Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  25 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 25 / 84 Next Page
Page Background

3-KİŞİLERARASI ÇEVREBELİRLEYİCİLERİ

Burada aile ve akranlar önemli. Ergenlik dönemine kadar ço-

cuk üzerinde ailenin etkisi kuvvetli. Ergenlikle birlikte akran-

lar ve aile dışı bir çevre daha fazla önem kazanmaya başlıyor.

Çocuğun, ilk adımından itibaren çatışmanın az olduğu, anne

ve babanın yeteri kadar denetlediği bir ortamda büyümesi ta-

bii ki onun hayata hazırlanmasında faydalı oluyor. Aile içi şid-

det, parçalanmış aile, ailede alkol-madde kullanım bozukluğu-

nun varlığı, yani disfonksiyonel/işlevselliği iyi olmayan ailelerde

madde kullanımına ilişkin riskler daha fazla oluyor. Aşırı soğuk,

mesafeli, yeteri kadar koruyucu olmayan, çocuğunu yüreklen-

dirmekte cimri olan, görevlerini yapmada fazla baskı uygulayan,

yeteri kadar rehberlik yapmayan ve denetimin az olduğu ya

da uyumsuz bir şekilde fazla olduğu ailelerde madde kullanım

riski artıyor. Eleştirinin fazla olması, suçlayıcı bir tutum içinde

olma, övgünün az olması, tutarsız bir disiplin ve aile bağları-

nın zayıflığı yine ergen madde kullanım riskini artıran etmenler.

Çocukların anne-babaya gereksinimi vardır. Çevrelerinde birçok

arkadaşları olduğu halde, başka anne-babaları yoktur. Çocukları

ile arkadaş olma çabasındaki anne-babalar, anne-babalık işlev-

lerinden vazgeçmiş olur. Çünkü çocuğun ruhsal olarak gelişmesi

için kuşak farkını bilmesi gerekiyor. Ama bunun yanında yakın,

paylaşımcı, çocuğunu duymayameraklı, istekli ailelerde, ergenlik

dönemine özgü çatışmalı bir ortam olsa dahi, bu önceden gelen

özellikler sayesinde, çocuğun ailesiyle ilişkisinde bir miktar sevgi

ve şefkati barındırmayı sağlıyor. Aşırı disiplin ve aşırı denetimsiz-

lik,her ikisideriskli.Ergenlikdönemindebirçocuknereye,kimler-

le gidiyor, kaçta gidecek, gelecek bu kuralların net, tutarlı, uygun

olması önemli. Çünkü aşırı uygunsuz kurallar çocukların yalan

söylemesine neden oluyor. Yalan söyledikleri zaman da yine de-

netimsiz bir ortamda olabiliyorlar. Ergenlik dönemi ile birlikte

gencin üstünde akranlarının, arkadaşlarının etkisi artıyor. Madde

kullanımının onaylandığı, madde kullanımına ilişkin risk algılarının

düşük olduğu bir arkadaş grubunda bulunma madde kullanım

riskinindedaha fazlaolmasınayol açıyor.

Dürtüleri kontrol etme küçük yaşlardan itibaren

öğrenilen bir durumdur. İmkansız olan öğretilmelidir.

Kimse her istediğini, istediği zaman yapamaz. Bu tutarlı

kurallar ile inşa edilir. Yaşamın bir düzeni olması, bir

ritmi olması herkes için rahatlatıcıdır. Uyku, yemek

gibi aktivitelerin hep aynı saatlerde yapılması, bu

düzeni sağlar. Saldırgan davranışlar pekiştirilmemeli,

ilk ortaya çıktığı andan itibaren engellenmelidir.

Çocukların anne-babalarının davranışlarını taklit ettikleri

akılda tutularak, işe kendi davranışlarımızı gözden

geçirerek başlayabiliriz. Merak sağlıklı bir duygudur.

Bilimsel buluşlar merakın ürünleridir. Çocuklarımızı

bizimlemeraklarını konuşabilmeye yüreklendirirsek,

madde kullanımına ilişkinmeraklarını da doğru bilgiye

ulaşmalarını sağlayarak yönlendirebiliriz. Madde

kullanımına ilişkin algılarını ele alabiliriz.

Dürtüsellik,merakveözenmegibi

davranışlar nasıl kontrol altında tutulur?

yesilay.org.tr

25

YEŞiLAY

NİSAN 2016

Madde kullanmayan

arkadaşları seçmek,

Madde kullanımını

yücelten yaklaşımlardan

uzak durmak,

Bilgi sahibi olmak,

Kendilerini var

edecekleri, hakiki

özgünlüğü sağlayacak

aktivitelere yönelmek,

Bilim, sanat, spor, resim,

müzik, tarih…

Bunlara yatırımyapmak,

Umut sahibi olmak,

Hayır demeyi öğrenmek

çok önemli.

Bağımlı olmamak için…