Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  15 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 15 / 84 Next Page
Page Background

YEŞİLAY’DANYAŞAMBECERİLERİNİNGELİŞTİRİLMESİ PROJESİ

Yeşilay, madde kullanımın önlenmesinde okul temelli

yaklaşımları inceliyor ve Türkiye için uygun olabilecek

model için alternatifler oluşturuyor. Öğrencilerin okul

ortamında yaşambecerilerini geliştirerekmadde kullanımı

karşısında kolay bir hedef olmalarını engellemeye çalışıyor.

Çalışmalar başlangıç aşamasında, ancak bir önleme projesi

olan TBM (Türkiye BağımlılklaMücadele EğitimProgramı)

sayesinde elde edilmiş güçlü deneyimve bilgiler var. Bu

sayede okul ve yaşambecerileri temelli bir önlememodeli

oluşturma konusunda güçlü umutlar taşıyoruz.

ilişkin her ebeveynin farklı

beklentileri, farklı cevapları

olacaktır. Bu konuda

emin olunan tek şey,

sorumluluk kavramının

öğretilmesi

gereken bir

kavramolduğudur.

Olgunlaşarak

sorumluluk sahibi

olmakmümkün

değilken sorumluluk

sahibi olundukça

olgunlaşılabilir.

Çocuklarımızın hayattaki

işlevlerini yerine getirenmutlu

olan vemutlu edebilen yetişkinler

olarak yetişebilmeleri, ilişki ve kariyerlerinde

başarılı olabilmeleri için onlara sorumluluk sahibi olmayı

öğretmeliyiz.Çevremizde yeterince sorumluluk sahibi

olmayan insanlar mutlaka vardır. Bu insanlar başımıza

bir şey geldiğinde ya da önemli bir konu halledilirken

aramayacağımız kişilerdir. Onları eş, arkadaş ya da iş

arkadaşı olarak seçmeyi tercih etmeyiz. Sorumsuz

insanlara güvenmek zordur.

Sorumluluk kaça ayrılır?

Sorumluluk kavramını dışsal ve içsel olmak üzere iki

boyutta ele alabiliriz. Dışsal sorumluluklar ev işleri,

ödünç aldığı kitabı kütüphaneye zamanında götürmek

gibi davranışları kapsar ki bu davranışlar kişiyi üretici ve

güvenilir kılar. İçsel sorumluluk tutum, inanç ve değerlerle

ilgilidir. Bunlar hatalarımızı ve davranışlarımızın sonuçlarını

kabul etmek, bencil olmamak, diğer insanlarınmallarını,

canlarını ve duygularını önemsemekle ilgilidir.

SORUMLULUK KAZANDIRMAYA ERKEN

YAŞLARDA BAŞLAYIN

Çocuk ne zaman sorumluluk kazanmaya başlamalı?

Sorumluluk kazandırmaya çok erken yaşlardan başlayın.

En

temel yaşam

becerileri, karar verme

yeteneği, problem çözme

yeteneği, yaratıcı düşünme

kapasitesi, eleştirel düşünme

kapasitesi, etkili iletişim yeteneği,

bireyler arası ilişkileri kurma ve

sürdürme yeteneği, kendilik bilgisi,

empati hissetme kapasitesi,

duygularla baş etme yeteneği,

gerginlik ve stresle baş

etme yeteneğidir.

Bir çocuk yürüyebiliyorsa oyuncaklarını toplayabilir; dört

yaşında yatağını örtebilir; beş yaşındamasa kurabilir,

ufak şeyleri yıkayabilir; sekiz yaşındaki çocukların bir

hafta içerisinde yerine getirecekleri bir listeleri olmalıdır.

Çocuklara sorumluluk öğretmenin bir yolu da bitki ya da

hayvanlara bakmalarını sağlamaktır. Küçük çocuklara

bakımı daha kolay hayvanlar seçilebilir (balık, kaplumbağa

gibi). Hayvan bakmak sorun oluşturuyorsa bitkilere

bakmak sorumluluk kazandırmada inanılmaz yardımcı

olabilir.

yesilay.org.tr

15

YEŞiLAY

AĞUSTOS 2015