Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  28 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 28 / 84 Next Page
Page Background

Her yılmilyonlarcamüşte-

risi sigara yüzünden ölen

tütün firmaları varlıklarını

sürdürebilmek için yeni

müşterilerbulmakzorundadır.Buyüzdenreklamvepazarlama-

ya çok fazla yatırım yaparlar. Sadece tütün firmalarının Ameri-

ka'da (2012 verisiyle söylüyorum) yıllık reklama yatırdığı para

10 milyar dolar. Günlük 26 milyon dolar harcıyorlar, inanabiliyor

musunuz?

Gelişmiş ülkelerde sigara kullanımı düştükçe, çok uluslu sigara

şirketleri, geri kalmış fakir ülkelere gözlerini diktiler. Afrika’nın

fakirülkelerini bilekendileri içinpazarolarakgördülerveöldürü-

cüürünlerinebuülkeleringençlerini bağımlı yapmak içinagresif

reklamve pazarlama taktikleri uyguladılar. Direkt reklamın ya-

sak olduğu ülkelerde sanat ve spor faaliyetlerine sponsorluk,

markanınbaşkaürün içinkullanımı, birliktemarkalamagibi indi-

rekt reklamyollarına giderler. Mesela sinema filmleri…

Sinema filmlerinde sigara içildiğini gören çocuklarda, sigaraya

başlama oranlarının daha yüksek olduğuna dair bilimsel çalış-

malarmevcuttur. Deşifreolanendüstri belgelerinden, oyuncu-

lara filmlerde para karşılığı sigara içirdikleri ve bu yolla özellikle

çocuklarıhedefaldıklarınıöğreniyoruz.Sigaraşirketlerininyasal

düzenlemeleri önlemek amacıyla, politikacılara yönelik kirli lobi

faaliyetleri yaptıklarını, yine deşifre olan endüstri belgelerinden

biliyoruz. Kendilerineyöneltileneleştirilerdenvesorumluluktan

kaçınmak içinsözdebilimadamlarınaparaödeyerek, yalancı bi-

lim üretirler ve ürünlerinin zararları konusunda şüphe oluştur-

maya çalışırlar. Onları, kapalı alanları dumansız yapan yasaların

ekonomiyi olumsuz etkileyeceğine dair yalancı raporlar ya-

yarken veya sigara vergilerini artırırsanız kaçakçılık artar diye

propaganda yaparken, kısacası halk sağlığı için planlanan her

olumlu yasal düzenlemeyi önlemeye çalışırken görürsünüz.

Sigara endüstrisi her yıl 6 trilyon sigara üretiyor. Bu

sigaralar uç uca eklense, Dünya ve Mars arasında

defalarca gidip gelmeye yetecek kadar uzun bir zincir

olur.

Çin, tütün tarımı, sigara üretimi ve tüketiminde başı

çekiyor. Çin tütün endüstrisinin 2011 yılındaki karı 19

milyar dolar.

Dünyanın en önemli 6 sigara devi olan Çin Tütün

Endüstrisi, Philip Morris, BAT, Japan Tobacco Int,

Imperial Tobacco, Philip Morris USA, 2010 yılında

toplam 346,2 milyar dolar hasılatla, 35,1 milyar dolar

kar etti.

Sigara devlerinin yıllık gelirleri pek çok geri kalmış

veya gelişmekte olan ülkenin yıllık gelirinden daha

fazla.

Ama ‘’sigara endüstrisi’’ dendiğinde aklımıza gelmesi

gereken ilk rakam dünyada her yıl ölen insan sayısı olan

6 milyon olmalı...

RAKAMLARLADÜNYADA

SİGARAENDÜSTRİSİ

“Tütün firmalarının 2012 yılında,

Amerika’da reklama

yatırdığı para 10milyar dolar!”

yesilay.org.tr

28

YEŞiLAY

MAYIS 2016

DOSYA