yesilay.org.tr
20
YEŞiLAY
•
KASIM 2016
DOSYA
"
içine doğduğu ailenin tüm bireyleri
ilgili olmalıdır
MEB Talim ve Terbiye
Kurulu Başkanı
Alpaslan Durmuş:
çocuğa ve onun geleceğine
Çocuğun
"
Doğru eğitim nedir? Doğru eğitim vermede, bağımlılıklarla mücadelede öğretmenin ve okulların
görevleri nelerdir? Değerler eğitimi çocuklara ve bizlere neler katar? MEB Talim ve Terbiye
Kurulu Başkanı Alpaslan Durmuş anlatıyor.
Kaliteli ve nitelikli bir eğitimdenilince neleri anlamalıyız?
Eğitim, toplumların sistemsel unsurları arasında sayılabilecek eko-
nomik, sosyal, hukuki, kültürel ve politik alanlar ile bu alanlardaki
gelişmelerden doğrudan etkilenir. Eğitimde kalite, çok genel bir
tanımlamayla, “bu alanlarla etkileşim içinde belirlenmiş standart-
larauygunluk” olarakelealınabilir. “Standartlar” asgari yeterlilikleri
işaret eder ve birtakım göstergelere dayandırılır. Örneğin Avrupa
Birliği Eğitim ve Kültür Genel Direktörlüğü, okul eğitiminin kalite
göstergelerini 4 alanda topladığı 16 göstergeye dayandırır. Dört
alandan birincisi “beceriler” başlığını taşır ve göstergeleri, başka
bir deyişle tezahür sahaları, yahut bakılacak konuları matematik,
okuma, fen bilgisi, bilgi ve iletişim teknolojileri kullanımı, yabancı
dil, öğrenmeyi öğrenme, vatandaşlık bilgisi şeklinde sıralanır. “Ba-
şarı ve geçiş” olarak isimlendirilmiş ikinci alanda okulu terk etme
oranlarına, ortaöğretimi tamamlama oranlarına ve yükseköğre-
time geçiş oranlarına bakılır. “Eğitimin izlenmesi” başlıklı üçüncü
alanın göstergeleri iki konudan ibarettir; eğitimin yönetilmesi ve
değerlendirilmesi ile ailelerin katılımı. Avrupa Birliği Eğitim ve Kül-
tür Genel Direktörlüğü’nünörgüneğitiminkalitesinedair belirlediği
dördüncü kalite göstergesi alanı “kaynaklar ve yapılar” başlığı al-
tında sıralanır: Öğretmenlerin eğitimi ve yetiştirilmesi, okulöncesi
eğitime katılım, öğrenci başına düşen bilgisayar sayısı, öğrenci ba-
şına eğitimbütçesi.
Aktardığım örnekten görüleceği üzere eğitimde kalite unsurlarını
ortaya koymak mümkün olsa bile bunların objektif, herkesi tat-
min edebilir düzeyde, her bir başlığı için aynı olacak geçerlik ve
güvenilirlikte bir ölçümü ve değerlendirmesi, her zaman mümkün
değildir. Zira kalite, nitelik sadece bir unsurun değil çok sayıda un-
surun etkileşimi sonucu ortaya çıkan bir sonuçtur. Bundan dolayı
hiçbir unsur tek başına ele alınamaz ve alınmamalı, hiçbir unsur