarkıların

bestecisiKayahan’ı

kaybedeliüçyıloldu.

Birbirindengüzel

şarkılara imzaatan

Kayahan,ömrünün

songününekadar

müziğin içindeyeraldı.

değeribulur,birçokyarışmaya

katılır,sayısızödülalır.1985yılında

TRT’deyayınlanan“Cumartesiden

Cumartesiye”adlıprogramda

söylediği“BirAslanMiyavDedi”

şarkısıylaçocuklarıngönlünü

fetheder.1986yılındaAkdeniz

MüzikYarışması’na“Geceler”adlı

şarkısıylakatılırveAltınPortakal

ödülünükazanır.Kayahan’ın iki

kezEurovisionŞarkıYarışması

deneyimiolur.İlki1989yılında

“VeMelankoli”adlışarkısıyla,

1990yılında ise“Gözlerinin

Hapsindeyim”şarkısıylakatılır.

Yurt içindeveyurtdışındapek

çokkonserverenKayahan,

Cumhuriyet’in69.yılındaAnkara

KızılayMeydanı’nda200bine

yakın izleyiciyeverdiğikonserle

Türkiye’de tarihegeçer.Sosyal

sorumlulukprojelerikapsamında

birçokyardımkonseridüzenler

vegönüllüolarakyardım

projelerindeyeralır.Hayatınınson

döneminekadarşarkısöylemeye,

insanlarayardımetmeyedevam

edenKayahan,unutulmayacak

besteleriyleaklımızdakalmaya

devamedecek.

kültür

Yeşilay

68

NİSAN2018

69

Dillerden

düşmeyen

bestelerin

müzisyeni:

Yaptığıbestelerveyazdığışarkısözleri

okadargenişkitleyeulaşırkibugüzel

şarkılarhakettiğideğeribulur,birçok

yarışmayakatılır, sayısızödülalır.

Kayahan

DİJİTALÇAĞDA İNSANOLMAK

dosya

İslam’lamüşerrefolmadanevvel

yazdığı,DoğanAvcıoğlu ile

yanılmıyorsamMihriBelli’nin

Türkçeyeçevirdikleri,Yön

Yayınları’ndançıkankitap...

Ozamanlarçevredebutip

farklılıklarıolan,araştıranve

okuyan insanlarvardı.İletişim

teknolojileriningelişmesinden

sonrabudurumunasıl

görüyorsunuz?

Bugüngençlerinböylesine

renkli,bereketlibirçevreye

sahipolabilmeleriçokzor.

Çünkübizimçocukluğumuzda,

gençliğimizde televizyonyoktu.

Dolayısıyla insanlarınokumaya,

düşünmeye,karşılıklıkonuşmaya

ayırabilecekleriçok fazlanitelikli

saatlerivardı.Cep telefonuyoktu,

telefonçoknadirbulunurdu.

Tercihlialdıkları içindoktorların

vehalivaktiyerinde şahısların

evlerindevardı telefon. ‘Devren

satılık telefon’ ilanlarıverilirdi

gazetelerde.Ben Eskişehir

AnadoluÜniversite’sindegöreve

başladığımzaman,1979’ların

sonuydu,postaneye telefonalmak

içindilekçeverip“nezamançıkar”

diye sorduğumda“engeç10yılda

çıkar”demişlerdi.SonraAllahgani

gani rahmeteylesinTurgutÖzal’ın

telekomünikasyonaltyapısına

yönelikdevrimcigirişimleri

sayesindeTürkiyebualanda

çağatladı.Amabugünbucep

telefonlarınınmaalesefhemvakit

israfınahemdeyüzeyselleşmeye

çokbüyükkatkısıvar.Özelliklecep

telefonlarının internetleentegre

olmasıylabirlikte... İnternettene

arıyorsanız onubuluyorsunuz.

Dolayısıylabilgisel, sanatsal,

kültürel, -hadienformatikde

diyelim-verimlerpeşindeolan,

nearadığını bilenler içinnekadar

büyükbirnimetgibigörünse

de, nearadığınıbilmeyenhatta

abuk sabukyüzeysel,pornografik,

uyuşturucu,ahmaklaştırıcıbol

miktardaprogramlarve sitelerde

var.Dolayıylayanlışlıklaonların

ağınadüşen,onlarüzerindenbir

tiryakilik,birbağımlılık oluşturan,

özelliklegençlerveçocuklar için

teknolojikbağımlılıkoluşturan

çokzararlıbirmecradanda söz

ediyoruz.Zihinsel faaliyetlericiddî

manadadumurauğratanbir tehdit

altındagençlerimiz.

Dolayısıyla iyiöğretmenlerle, iyi

arkadaşlarla, iyibirçevredeeğitim

görmeninnebüyükbir şans

olduğunu,daha sonra, bu şansa

sahipolmayanarkadaşlarımı

görüncedaha iyianladım.Mesela

resimdenanlamayan,bir resme

‘bakmayı’bilmeyen arkadaşlarla

karşılaştığımzaman “hademek

kibunlarınCevatHocagibi iyi

bir resimhocalarıolmamış”diye

düşünürdüm.BirdeAdanaErkek

Lisesi’ndeAlmancaöğretmeni

olandayım, fazlakitaplarını

portakal sandıklarıylaAdana’dan

‘Hacannemin’yanianneannemin

evinegönderirdi.Oportakal

sandıklarınınbiliyorsunuz

tahtalarıaralıklıdır.Oaralıklardan

kitaplarıçekipalırokurdum.

MeselaAzizNesin’i,Bütün

Dünyadergilerinioportakal

sandıklarındakikitaplarından

tanıdımben.

Tümoçocukluk,gençlikhayatınız

kitaplar,dergilerarasındageçmiş

diyebiliriz…

Evet,yineaynı şekildebir takım

kültürel sanatsaleğilimleri

paylaştığım,birbirimize

kitaplarönerdiğimiz,gazete-

dergialışverişiyaptığımız,

kütüphanedeki iyibirkitaptan,

okuduğumuz iyibir romandan

birbirimizihaberdarettiğimiz

iyiarkadaşlarımoldu.O

arkadaşlarımla ilişkilerimhala

devamediyor.Özellikle rahmetli

NecdetErkveAllah sağlıkversin

ErkutAlkan,AhmetKot,Bekir

Şahinbenimçokyakın ilkgençlik

arkadaşlarım.Erkut’la,Ahmet’le,

Bekir’le halaarkadaşlığımız

devamediyor.Hattageçenlerde

bir televizyonprogramında

gençlereGaraudy’i tavsiye

etmiştim; oda taAmerika’dan

duymuş; “bundan40küsur sene

evvelEskişehir’de,yağmurlu

bircumartesigünü Güzel İş

Kitabevi’nden RogerGaraudy’in

Sosyalizmve İslamiyetkitabını

aldığımızıhatırladım”diyemesaj

gönderdi.Erkut’unbahsettiği

kitap,Garaudy’ninhenüz

PROF. DR. NABİ AVCI:

TEK BAŞINALAŞMAYI İNSAN TÜRÜ

HİÇ BU KADAR ŞİDDETLİ YAŞAMADI

Eğitimci,siyasetadamı,

iletişimcilerinHocasıProf.

Dr.NabiAvcı.4.Uluslararası

TeknolojiBağımlılığı

Kongresinde ‘Gutenberg’den

İnternete...’ başlıklı

konuşmasındadateknolojiye

bağlı iletişimingünümüzde

geldiğinoktayıaktardı

kendisiniheyecanladinleyen

dinleyicilerine…Çocukluğu,

gençliği,anı,zamanı

kitapların,dergilerinarasında

geçenSayınHocamız

ilebizdedündenbugüne

iletişimi,teknolojiyi,değerleri

konuştuk.

İnsanlarınbinyıllarca sürenbirlikteliklerini

dağıtanvebunlarıatomizeedenbir tehditolarak

internetkullanımıönümüzdeduruyor.

çokvarlıklıbirailededoğmadım;

amadoğrusuçevremdehep iyi

insanlaroldu. İyibirçocukluğum

olduaile içerisinde. İlkokulda

iyiöğretmenlerlekarşılaştım.

Öyleçokmüreffehbirokul

değildi.Netice itibarıylabir

istasyonköyünün, sonraküçük

birkasabanın ilkokuluyduama

çok idealistöğretmenlerimoldu.

Bazen iki sınıfıbiraradaokuduk.

Benonunbilebanaçokyaradığını

düşünüyorum,çünkübizbirinci

sınıftık;öğretmenbizbirinci

sınıflarayüz taneeğikçizgiçizin

der,ondan sonraüçüncün sınıfın

dersinianlatmayabaşlardı.Bende

oeğikçizgileribiranönceçizip

üçüncü sınıfındersinidinlerdim.

Heryerde,hereğitimkademesinde

önemliolan insandır,öğretmendir.

N

asılbireğitim

sürecinizoldu?Nasıl

gençlikgeçirdiniz?

Doğrusubençok

şanslıbirgençlikgeçirdiğimi

düşünüyorum.Bukonuaçıldığı

zamanhepverdiğimbirörnek

var.Fitzgerald’ınMuhteşem

Gatsby romanınıngirişindehali

vaktiyerindebirailededoğan

romankahramanınababası

mealen şöyleder:“İlerde senin

sahipolduğun imkânlara sahip

olmadığı için senden farklı

düşünüpdavranan insanlarla

karşılaştığınzaman, dünyada

herkesin seningibiağzında

gümüşbirkaşıkladoğmadığını

unutma...”. ‘Ağzındagümüş

kaşıkladoğmak’çok şanslıolmak

anlamınagelenbirdeyim.Ben

İYİÖĞRETMENDEĞİŞTİRİR

İyiöğretmendeğiştirir.Ben

o iyiöğretmenlerlehayatım

boyuncahepkarşılaştım. İlkokul

öğrencisiykende,ortaokulda

da, lisedede,üniversitede

de...Öğrenciolarakda,Millî

EğitimBakanıolarakdao iyi

öğretmenlerlehepkarşılaştım...

İlkokuldan sonragittiğim

EskişehirMaarifKoleji’ndede

çok iyiöğretmenlerimoldu,

başta rahmetlihocamCevat

Ülgerolmaküzereçok iyi

öğretmenlerimizoldu.Rahmetli

KemalKoçakmesela,Kıbrıslı...

İngilizcehocamızdı,bize İngilizce

deyimleriçokgüzelöğretti.Onun

dersindeogün tahtaya15-20

İngilizcedeyim,örnekcümlelerle

yazılırvebizonlarıezberlerdik.

SümeyyaOLCAY

"Ağzında gümüş kaşıkla

doğmak çok şanslı olmak

anlamına gelen bir

deyim. Ben çok varlıklı

bir ailede doğmadım ama

doğrusu çevremde hep iyi

insanlar oldu."

ŞUBAT2018 27

Yeşilay

26

çocuklardaensıkgörülen

korkularınbaşındageliyor.Çocuklar

üçyaşından itibarenbirçokşeyi

kolaylıklaalgılamaya,anne-babası

aracılığı ilegördüğüduyduğu

şeyleriayırtetmeyeve tanımaya

başlıyor.Onlarındesteğiniyitireceği

veonlarlakurduğubağlarınzarar

göreceğiendişesiyleher fırsatta

anne-babayayakınolmaya

çabalıyor.Anne-babanınsertve

reddedici tutumlarıbukorkuyu

dahadaarttıracağı içinçocukla

güven temellibirdiyalogkurmak

gerekiyor.Karanlıkveyalnızlık,

çocuğunzihnindekigerçekveya

hayali tehlikelerekarşıdahaduyarlı

olmasınısağlıyor.Dayanıksızlık

düşünceleriveçaresizlikduyguları

dahadaartıyor.Uykuyadalma

süreciçocuğakendinisavunmasız

hissettiriyorvezarargörme

korkusu ileendişesidahadaartıyor.

Çocuklardayaygınolarakgörülen

birdiğerkorku isekaranlıkkorkusu.

Baktığışeylerigörememekgerçeğine

birdehayaletliöykülereklenince,

çocuğunsonsuzhayaldünyasında

korkularoluşabiliyor.Karanlık

korkususıklıkla3-5yaşgrubunda,

canavar,hayaletgibikorkular ise

genelde6yaşındansonraortaya

çıkıyor.

KORKULARSONRADAN

ÖĞRENİLİYOR

Çocuklarınhareketlerinikontrol

altında tutmak isteyenaileler,çocuk

başkaodayagittiğinde "Hayır,o

odaçokkaranlıkkorkarsıngitme!"

diyerek,çocuğukaranlıkkorkusu ile

küçükyaşlarda tanıştırırsa ilerleyen

yaşlardakaranlık fobisioluşmasına

sebepolabilirler.Çocuklarkorkuları

yaşadıkça,korkuylamücadele

veonunlabaşaçıkmabecerileri

geliştirirler.Bunabağlıolarak,

yaşamlarıboyuncaonlarıboğan,

daraltan,aşırıkorumacıyetiştirme

tarzınamaruzkaldıklarında,bu

hissiduymayabaşlarlar.Ayrıca,

umursamazlık,duygusalboşlukda

benzerbirduyguortayaçıkarabilir.

Bubirşekildepaniğevebunun

sonucunda fobiyedönüşür.

Çocuklarminikbedenlerindebüyükkorkular

yaşayabiliyor.Bunlarlabaşedebilmeleri için ise

anne-babalarınınyardımıgerekiyor.Psikiyatri

UzmanıDr.OrhanKaraca,anne-babaların

çocuklarınınkorkularıkarşısında izlemesi

gerekentutumlarhakkındabilgiverdi.

ŞenayÇELİK

K

üçükbirçocuğun

korkularıylakendi

kendinebaşaçıkması

mümkündeğil.

Hergeçengünyenikorkular

öğrendiklerinidedüşünürsek,

korkularısankihiçbitmeyecekmiş

gibihissetmeleriçoknormal

karşılanmalı.PsikiyatriUzmanı

Dr.OrhanKaraca’nınönerileriyle

çocuğunuzakarşıdoğrudavranış

şekillerigeliştirerekkorkularının

üstesindengelmesindeyardımcı

olabilirsiniz.

KORKUVEKAYGIİNSANIN

DOĞASINDAVAR

Anne-babalarınçocukları içinen

fazlaendişelendiğidurumlardan

bir tanesideonlarınyaşadıkları

korkular.Çocuklarının

korkularını tanımak,korkularıyla

başaçıkabilmeyöntemlerini

gözlemlemekvebilinçlibir

ebeveynolaraküstlenecekleri

rol,çocuğungelişimiaçısından

büyükönem taşıyor.Aslında

korkuveendişegibiduygular,aşırı

olmamakşartıyla insandoğasında

varolmasıgereken işlevsel

duygulararasındayeralıyor.

Çocuklarınkorkularınınkalıcı

olmaması için iseanne-babaların

izlemesigerekenyollarvar.

KORUYUCUKALKAN

OLARAKANNELER

Bebeklikveerkençocukluk

döneminde,yenibirdurumla

karşıkarşıyakalındığızaman,

çocuğungöstereceği tepki

anneninyaklaşımı içinbelirleyici

oluyor.Örneğin;çocukbisiklete

binmeyiöğrenirken ilkönce

anneninyüzündeki ifadeyive

davranışlarını inceler.Eğeranne

çocuğadestekveriyorsa,onun

kendinegüvenkazanmasını,

bağımsızolmasınısağlıyorsa,

çocukbisikletebinmeyizevklibir

durumolarakalgılayacakvebütün

dikkatinibuetkinliğeyöneltecektir.

Başkabirdeyişle,annesinin

yüzündekorku,endişe,güvensizlik

ifadelerigördüğündeçocukbuna

tepkiolarakyapacağıetkinliğe

odaklanmakyerineendişelive

hatayapmayaeğilimlihareketlerde

bulunacakvebaşaramayacağını

düşünecektir.

ENBELİRGİNKORKULAR:

YALNIZUYUYAMAMAVE

KARANLIKKORKUSU

Çocuklardaortayaçıkankorkuların

üstesindengelmek,anne-babaların

davranışlarıylamümkünoluyor.

Yalnızuyuyamamakorkusu

Uz.Dr. Orhan

Karaca

“Çocuklar genellikle

korktuklarını ağlayarak,

annesine sarılarak, bir

yetişkinle birlikte

bulunmak isteyerek,

eşyaların arkasına

saklanarak ya da sözel

olarak açıkça belli

ederler”

yaşam

Korkuyorum

6-9 ay:

2-3 yaş:

4 yaş:

3-4 yaş:

anne!

Çocuklar korkuyu anne ve babasını örnek alarak öğrenebilirler.Bu nedenle çocukların

korkularıkarşısındaverilentepkilerbüyükönemtaşıyor.Çocuklarınkorkularınıgörmezden

gelmekyerine, şunlaradikkatedilmesigerekiyor:

NASILDAVRANMAKGEREKİYOR?

GELİŞİMEVRELERİNEGÖREÇOCUKLUKKORKULARI

DEĞİŞKENLİKGÖSTERİYOR:

Buaylarda

“yabancıkorkusu”

görülür.Budurum

genelolarak1,5yaş

civarındabiter.

Buyaş

çocukların

korkularında

yavaşyavaşazalma

görülür.

Çocukbu

yaşlardayüksek

seslerden,elektrik

süpürgesininçıkardığı

sestenvegök

gürültüsünden

korkabilir.

Diğeryaşanan

korkularaekolarak

annenindesteğinikaybetme,

yalnızlık,yangın,kazavb.olaylardan

korkmaeklenir.Buyaşçocuğu için

somutolaylarınyanı sırahayaledilen

şeylerdekorkukaynağıolmayabaşlayabilir.

Bununnedeniçocuğungelişmekteolan

hayalgücüdür.Bunedenlezekiveüstün

yetenekliolançocuklarınkorkuları

dahaçokveçeşitlidir.

ŞUBAT2018 47

Yeşilay

46

»

Korkularınıyoksaymayın,asla

küçümsemeyinvealayetmeyin.

»

Korkularınıyenebilmeleri içinsabırlı

davranınveonazaman tanıyın.

»

Aşırıkoruyucubir tutum ileçocuğuher

şeydenkorkarhalegetirmeyin.

»

Hareketlerinivekorkularınıgözlemleyerek

doğruyerdemüdahaleetmeyeçalışın.

»

Fizikseltemasçocuğunkendisinigüvende

hissetmesinisağlar.Bunun içinonlarladaha

çokvakitgeçirerekkendilerinigüvende

hissetmelerinisağlayın.

»

Korku içeriklimasallaranlatmayın,onların

yanındakorku filmi izlemeyin.

»

Eğitselaktivitelerdebulunun.Korkular

karşısındadahagüçlüdurmalarına

yardımcıolur.

»

Uyarılarsırasında“hırsız,öcü,hayalet,

canavar”gibisoyutkavramlaryerine,onu

ürkütmeyecekkelimelerkullanın.

»

Çoğukorkunungeçiciolduğunuunutmayın.

»

Tekraronayardımcıolmayaçalışmadan

önce,korktuğudurumdanmakulbirsüre

geriçekilmesine fırsat tanıyın.

»

Düşüncelerindedeğişmeolmadanyapılan

yüzleştirmelerkorkuyuartırmaktanbaşkabir

işeyaramaz.

»

Odalarındauyumalarınaengelolmayacak

gece lambalarıbulundurun;buuyandıkları

ankaranlıktankorkmamalarına

yardımcıolacaktır.

»

Uykudanöncemasalokumak,çocuğun

zihinselvehayaldünyasınıgeliştirirvedaha

rahatuyumasınayardımcıolur.

»

Çocuklarınyanında tartışmayın,birbirinize

bağırmaktankaçının.

Bağımlılıkla mücadeleyle

ilgili titizlikle hazırlanan

konular başta olmak

üzere; sağlık, yaşam, kültür ve sanatla ilgili

birbirinden faydalı ve keyifli sayfalar, sizleri

bekliyor.

DİJİTALÇAĞDA İNSANOLMAK

dosya

19

.yüzyıldabüyükbir

sanayi sıçramasıyla

insanlığın serüveni

çok farklıbiryeredoğrukaymaya

başlamıştı.Artık insanlığın

üçaşağıbeşyukarıbirbirine

benzeyen kadimyaşam tarzının

alışkanlıklarınındeğişenüretim

araçlarıvealtyapısı ileyeniden

kurgulanmasıkaçınılmazbir

durumalmıştı. "Katıolanher şeyin

buharlaşması"manifestosuyla

değerlerinvedeğerlerin inşa

ettiğivicdanın "insanlığın

ilerlemesinin" önündeyargılandığı

modernite, tüm ihtişamıyla(!)

tarih içindekiyürüyüşünde

günümüzekadarönemlibir

yolkatetmişti.Çıkışındanbu

yanagünümüzdünyasının

felsefi, sosyolojikvepsikolojik

arkaplandaki tartışmalarının

veeleştirilerinodaknoktasında

olmuştu.Bueleştirilerbağlamında

moderndünya tamolaraknedir

diye soracakolursakAnthony

Giddens'ındadediğigibimodern

dünya“"Kontrolümüzdençıkmış

birdünya’dır.Toplumsaldeğişme

hızıönceki sistemlerdekinden

dahayüksekolmaklakalmayıp,

toplumsalpratiklervedavranış

biçimlerinietkilemederecesive

kapsamlılığıdayüksektir.

MarmaraÜniversitesiTıp

FakültesiPsikiyatriAnabilimDalı

ÖğretimÜyesiProf.Dr.Kemal

Sayar,Yeşilay'ın27-28Kasım

tarihleriarasındadüzenlediği4.

UluslararasıTeknolojiBağımlılığı

Kongresi'nde sunumuna

bahsettiğimizmoderniteveonun

günümüz teknolojisi ile ilişkisi

bağlamında şu soruyu sorarak

başladı: "Nasılbirdünyada

koyduğumuzprofillerüzerinden

bir izlenimyaratmak istiyoruz,

Whatsappgruplarındakendimizi,

arkadaşgruplarımızaçok farklı

şekillerde takdimediyoruz.Orada

edindiğimiz,edindirdiğimiz izlenim

üzerindenkendimizebirkimlik inşa

ediyoruz."

Sayar, sanal ilişkilerindoğurduğu

farklı ilişkibiçimlerinden

bahsederken "Sanalaşk"

kavramınadadeğiniyor: "Siber

alemdehiç tanımadıkları insanlara

aşıkolan,hiç tanımadıkları

insanlarlakendilerinceaşk

yaşayan, sevildiğinizanneden

fakatgerçekortayaçıkıncayani

okişiylebir türlübuluşamayınca

veyabuaşkbir şekildebir sukutu

hayaleuğradığındaağırdepresyon

veyapsikoznöbetlerinegiren

insanlargörmüştüm.Sanalaşk,

kalbinheyecanlarınıbizeçok

hissettirmiyor.Bir tuşabasmakla

var,bir tuşabasmaklayok.

Romantikaşkınyerini tutmasını

bekleyemiyoruz.Çünkü 'bolluk'

ve 'değiştirebilirlik' ruhuna sahip,

'vazgeçilmezlik' ruhunadeğil."

Sayar'ındadediğigibi sanal ilişkiler

bizebiralternatifbolluğuve

vazgeçmekolaylığı sağladığı için

cazipgeliyor.Bir tuşabasmaklabir

ilişkidendiğerine sıçrayabiliyoruz.

Fakatgerçekliğedokunamadığımız

içinhislerimizdebirokadar sığve

güdükkalabiliyor.

yaşıyoruz?"Ardından sorusuna

şu şekildecevapvererekdevam

etti: "Her şeyinelimizinaltında

hızlakaçıpgitmekteolduğu,

hiçbir şeyi tammanasıylakontrol

edemediğimiz,dünündünyasının

yarınındünyasından farklılaştığı

birdünyadayaşıyoruz.Dünün

bilimkurgusubugününgerçeği

halinegeliyor.Dolayısıylaçok

dahahızlıbir şekildedünya

dönüşüyor, farklılaşıyor.Bugün

artıkyapayzekadanbahsediyoruz.

Yapayzekanın tıptaveeğitimde

kullanılmasındanbahsediyoruz.

Adetagelecekbugünegelmişgibi

vebilimkurguolarak saydığımız

her şeyhızlagerçekleşiyorgibi.

İçindeyaşadığımızçağkimi

düşünürler tarafından "akışkan

modernlik"yada "sıvımodernlik"

çağıolarak isimlendiriliyor.

Hızlıbirkapitalizm,dijitalbir

devrimvehiperbireycilikvar.

Küreselleşme,herkesietkiliyor.

İnsanlarınadeta sadecekendileri

içinyaşadığı,kendiçıkarlarını

gözettiğibirdünya ilekarşı

karşıyayız.Duygusalkapitalizm,

duygularınalınır satılırmetalara

dönüştüğü,duygularınmetalaştığı,

duygumesleklerininortayaçıktığı

birdünyadamedyavekültür

endüstrisisinadeta tasallutuve

saldırısıaltındayaşıyoruz."

"AKIŞKANMODERNİTE"VE

DİJİTALDÜNYA

"Akışkanvesıvımodernite"

bağlamında,günümüzdijital

dünyanın insanınındavranışlarını

vebu insanındavranış

kalıplarınışekillendirendijital

kimliklerimizinhızlıyenilenebilir,

değiştirilebilirve terkedilebilir

olduğunusöyleyebiliriz.Prof.

Sayarbudurumuşuşekilde

ifadeediyor: "Hepimizdijital

kimlikleroluşturuyoruz.Budijital

kimliklerimizyenilenebilir,atılabilir,

değiştirilebilir,birelbisegibi

soyunulabilinir; gerektiğizaman

birbaşkasıgiyinilebilirkimlikler

oluyor.Kırılgan,suiistimaleyatkın,

taklitedilmeyeaçıkkimlikler

yapıyoruz.Facebook'daortaya

MarmaraÜniversitesiTıpFakültesi

PsikiyatriAnabilimDalıÖğretim

ÜyesiProf.Dr.KemalSayar,

Yeşilay'ın27-28Kasımtarihleri

arasındadüzenlediği4.Uluslararası

TeknolojiBağımlılığıKongresi’nde

modernite,dünya,hayatve insan

üzerinekonuştu.Prof.Sayar,

dijitalçağda insanınpsikolojik

vesosyolojikhali ile ilgiliönemli

açıklamalardabulundu.

M.SalihDEMİRTAŞ

Dijital çağda

u

u

u

u

u

insan

Çeşitliaraştırmalarda45

dakika cep telefonundanayrıkalan ergenler,

gençler büyükbirkaygıyaşadıklarını

söylüyorlar.10kişiden 7'si ekrandanuzak

kaldığındabiranksiyetehissediyor.

ŞUBAT2018

23

Yeşilay

22

sağlık

MART2018

41

Yeşilay

40

"

D

oğalveşifaverici”

olarakbilinenbitki

çayları, tarihboyunca

pekçokhastalığın tedavisinde

yardımcıolarakkullanılmış.

Günümüzdedeyardımına

başvurulanbitkiçayları,bilinçsiz

kullanıldığı takdirde faydadançok

zararayolaçıyor.Bunedenlebitki

çaylarınıkullanmadanöncebir

uzmanadanışılmasıbüyükönem

taşıyor.BeslenmeveDiyetUzmanı

ŞeydaSılaBilgili,“Özelliklekış

aylarındabağışıklığıdesteklemek,

vücutdirenciniartırmakveya

metabolikhızıyükseltmek için

insanlaraktarlaragiderekbitki

çaylarıveyapoşetbitkiçayları

alıyor.Bitkiçaylarınınmasum

olduğudüşünülüyorvevarolan

bazıhastalıklarabakılmadan

buçaylar tüketilebiliyoryada

insanlarbuhastalıkların farkında

olmadıklarındanbitkiçaylarını

şifazannederekbolbol içebiliyor”

diyor.ŞeydaSılaBilgili;ekinezyadan

zencefile,yeşilçaydanadaçayına

dekbirçokbitkiçayınınbazı

durumlarda tehlikeliolabildiğini

söylüyor.Buyüzdensağlığımıza

faydayerinezararvermemek için

bitkiçaylarınınkullanımınadikkat

edilmesigerektiğinihatırlatıyor.

ŞeydaSılaBilgili’denbitkiçaylarının

kullanımıyla ilgilibilgialdık.

HİPERTANSİYONUVE

ÇARPINTISIOLANKİŞİLER

YEŞİLÇAYIDİKKATLİ

TÜKETMELİ

Ensık tüketilenbitkiçaylarından

biriyeşilçay.Ancakhipertansiyonu

veçarpıntısıolankişilerinyeşil

çayıdikkatli tüketmesigerekiyor.

BeslenmeveDiyetUzmanı

Bilgili,yeşilçayın içeriğindeki

epigallokateşingalatsayesinde

metabolikhızıartırdığını

söylüyor.Ancakaşırı tüketiminde,

içerisindekikafeindenkaynaklı

hipertansiyonuveçarpıntısıolan

kişilerirahatsızedebileceğini

desözlerineekliyor.Sonolarak,

hipertansiyonuveçarpıntısı

olankişilerinyeşilçayıgünde

1-2 fincandan fazla tüketmemesi

gerektiğinibelirtiyor.

ADAÇAYI,SAKİNLEŞTİRİCİ

İLAÇALANLARDA

VEHAMİLELİKTE

KULLANILMAMALI

Soğukalgınlığı tedavisindeadaçayı

vegargarasınınçoketkiliolduğu

biliniyor.Adaçayı,sinüslerive

akciğerleri temizliyor.Aynızamanda

içindebulunancineol isimlibileşen

sayesindeöksürüğüönlemeyede

yardımcıoluyor.BeslenmeveDiyet

UzmanıBilgili,“Özellikleağızve

boğazenfeksiyonlarındakietkisiyle

bilinenadaçayı,uykuyaeğilimi

artırdığı içinsakinleştirici ilaç

alanlardakullanılmamalı.Ayrıca

kasılmalaranedenolduğundan

hamilelerinadaçayı tüketmemesi

gerekiyor”diyor.

KUŞBURNUÇAYININ

FAZLATÜKETİMİALERJİK

REAKSİYONLARANEDEN

OLABİLİR

Kuşburnu, içindekiCvitamini

sayesindebağışıklıksistemini

koruyanvegüçlendirenbirçay.

Kuşburnuçayınınsoğukalgınlığı,

nezlevegripgibienfeksiyonlu

hastalıklarlaromatizmagibi iltihabi

hastalıklarındoğal tedavisi içinson

dereceetkiliolduğunudilegetiren

BeslenmeveDiyetUzmanıBilgili,

“Ancakgün içerisindeyaklaşık3

fincandan fazla tüketimideride

kaşıntıgibialerjikreaksiyonlara

nedenolabilir.Ağızdavesindirim

sisteminde tahrişeyolaçabilir”diyor.

ZENCEFİLÇAYI,SAFRA

SALGISINIARTIRIYOR

Zencefilin;soğukalgınlığı,mideve

bağırsakrahatsızlıklarıyladiyabet

üzerineolumluetkileriolduğu

biliniyor.Ancakbuşifalıbitki,safra

salgısınıartırıyor.Bunedenlesafra

kesesiyle ilgilirahatsızlığıolanların

uzmankontrolünde tüketmesi

gerekiyor.Ayrıcahamilelikte,

bulantıvekusmayıönlediği için

dezencefilkullanılıyor.ŞeydaSıla

Bilgili,“Ancak1grüzerindezencefil

Ensık

tüketilenbitki

çaylarındanbiri

yeşilçay.Ancak

hipertansiyonu

veçarpıntısı

olankişilerin

yeşilçayı

dikkatli

tüketmesi

gerekiyor.

hakkında bilmediklerimiz…

alınmasıadetsöktürücüetkisiyle

düşükriskinimeydanagetirebileceği

içinuzmanadanışarakgüvenlidoz

aralığındakullanılmalı”diyor.

EKİNEZYAÇAYI,BAZI

KİŞİLERDEALERJİK

REAKSİYONLARAYOL

AÇABİLİYOR

Bağışıklıksisteminigüçlendirici

etkisiyleekinezya,soğuk

algınlığındaçoksıkkullanılanbir

bitkiçayı.Ekinezyaçayınınsoğuk

algınlığıkalıntılarınınönlenmesi

ve tedavisindeyardımcıolduğunu

söyleyenŞeydaSılaBilgili,

“Mevsimdeğişimlerininetkilerini

hafifletmek,hastalıklarakarşıvücut

direnciniartırmak içinekinezyaçayı

biraydüzenlikullanılabilir.Ancak

bazıkişilerdealerjikreaksiyonlara

yolaçabiliyor.Doğumkontrol,alerji

vekolesterol ilaçlarıylaetkileşimi

olduğundanbu ilaçlarıkullananlar

biruzman tavsiyesiolmadan

kesinliklekullanmamalı”diyor.

KEKİKÇAYI,YÜKSEK

TANSİYONHASTALARINDA

OLUMSUZSONUÇLAR

DOĞURABİLİYOR

Kekikçayı; idrarenfeksiyonlarından

sindirimproblemlerine,üst

solunumyoluenfeksiyonlarından

miderahatsızlıklarınakadar

pekçok faydasağlıyor.Ancak

tansiyonudüşürücüetkisinden

dolayıyüksek tansiyonhastalarında

ilacınetkinliğiniartırdığından

sanılanınaksineolumsuzsonuçlar

doğurabiliyor.BeslenmeveDiyet

UzmanıBilgili,“Bunedenleyüksek

tansiyonhastalarınıneğerkekikçayı

içeceklersebiruzmankontrolünde

ilaçtan2saatsonra tüketmeleri

uygunolabilir”diyor.

SİNAMEKİÇAYI,UZUN

SÜREKULLANILDIĞINDA

BAĞIRSAKTAKALICI

HASARANEDEN

OLABİLİYOR

ŞeydaSılaBilgili, en tehlikeli

örneğin sinamekiyaprağı

çayıolduğunu söylüyor.

“Zayıflama çaylarında sıkça

karışımıza çıkan sinameki,

özelliklekabızlık tedavisinde

kullanılıyor.Ancak3

haftadan fazla tüketilmesi

durumundabağırsakta

kalıcıhasarahattauzun

vadede tümörlerebileneden

olabilir”diyenBilgili, ayrıca

sinamekininbağırsaklarda

kronikbir tembellikdeortaya

çıkarabildiğini sözlerine ekliyor.

ZERDEÇALI,SAFRA

KESESİNDETAŞOLANLAR

KULLANMAMALI

Zerdeçalın içerisindebulunan

kurkuminvücudumuzda

hasara,kanserve iltihabayol

açanmaddelerinoluşumunu

önlüyor.Yapılan çalışmalar,

zerdeçalınkemoterapive

radyoterapiuygulanankanser

hastalarında tedavinindaha

etkiliolmasını sağladığını

gösteriyor.ŞeydaSılaBilgili,

safra akışını artırıcı etkisi

sebebiyle zerdeçalı safra

kesesinde taşolanların

kullanmamasıgerektiğini

önemlevurguluyor.

Bitkiçayları,hernekadarsayısızfaydayasahip

olsadabilinçsizcekullanıldığındasağlığımız

açısındanzararlıdaolabiliyor.Beslenmeve

DiyetUzmanıŞeydaSılaBilgili,bitkiçaylarıyla

ilgiliönemliuyarılardabulunuyor.

Bitki

Çayları

Beslenme ve

Diyet Uzmanı

Şeyda Sıla

Bilgili

Günümüzde de

yardımına başvurulan

bitki çayları, bilinçsiz

kullanıldığı takdirde

faydadan çok zarara

yol açıyor.

dosya

Ö

zelgereksinimlibireylerin

kalitelibiryaşam

geçirmelerivemümkün

olduğuncabağımsızveüretken

bireylerolmaları içingereken

becerilerikazanmaları,hayatadaha

sıkı tutunmaları,yaşamaortak

olmaları içinözeleğitimgörmeleri

şart.Peki,özeleğitimalmak,özel

gereksinimlibireylerveyakınları için

nedenbukadarönemli?Özeleğitim

verenkurumlardünyadanasıl işliyor?

Ülkemizdedurumnasıl?Hangi

aşamalargözardıediliyor,hangi

aşamalarınaltıçizilmeli?İstanbul

MedeniyetÜniversitesiTemelEğitim

BölümüBaşkanı,OkulÖncesi

EğitimiAnabilimDalıBaşkanı

Yard.Doç.Dr.EmineAyyıldız’dan

özelgereksinimlibireylerineğitim

sorunlarıveçözümleriyle ilgili

aydınlatıcıbilgileraldık.

Özelgereksinimlibireylere

sunulmasıgerekenözeleğitim

hizmetlerinelerdir?Bireyehangi

açıdanfaydasağlamaktadır?

Aslındaözelgereksinimli

çocuklarıngelişimiyaşıtlarından

hiçde farklıdeğil.Yalnızcaöğrenme

gereksinimlerinde farklılıklarvar

kadarözeleğitim işuygulama

merkezleri(okulları)veortave

ağırdüzeydezihinselengellive

otizmliöğrencilerinbirlikteeğitim

gördükleriözeleğitimuygulama

merkezleribulunmakta.Ayrıca

görmeengellive işitmeengelli

çocuklar için8.sınıfdüzeyine

kadarokullarvar.Özelgereksinimli

çocuklarınaileleri ihtiyaçduydukları

takdirdemasrafları tamamendevlet

tarafındankarşılananÖzelEğitim

veRehabilitasyonMerkezleri’nde

debireysel,grupve/veya fizyoterapi

desteğialabilmekteler.Elbette

bukurumlarokuldeğil,rutinve

devamlıbireğitimvermekyerine

destekeğitimsağlamagörevlerivar.

BireyselleştirilmişEğitimPlanı

(BEP)nedir?

BireyselleştirilmişEğitimPlanı

(BEP),özelgereksinimliçocuğun

tümgelişimalanlarındaki

durumunubelirlediktensonraona

kazandırmak istediğimizbecerilerin,

nerede,kim tarafından,hangi

yöntemvemateryallerlevenekadar

süreyleöğretileceğini içerenyazılı

birbelgedir.Ülkemizde,dünyada

olduğugibiyasalveeğitselbir

zorunlulukolarakhazırlanması

gerekenbuplan, ‘özeleğitiminkalbi’

diyedeadlandırılır.Buanlamda

bireyinkendinehasgereksinimlerini

gözönünealıp, idealindebir takım

çalışmasıyla-okullarda idareci,

sınıföğretmeni,rehberöğretmen,

branşöğretmenleri,desteközel

eğitimuzmanları,ailevehatta

mümkünolandurumlardaçocuğun

kendisinindekatılımıylaoluşan

BEPkomisyonu tarafından-

oluşturulanbuplan,çocuğungüncel

performansınındeğerlendirilmesi

veplanınoluşturulmasıylabaşlar.

Çocuğunkazandığıbecerilerin

yerineyenilerialınırken,elde

edilemeyenkazanımlarındurumu

komisyoncadeğerlendirilerek,

gerekliönlemleralınır.Böylece

BEPsürecidinamikveorganik

birşekildeçocuğuneğitsel

performansınıbesleyerek,onun

vedolayısıyladaailesininyaşam

kalitesiniartırmayadevameder.

vebunedenleöğrenmesüreçleri

tipikgelişimgösterençocuklara

göre farklılaşabiliyor.Çocuğunözel

gereksinimdurumununderecesine

görebirmiktardahageçolabiliyor.

Bunedenleaslındaözelgereksinimli

çocuklarınen fazla faydasağlayacağı

hizmetler,yaşıtları içinsunulmuş

eğitimolanakları.Özeleğitimde

enazkısıtlayıcıortamdediğimiz

ortamlardaeğitimgördüklerinde-ki

bugeneldegeneleğitimsınıflarıdır

-buçocuklarve tipikgelişim

gösterenyaşıtlarıveöğretmenlerive

elbetteailelerenüstdüzeyde fayda

Dünyadaözelgereksinimli

bireyleresunulanözeleğitim

hizmetlerinindurumunedir?

Dünyadaözeleğitimkonusundaki

uygulamalarhembenzerlikler

hemde farklılıklargöstermekte.Bu

konununönemiüzerindeaslında

herkeshemfikir.Ancaközellikle

bireyiönceleyen toplumlarda

özeleğitimindaha fazlageliştiğini

görüyoruz.Çünkübireyin iyiliği

veçıkarlarıönplanda.Buçok

eleştirebileceğimizözelliğin,

böylebir tezahürününolması

noktasındaçokdüşünmeliyiz

bence.Uygulamalardanözellikle

sözetmemgerekirse,ücretsiz,

dahiledicivekalitelieğitime

vurguyapançalışmalarçokça.

Tabiidünyanınhiçbirülkesinde

kusursuzvenihaibirnoktaya

varılmışdeğil.Hattakendilerini

eleştirmektendegeridurmayan

vebunedenledeözeleğitimde

daha iyileştirilmişuygulamalar

yapanülkelervar.Benimençok

beğendiğimbakışaçısıysadahil

edicieğitimiözelgereksinimli

bireyinkayıtsızşartsızhakkıolarak

görüpbukonudadestekverenve

BurçinYILMAZ

Bireyselleştirilmiş

EğitimPlanı

dinamikveorganik

bir şekildeçocuğun

eğitselperformansını

besler.

Topululuğun iyiliğini

önceleyenbakışaçımız,

özelgereksinimli

çocuklarveailelerinin

haklarınıelde

etmelerininönünde

engel teşkilediyor.

Sınırkoymak,

çocuğunve

gencingüvenlik

çemberi

içerisinde

eğitimineimkân

verenalanın

açılmasıdır.Bu;

sürekliyasak

koymak,herşeye

‘Hayır’demek

anlamınagelmez.

sağlıyorlar.Ancak,herçocuğun

gereksinimleri farklıolduğundan

enazkısıtlayıcıortambazen

özeleğitimsınıflarıveyaokulları

daolabiliyor.Ülkemizdeözel

gereksinimliçocuklar içinsunulan

özeleğitimhizmetlerini iseşuşekilde

sıralayabilirim.0-3yaşarasındaki

özelgereksinimliçocuklar için

ErkenÇocuklukEğitimMerkezleri,

özeleğitimmerkezlerinin

(okulların)bünyesindehizmet

vermekteler.Ancakbuhizmetin

yaygınlaştırılmasıveevdedestek

hizmetlerinidekapsaması

gerekmekte.Bunundışında

hafifdüzeydezihinselengelli

öğrenciler için12.sınıfdüzeyine

DOĞRU EĞİTİMLE GELİŞİYOR

ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLAR

Özel gereksinimli çocukların gelişimi

yaşıtlarındanhiçde farklıdeğil…Yalnızca

öğrenmegereksinimlerindefarklılıklarvarve

bunedenleöğrenmesüreçleri tipikgelişim

gösterençocuklaragöre farklılaşabiliyor.

MART2018 29

Yeşilay

28

YAŞAMBECERİLERİHAYATKURTARIYOR

OCAK 2019 13