Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  23 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 23 / 84 Next Page
Page Background

Her

yıl tütün ile

bağlantılı hastalıklar

sebebiyle Türkiye’de

100 binin üzerinde

kişi ölüyor.

ölümlerde dörtte birlik azalma sağlayabilir. Sigara fiyatı-

nın yüzde 10 artırılması yüksek gelirli ülkelerde sigara

kullanımında yüzde 4, orta ve düşük gelirli ülkelerde de

yüzde 8 oranında azalmaya yol açabilir. Bu durumda

sigara kullanımı azalmakla birlikte sigara satışından

sağlanan vergi gelirlerinde azalma olmaz. Vergilerin

artırılması yoluyla tütün kontrolü amacı ile kullanıl-

mak üzere maddi kaynak sağlanabilir, bu kaynak halk

sağlığı ile ilgili diğer alanlarda ve sosyal programlarda da

kullanılabilir. Sigara vergisini bütün hükümetler yüzyıl-

lardan beri kullanmaktadır. Tütün vergisi hem toplum

tarafından hem de politikacılar tarafından kolaylıkla

kabul edilmektedir, zira tütün zorunlu bir tüketimmalı

değildir ve vergi koymak için doğru bir adrestir. Hemen

herkes tütünün zararlı bir madde olduğunu bildiği için

yoksul kesimler dahil olmak üzere tütün ürünlerine

konulan vergiler en kolay kabul edilen vergi türüdür.

Gerçekte tütün vergileri sıklıkla toplumun benimsediği

yegane vergidir.

Toplumun çoğunluğunu oluşturan sigara içmeyenler

tarafından çok desteklenen vergi artırımı, sigara içenler

tarafından da giderek daha fazla destekleniyor. Bu

yolla sağlanan gelirin tütün kontrolü, sağlık ve sosyal

konularla ilgili diğer programlar için kullanılıyor olması

vergilerin popülaritesini artırmakta.

YÜKSEK VERGİLER ÇOK ÖNEMLİ

Tütün endüstrisinin propagandalarının aksine vergile-

rin artırılması hükümetin gelirlerini azaltmaz. Verginin

yüzde 10 artırılması yüksek gelirli toplumlarda sigara

kullanımında yüzde 4, düşük ve orta gelirli toplumlarda

da yüzde 8’lik bir azalmaya yol açar; tütünden sağlanan

vergi gelirleri de yüzde 7 dolayında artar. Verginin et-

kisi düşük ve orta gelirli ülkelerde daha belirgin olmakla

birlikte, deneyimler göstermiştir ki hükümetin vergi-

den dolayı olan gelirinde azalma olmaz. Örneğin Güney

Afrika’da sigara üzerindeki vergide yüzde 10 artış, ver-

gi gelirinde de yüzde 6 artma sağlamış ve 1994-2001

yılları arasında vergi gelirleri iki katına çıkmıştır.

Yüksek vergiler özellikle gençlerin ve yoksulların siga-

radan vazgeçmeleri bakımından önemlidir. Bu gruplar

sigara tüketiminin azaltılmasından en çok yararlanacak

olan kişilerdir. Alt sosyoekonomik grupta olanlar çeşitli

maddelerin fiyatının artmasına diğer gruplara oranla

daha çok duyarlıdırlar. Sigara fiyatının yüksek olması

bu kişileri bırakma kararı konusunda veya sigaraya

hiç başlamama konusunda destekler. Örneğin Güney

Afrika’da 1990’lı yıllarda sigara üzerindeki vergiler, si-

garanın satış fiyatının yüzde 50’si kadar olacak şekilde

yüzde 250 dolayın-

da artmıştır. Sigara

fiyatındaki her yüzde

10’luk artışa karşılık

sigara tüketiminde

yüzde 5-7 arasın-

da düşme olmuştur.

Azalma gençler arasında

ve yoksul kesimde keskin

bir iniş şeklinde olmuştur ve en

büyük düşme bu gruplarda gözlenmiştir.

Tütün endüstrisi yetkilileri ve diğer bazı kimseler tütün

vergisinin artırılmasının yoksulların aleyhine olduğu

görüşünü savunurlar. Oysa hükümetin artan vergi

gelirleri, bu gruplara yönelik sosyal programlar için har-

canmaktadır. Vergiden sağlanan gelirlerin bir kısmı da

tütün karşıtı reklam kampanyaları ve sigara bırakmak

isteyenlere destek amaçlı yürütülen programlar için

harcanabilir.

Vergilerin artırılması yoksul gruplar açısından özellik-

le yararlıdır, çünkü bu kişiler sigarayı bırakırlar ve bu

parayı gıda, barınma, eğitim, sağlık bakımı gibi başka

temel alanlara yöneltebilirler. Bu kişiler yüksek vergi

nedeniyle sigarayı bırakınca yoksulluktan da kurtulmuş

olurlar. Ayrıca tütün kullanımına bağlı hastalıklar da

azalacağı için daha çok gelir elde edebilirler.

VERGİ ARTIRIMI

KAÇAKÇILIĞI GETİRMEZ

Tütün endüstrisinin iddialarının aksine vergi

artırımını takiben kaçakçılık artmaz. İspanya’da

uzun zamandan beri sigara vergileri çok

düşük düzeyde idi, kaçakçılık da çok yüksekti.

Bunun nedeni esas olarak vergi yasalarının

uygulanmasındaki gevşek tutum ve suç

örgütlerinin aktif olması idi. 1990’lı yılların

sonlarına doğru yasaların uygulanması daha

ciddi hale gelince kaçakçılık dramatik bir

şekilde düşmüş ve tütün vergileri de artmıştır.

Perakende satışı izlemek için her sigara paketi

üzerine vergi pulu yapıştırılması ile kaçakçılık

azaltılabilir. Sınır güvenliğinin artırılması, para

aklama konularının kontrol altına alınması, mevcut

yasaların titizlikle uygulanması ve etkili bir kayıt

sistemi ile kaçakçılığın üstesinden gelinebilir.

Yasaların titizlikle uygulanması için yapılabilecek

harcamalar yüksek vergilerden sağlanan gelirin

küçük bir parçası kadardır.

yesilay.org.tr

23

YEŞiLAY

MAYIS 2015