Background Image
Previous Page  18 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 18 / 84 Next Page
Page Background

yesilay.org.tr

18

YEŞiLAY

KASIM 2016

DOSYA

“Ergen toplumsal sınırları zorlarken bu sınırları zorlayanları

taklit eder, bu yolla kimlik kazanmaya çalışır. Dolayısıyla, er-

genin bağımlılık ile ilgili tehlikeli suları, genellikle özdeşleştiği

kişi veya gruplardır.”

En işlevli olanı “açık - gizli müfredat”

Birçok programlı eğitimsisteminde, çocukları ve gençleri ba-

ğımlılıktan uzak tutmak için en işlevli olanı “açık ve gizli müf-

redat.” Peki nedir bu açık ve gizli müfredat? Prof. Dr. Hasan

Bacanlı anlatıyor: “Açık müfredat eğitim sisteminin öğren-

ciye kazandırmak istediği özellikleri açıklığa kavuştururken,

gizli müfredat planlanmadığı halde eğitim sistemi içinde öğ-

rencilerin kazandıkları özellikleri ifade eder. Bağımlılık bağ-

lamında düşünüldüğünde, eğitim sistemi eğer öğrencilerin

bağımlılık kazanmalarını amaçlamıyorsa, ama öğrenciler

eğitim sistemi sonunda kazanıyorlarsa, bu gizli müfredatın

bir ürünüdür. Bu yüzden eğitimsistemleri gizli müfredatlarını

iyi analiz etmelidir. Genel olarak görülen gizli müfredatı yazı-

lı hale getirme çabaları da başarısızlığa mahkumdur, çünkü

gizli müfredat yazılı müfredatın her zaman ötesinde olmaya

devamedecektir. Gizli müfredatı tespit etmenin çeşitli yolları

vardır. Bunların en basit olanı, öğrencilerin kendi aralarındaki

konuşmalarını irdelemek. Düzgün, saygılı, açık ve özenli bir dil

kullanılmayan okul bahçesi birçok şeye gebe olabilir.”

Son yıllarda, okullarda şiddet, kadınlara, çocuklara, sağlık ça-

lışanlarına yönelik şiddet, madde bağımlılığı, gençlerde suç

oranının artması haberlerini sıkça duyar hale geldik. Peki bu

haberleri neden daha çok duymaya başladık? Bazı ahlaki,

sosyal ve ailevi değerlere sahipken, neden ve ne zaman bu

duruma geldik?

Çocuklara vereceğimiz değerler eğitimi nasıl olmalı?

Gelişen toplum ve globalleşen dünyada, sosyo-ekonomik

dengenin gelişmiş ülkelere doğru kayması, gelişmekte olan

ülkelerin fakirleşmesiyle, bazı olguların yeni kültür ve değer

olarak gelişmekte olan ülkelere sunulmasıyla birlikte maale-

sef toplumsal farkındalık azaldı.

Aklın ve kalbin birlikte, uyumlu bir şekilde çalışması için top-

lumsal, ahlaki ve bireysel alanlarımıza ilişkin uygun tepki ve

duyarlılık geliştirmek, bunları içselleştirmek gerekir. Psikolog

Milton Rokearch değerlerle ilgili tanım yapabilmek için insani

değerlerin doğasıyla ilgili temel varsayımları şöyle açıklıyor.

Bir bireyin sahip olduğu değerlerin toplam sayısı göreceli

olarak küçüktür,

Bireyler aynı değerleri farklı derecede yüklenir,

Değerlerin organizesi değer sistemleri içinde gerçekleşir,

Öğretmenler dikkat:

Düzgün, saygılı ve özenli bir dil

kullanmayan okul bahçesi birçok

şeye gebe olabilir.

Ali Haydar Özgür

Değerler eğitimi nedir?