Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  24 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 24 / 84 Next Page
Page Background

1 -BİYOLOJİKETMENLER

Bu etmenler çocuğun doğumundan itibaren beraberinde ge-

tirdiği bazı özelliklerden oluşuyor. Dikkat eksikliği, hiperaktivite

bozukluğu, öğrenme güçlüğü, davranım bozukluğu... Bir de aile-

de bağımlı bir bireyin varlığı genetik bir yatkınlık oluşturuyor. Bi-

yo-psiko-sosyal modelde hiçbir şey tek başına belirleyici değil,

birkaç faktörünbir arayagelmesi ileoluşuyor.

Çocuğun erken yaşlardan itibaren davranış bozukluğu, dikkat

eksikliği, hiperaktivite bozukluğu tanıları atlanacak olursa bu ço-

cuklar okulda ‘sorunlu çocuklar’ olarak algılanıyor. Sınıfta dışla-

nabiliyor, arka sıralara atılabiliyor, öğretmenler için başa çıkılması

güçvakalar oluyor. Buçocuklar birtakımbaşarılar kazanamayın-

cagerçekbirözgüvendegelişemiyor.Kendilerini ifadeetmek,var

etmek için arka sıralarda kendileri ile benzer çocuklarla bir araya

geliyor, giderek okuldan uzaklaşıyor, kopuyorlar. Dolayısıyla bazı

durumlardaerken tanılar vemüdahaleler önemli oluyor.

2-ERGENİNPSİKO-SOSYALGELİŞİMİ

Yine ergenliğe özgü, riski artıran bazı özellikler var. Suça karışan,

okuldan kaçan, polisle başı belaya giren, başkasının malına bile-

rek zarar veren, disiplin cezası alan, okuldan atılan arkadaşı olan

gençlerdemaddekullanımı riski artmaktadır.

Ergenlik döneminde çocuk artık kendi kimliğini

kazanma çabasında ve bunun için anne- babadan biraz

uzaklaşma ihtiyacında. Bunu yapabilmek için biraz

öfkeye ihtiyaç var. Kızmadan, öfkelenmeden, o çocukluk

bağlarımızdan kurtulamıyoruz. Ergenlerin anne-babaları

küçümsemeleri, onlardan uzaklaşmak istemeleri

aslında kendilerini var etme çabaları, bu unutulmamalı.

Tabii anne babalar için de bu çok zor bir durum. Bir

anda akranlar daha önemli hale geliyor. Ergenler,

öğretmenlerle, ünlülerle, rol modellerle özdeşim

yapmaya başlıyor. Bu noktada aile değerlerinin en

başından itibaren çocukla paylaşılıyor olması, oradaki rol

modellerinin belirlenmesinde de çocuğa kılavuzluk eder.

Toplumdışı davranışları benimsemiş ergen gruplarında,

böyle bir gruba girerse çocuk, toplumdışı davranışları

onaylamaya başlıyor. Bunlar yüceltilmeye başlanıyor.

Arkadaşları arasındamadde kullanımı olan bir ergen için

madde kullanma olasılığı altı kat daha fazla.

“Ergenlikdönemindeki çocuğun

birazöfkeye ihtiyacı var”

yesilay.org.tr

24

YEŞiLAY

NİSAN 2016

DOSYA

Gençlik dönemi başkaldırı

dönemidir. Merak, özenti, farklı

olma, başkaldırı. Sisteme nasıl

başkaldırdığını gösterme ihtiyacı.

Oysamadde kullanımı kapitalist

sistemin bütün özelliklerini

taşır, sisteme ne kadar hizmet

ettiğinin farkında değildir, ama o

başkaldırdığını zannediyordur.

Bunlar gençlik döneminin

özellikleri. Gençlerin, doyum

sağlayacağı aktivitelerin olması,

bir spor, bilimmücadelesi, bir

şeylere sahip çıkması

çok önemli.

Gençler bir şeylere

sahip çıkmalı.