YEŞİLAY’DANYAŞAMBECERİLERİNİNGELİŞTİRİLMESİ PROJESİ
Yeşilay, madde kullanımın önlenmesinde okul temelli
yaklaşımları inceliyor ve Türkiye için uygun olabilecek
model için alternatifler oluşturuyor. Öğrencilerin okul
ortamında yaşambecerilerini geliştirerekmadde kullanımı
karşısında kolay bir hedef olmalarını engellemeye çalışıyor.
Çalışmalar başlangıç aşamasında, ancak bir önleme projesi
olan TBM (Türkiye BağımlılklaMücadele EğitimProgramı)
sayesinde elde edilmiş güçlü deneyimve bilgiler var. Bu
sayede okul ve yaşambecerileri temelli bir önlememodeli
oluşturma konusunda güçlü umutlar taşıyoruz.
ilişkin her ebeveynin farklı
beklentileri, farklı cevapları
olacaktır. Bu konuda
emin olunan tek şey,
sorumluluk kavramının
öğretilmesi
gereken bir
kavramolduğudur.
Olgunlaşarak
sorumluluk sahibi
olmakmümkün
değilken sorumluluk
sahibi olundukça
olgunlaşılabilir.
Çocuklarımızın hayattaki
işlevlerini yerine getirenmutlu
olan vemutlu edebilen yetişkinler
olarak yetişebilmeleri, ilişki ve kariyerlerinde
başarılı olabilmeleri için onlara sorumluluk sahibi olmayı
öğretmeliyiz.Çevremizde yeterince sorumluluk sahibi
olmayan insanlar mutlaka vardır. Bu insanlar başımıza
bir şey geldiğinde ya da önemli bir konu halledilirken
aramayacağımız kişilerdir. Onları eş, arkadaş ya da iş
arkadaşı olarak seçmeyi tercih etmeyiz. Sorumsuz
insanlara güvenmek zordur.
Sorumluluk kaça ayrılır?
Sorumluluk kavramını dışsal ve içsel olmak üzere iki
boyutta ele alabiliriz. Dışsal sorumluluklar ev işleri,
ödünç aldığı kitabı kütüphaneye zamanında götürmek
gibi davranışları kapsar ki bu davranışlar kişiyi üretici ve
güvenilir kılar. İçsel sorumluluk tutum, inanç ve değerlerle
ilgilidir. Bunlar hatalarımızı ve davranışlarımızın sonuçlarını
kabul etmek, bencil olmamak, diğer insanlarınmallarını,
canlarını ve duygularını önemsemekle ilgilidir.
SORUMLULUK KAZANDIRMAYA ERKEN
YAŞLARDA BAŞLAYIN
Çocuk ne zaman sorumluluk kazanmaya başlamalı?
Sorumluluk kazandırmaya çok erken yaşlardan başlayın.
En
temel yaşam
becerileri, karar verme
yeteneği, problem çözme
yeteneği, yaratıcı düşünme
kapasitesi, eleştirel düşünme
kapasitesi, etkili iletişim yeteneği,
bireyler arası ilişkileri kurma ve
sürdürme yeteneği, kendilik bilgisi,
empati hissetme kapasitesi,
duygularla baş etme yeteneği,
gerginlik ve stresle baş
etme yeteneğidir.
Bir çocuk yürüyebiliyorsa oyuncaklarını toplayabilir; dört
yaşında yatağını örtebilir; beş yaşındamasa kurabilir,
ufak şeyleri yıkayabilir; sekiz yaşındaki çocukların bir
hafta içerisinde yerine getirecekleri bir listeleri olmalıdır.
Çocuklara sorumluluk öğretmenin bir yolu da bitki ya da
hayvanlara bakmalarını sağlamaktır. Küçük çocuklara
bakımı daha kolay hayvanlar seçilebilir (balık, kaplumbağa
gibi). Hayvan bakmak sorun oluşturuyorsa bitkilere
bakmak sorumluluk kazandırmada inanılmaz yardımcı
olabilir.
yesilay.org.tr
15
YEŞiLAY
•
AĞUSTOS 2015