yesilay.org.tr
17
YEŞiLAY
•
KASIM 2016
Öğretmenlerinin kendileriyle
ilgilendiklerinin farkında ve bilincinde
olan öğrencilerin sigara içmesi,
uyuşturucu kullanması, alkol alması
veya sağlığı tehdit eden diğer
davranışlarda bulunması çok daha
düşük bir ihtimaldir.
“Öğrenciler, günlerinin büyük bir kısmını okulda
geçirir. Okul çevresi de öğrencilere kendi davranışlarını
karşılaştıracak davranış standartları sunar. Okul
personeli bazen ergen öğrencilerin kendi davranışlarını
değerlendiripmuhakeme edebilmeleri için öğrencilere
etkileyici rol modeller olarak hizmet etmelidir.
Öğretmenlerinin kendileriyle ilgilendiklerinin farkında
ve bilincinde olan öğrencilerin sigara içmesi, uyuşturucu
kullanması, alkol alması veya sağlığı tehdit eden diğer
davranışlarda bulunması çok daha düşük bir ihtimaldir.
Öğretmenlerle iletişimhalinde olmak ve onlarla güzel
ilişkiler kurmak tümöğrenciler için önemlidir. Okul
ile ilişkisi zayıf olan öğrenciler, madde bağımlılığının
gelecekteki hedefleri ve hayallerine nasıl zarar vereceği
konusunda sağlıklı düşünemez. Madde kullanımı
genelliklemotivasyon eksikliği ve irade zayıflığı ile
ilişkilendirildiği gibi okula devamolasılığını da düşürür.
Tabi güvenlikmeselelerini de unutmamak gerekir.
Madde kullanımı anti-sosyal ve yabani davranışların
(okula silah ve bıçak getirmek) gelişmesinin de
sorumlusudur.”
ÖĞRETMENLESAĞLIKLI
İLİŞKİNASILOLMALI?
önleyici etkinliklerin daha çok bilgilendirici düzeyde olması
yeterli. Hatta bilgilendirmenin çocuklarda merak duygusuna
yol açmamasına özen gösterilmeli. Gerçekler oldukça somut
ve gizeme bulaştırılmadan anlatılmalı, kötü örnekler gerek-
tiğinde onların anlayabilecekleri düzeyde deşifre edilmeli.
Çocukların ortaya çıkan meraklarına karşı da dikkatli olun-
malı, ilk işaretlerini gösterdiği zamanlarda çocukla konuşarak
ve ona kötü örnekleri uygun bir şekilde belirterek merakının
giderilmesi sağlanmalı.”
Ergenlere doğru eğitim nasıl verilir?
Ergenlik döneminde bağımlılık, kimlik kazanma duygusuy-
la beraber ortaya çıkıyor. Ve kendini tanımaya ve özgün bir
kimlik duygusu oluşturmaya çalışan ergen bunu değişik yol
ve biçimlerde yapıyor. Ergenlik ayrıca sınır duygusunun or-
taya çıktığı bir dönem. “Sınır da ancak geçildiği zaman an-
laşılır. Bağımlılık konusunda sınırı geçmek tehlikelidir” diyen
Prof. Dr. Hasan Bacanlı, ergenlik döneminde gençleri bağım-
lılıktan uzak tutmak için verilmesi gereken eğitimleri şumad-
delerle anlatıyor:
➥
Ergenin sınırı geçme merakını hissetmeden sınırın farkına
varması sağlanmalı.
➥
Ergen gençlerin, hem duygusal, hem bilişsel hem de ya-
şantı anlamında sınırı öğrenmesi sağlanmalı.
➥
Ergen gençlere bilgi verilmeli.
➥
Ayrıca olumsuz tutum takınması için örnekler verilmeli.
Ergenlerin diğer kimlik kazanma yollarından biri de taklit
ve özdeşleşme… Bazen sanatçıları taklit ederek, bazen de
topluma aykırı çete ve gruplara özenerek, kimlik kazanma
gerçekleşir. “Bu ikisinin de ortak özelliği toplumsal sınırları
zorlamalarıdır” diyen Bacanlı, sözlerine şöyle devam ediyor: