Background Image
Previous Page  20 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 20 / 84 Next Page
Page Background

yesilay.org.tr

20

YEŞiLAY

KASIM 2016

DOSYA

"

içine doğduğu ailenin tüm bireyleri

ilgili olmalıdır

MEB Talim ve Terbiye

Kurulu Başkanı

Alpaslan Durmuş:

çocuğa ve onun geleceğine

Çocuğun

"

Doğru eğitim nedir? Doğru eğitim vermede, bağımlılıklarla mücadelede öğretmenin ve okulların

görevleri nelerdir? Değerler eğitimi çocuklara ve bizlere neler katar? MEB Talim ve Terbiye

Kurulu Başkanı Alpaslan Durmuş anlatıyor.

Kaliteli ve nitelikli bir eğitimdenilince neleri anlamalıyız?

Eğitim, toplumların sistemsel unsurları arasında sayılabilecek eko-

nomik, sosyal, hukuki, kültürel ve politik alanlar ile bu alanlardaki

gelişmelerden doğrudan etkilenir. Eğitimde kalite, çok genel bir

tanımlamayla, “bu alanlarla etkileşim içinde belirlenmiş standart-

larauygunluk” olarakelealınabilir. “Standartlar” asgari yeterlilikleri

işaret eder ve birtakım göstergelere dayandırılır. Örneğin Avrupa

Birliği Eğitim ve Kültür Genel Direktörlüğü, okul eğitiminin kalite

göstergelerini 4 alanda topladığı 16 göstergeye dayandırır. Dört

alandan birincisi “beceriler” başlığını taşır ve göstergeleri, başka

bir deyişle tezahür sahaları, yahut bakılacak konuları matematik,

okuma, fen bilgisi, bilgi ve iletişim teknolojileri kullanımı, yabancı

dil, öğrenmeyi öğrenme, vatandaşlık bilgisi şeklinde sıralanır. “Ba-

şarı ve geçiş” olarak isimlendirilmiş ikinci alanda okulu terk etme

oranlarına, ortaöğretimi tamamlama oranlarına ve yükseköğre-

time geçiş oranlarına bakılır. “Eğitimin izlenmesi” başlıklı üçüncü

alanın göstergeleri iki konudan ibarettir; eğitimin yönetilmesi ve

değerlendirilmesi ile ailelerin katılımı. Avrupa Birliği Eğitim ve Kül-

tür Genel Direktörlüğü’nünörgüneğitiminkalitesinedair belirlediği

dördüncü kalite göstergesi alanı “kaynaklar ve yapılar” başlığı al-

tında sıralanır: Öğretmenlerin eğitimi ve yetiştirilmesi, okulöncesi

eğitime katılım, öğrenci başına düşen bilgisayar sayısı, öğrenci ba-

şına eğitimbütçesi.

Aktardığım örnekten görüleceği üzere eğitimde kalite unsurlarını

ortaya koymak mümkün olsa bile bunların objektif, herkesi tat-

min edebilir düzeyde, her bir başlığı için aynı olacak geçerlik ve

güvenilirlikte bir ölçümü ve değerlendirmesi, her zaman mümkün

değildir. Zira kalite, nitelik sadece bir unsurun değil çok sayıda un-

surun etkileşimi sonucu ortaya çıkan bir sonuçtur. Bundan dolayı

hiçbir unsur tek başına ele alınamaz ve alınmamalı, hiçbir unsur