Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  14 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 14 / 84 Next Page
Page Background

ÇOCUĞU AŞIRI KORUYUP

ZAYIFLATMAYIN

Hayat bir çocuğa nasıl anlatılmalı?

Hayatı çocuğa anlatmak yerine çocuk

hayatta yol alırken işini kolaylaştıracak,

yere sağlamve güvenle basmasını

sağlayacak, hayatı boyunca doğru

seçimler yapmasını kolaylaştıracak desteğin

verilmesinin uygun olduğunu düşünmekteyim.

Bu ise çocuğu her yöndeki gelişimini desteklemek, onu

sevmek, istikrarlı bir bakımvermek, onu aşırı koruyup

zayıflatmadan gereken desteği sunmaklamümkün olabilir.

Bir çocuk hayatın zorluklarına ona inanıldığında, zorluklarla

baş edebilmeyi öğrendiğinde ve bunu başardığında hazırdır.

Bunun için çocuğa yaşambecerilerini öğretmek, model

olmak ve sorumluluklar almasını sağlamak gerekir.

SORUMSUZ İNSANLARA GÜVENMEK ZORDUR

Aile çocuğunu hayatının zorluklarına karşı nasıl

hazırlamalı? Neleri yapmamalı?

Çocukların ne kadar kişisel sorumluluk alması gerektiğine

DOSYA

RÖPORTAJ

BENLİK KAVRAMI GELİŞİMİ

Çocuklar kaç yaşına kadar, hangi becerileri, nasıl

edinmelidir?

Erken çocukluk dönemi için psikososyal beceriler; motor ve

fiziksel beceriler, kendini ifade (sanatla, müzikle dansla), dil

becerileri, iletişimbecerileri, diğerlerinin duygularını anlama,

diğerlerine saygı gösterme, paylaşma ve işbirliği gibi sosyal

beceriler, öz bakımına ve eşyalarına ait sorumlulukları

kapsayacak biçimde kendine yetme becerileri, kendine

güven gelişimini içerecek biçimde kendini değerlendirme

becerileri olarak sıralanabilir.

Okul çağı çocuğu ise, yeteneklerine dayalı bir benlik kavramı

inşa eder. Benlik kavramı çocuğun nasıl öğrendiğinden

etkilenir. Bu yaş çocukları, kolay ya da zor öğrenmeleri, bu

öğrenmeler sırasında yetişkin ve akranlarından aldıkları

geri bildirimleri, kendilerini değerlendirmek ve yetenekleri

hakkında karar vermek için kullanırlar. 6-11 yaşları

arasındaki bu dönemde yaşambecerileri gibi psikolojik ve

sosyal becerileri, bu evrenin temel konularından olan benlik

kavramı gelişimini bağımsızlık ve akran ilişkileri

destekler.

Bu dönemdeki çocuktan edinmesini

beklediğimiz beceriler; deneyimlerini

zihinsel olarak organize etme

ve duygularını dile getirme

becerisi, amaç odaklı faaliyetleri

sürdürme, hazzı geciktirebilme,

çatışma yaratan duyguları

tolere edebilme şeklindedir.

Ayrıca, nezaket, saygı, tolerans

ve dürüstlük gibi sosyal ve ahlaki

değerleri öğrenmelidirler. Bu yaşta

çocuklar, olumlu, karşılıklı olarak

tatmin edici ilişkilere girebilmeliler.

Zira bu tür sosyal yeterlilikler olumlu

başa çıkmayı destekler, ergenliğe geçerken

koruyucu bir faktör olarak bireye hizmet eder.

Peki ergenlik dönemi?

Ergenlik dönem, kimlik duygusunun inşa edildiği, anne

babanın güvenli limanından hayatın denizlerine açılınan bir

dönemdir. Bu gelişimsel görevleri yerine getirebilmeleri

için ergenlerin birçok beceriye ihtiyaçları vardır. Ergenlik

döneminin temel becerileri etkili iletişim, öz yeterlilik

algısı, başa çıkma becerileri, gelecek yönelimli olma, hedef

koyabilme, bireysel farklılıklara saygı gösterme, öz kontrol

ve davranışların kendi ve diğerleri üzerindeki etkilerini takip

etme, sosyal destek arayabilme, problemçözebilme gibi

sıralanabilir.

Sorumluluk

kazandırmaya çok

erken yaşlardan başlayın.

Bir çocuk yürüyebiliyorsa

oyuncaklarını toplayabilir;

4 yaşında yatağını örtebilir; 5

yaşında masa kurabilir, ufak şeyleri

yıkayabilir; 8 yaşındaki çocukların

bir hafta içerisinde yerine

getirecekleri bir

listeleri olmalıdır.

yesilay.org.tr

14

YEŞiLAY

AĞUSTOS 2015