Background Image
Previous Page  17 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 17 / 84 Next Page
Page Background

yesilay.org.tr

17

YEŞiLAY

KASIM 2016

Öğretmenlerinin kendileriyle

ilgilendiklerinin farkında ve bilincinde

olan öğrencilerin sigara içmesi,

uyuşturucu kullanması, alkol alması

veya sağlığı tehdit eden diğer

davranışlarda bulunması çok daha

düşük bir ihtimaldir.

“Öğrenciler, günlerinin büyük bir kısmını okulda

geçirir. Okul çevresi de öğrencilere kendi davranışlarını

karşılaştıracak davranış standartları sunar. Okul

personeli bazen ergen öğrencilerin kendi davranışlarını

değerlendiripmuhakeme edebilmeleri için öğrencilere

etkileyici rol modeller olarak hizmet etmelidir.

Öğretmenlerinin kendileriyle ilgilendiklerinin farkında

ve bilincinde olan öğrencilerin sigara içmesi, uyuşturucu

kullanması, alkol alması veya sağlığı tehdit eden diğer

davranışlarda bulunması çok daha düşük bir ihtimaldir.

Öğretmenlerle iletişimhalinde olmak ve onlarla güzel

ilişkiler kurmak tümöğrenciler için önemlidir. Okul

ile ilişkisi zayıf olan öğrenciler, madde bağımlılığının

gelecekteki hedefleri ve hayallerine nasıl zarar vereceği

konusunda sağlıklı düşünemez. Madde kullanımı

genelliklemotivasyon eksikliği ve irade zayıflığı ile

ilişkilendirildiği gibi okula devamolasılığını da düşürür.

Tabi güvenlikmeselelerini de unutmamak gerekir.

Madde kullanımı anti-sosyal ve yabani davranışların

(okula silah ve bıçak getirmek) gelişmesinin de

sorumlusudur.”

ÖĞRETMENLESAĞLIKLI

İLİŞKİNASILOLMALI?

önleyici etkinliklerin daha çok bilgilendirici düzeyde olması

yeterli. Hatta bilgilendirmenin çocuklarda merak duygusuna

yol açmamasına özen gösterilmeli. Gerçekler oldukça somut

ve gizeme bulaştırılmadan anlatılmalı, kötü örnekler gerek-

tiğinde onların anlayabilecekleri düzeyde deşifre edilmeli.

Çocukların ortaya çıkan meraklarına karşı da dikkatli olun-

malı, ilk işaretlerini gösterdiği zamanlarda çocukla konuşarak

ve ona kötü örnekleri uygun bir şekilde belirterek merakının

giderilmesi sağlanmalı.”

Ergenlere doğru eğitim nasıl verilir?

Ergenlik döneminde bağımlılık, kimlik kazanma duygusuy-

la beraber ortaya çıkıyor. Ve kendini tanımaya ve özgün bir

kimlik duygusu oluşturmaya çalışan ergen bunu değişik yol

ve biçimlerde yapıyor. Ergenlik ayrıca sınır duygusunun or-

taya çıktığı bir dönem. “Sınır da ancak geçildiği zaman an-

laşılır. Bağımlılık konusunda sınırı geçmek tehlikelidir” diyen

Prof. Dr. Hasan Bacanlı, ergenlik döneminde gençleri bağım-

lılıktan uzak tutmak için verilmesi gereken eğitimleri şumad-

delerle anlatıyor:

Ergenin sınırı geçme merakını hissetmeden sınırın farkına

varması sağlanmalı.

Ergen gençlerin, hem duygusal, hem bilişsel hem de ya-

şantı anlamında sınırı öğrenmesi sağlanmalı.

Ergen gençlere bilgi verilmeli.

Ayrıca olumsuz tutum takınması için örnekler verilmeli.

Ergenlerin diğer kimlik kazanma yollarından biri de taklit

ve özdeşleşme… Bazen sanatçıları taklit ederek, bazen de

topluma aykırı çete ve gruplara özenerek, kimlik kazanma

gerçekleşir. “Bu ikisinin de ortak özelliği toplumsal sınırları

zorlamalarıdır” diyen Bacanlı, sözlerine şöyle devam ediyor: