Background Image
Previous Page  60 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 60 / 84 Next Page
Page Background

kültür

Yeşilay

60

mecidiye, hindiye, kemha, cütari,

sencirli bu desenlerin adlarından

sadece birkaçı…Kutnudan yapılan

padişah kaftanları bir görkem

sembolü olarak tarihteki yerlerini

almışlar. Padişahlara hediye edilen

eşyanın envanterine bakıldığında

kutnuların adına sıklıkla rastlanıyor.

Antep’te kına geceleri ve düğünlere

genç kızlar, akrabalar, yengeler

kutnu kumaşından yapılan

birbirinden güzel elbiselerini

giyerek katılıyorlar. Kutnu

kumaşının kullanımı bu kadarla

sınırlı değil elbet. Halk oyunları

giysileri, turistik eşyaların yapımı,

yelek, şalvar ve hatta terlik, ayakkabı

yapımında da kullanılabiliyor

kutnu kumaşı. Bunlardan başka

kutnu kumaşı dekoratif amaçla da

kullanılıyor. Koltuk, kanepe, perde

ve yastıklar bu kumaşla zengin bir

şekilde süsleniyor.

KELEBEĞİNKUMAŞI: İPEK

Parmaklar arasında kayıp gidiveren

bu yumuşacık, parlak, hafif kumaş,

ihtişamın, asaletin, servetin ve

ayrıcalıklı olmanın simgesi aynı

zamanda. Kelebek uçuşkanlığına,

hafifliğine ve zarafetine sahip

olmasını da ‘onun’ ürünü olmasına

bağlamak mümkün. Eklembacaklı

bir tür olan ipekböceği, bıraksanız

kelebek oluyor. İnsanoğlu, dünyanın

en güzel kumaşlarını onların

kozalarından elde edebilmek için

dört-beş bin yıldır besliyor onları.

Rivayet o ki, bembeyaz kozalardan

incecik parlak iplikler elde etmeyi,

onlardan kumaş üretmeyi akıl

eden, Çin’in ilk imparatoriçesi

Si Ling-Chi olmuş. Türkiye’de

bugün ipek dokumacılığı yapan

şehirlerarasında başı Bursa çekiyor.

Antalya, Bilecik, Edirne, Muğla,

Kütahya, Hatay, Diyarbakır,

Elazığ diğerleri…Gelgelelim

hızlı sanayileşme, bunun sonucu

oluşan çevre kirliliği, bilinçsiz

tarımsal ilaçlama bu endüstriyi

yok ediyor artık; 300 tondan

21 tona düşmüş durumda ham

ipek imalatı Türkiye’de... Hâlbuki

Bursa’nın altın telle dokunmuş

brokar türü; Osmanlı’nın en

bilinen ipek, yalnızca şıklığın ve

asaletin değil sağlığın ve rahatlığın da

sembolü olmuş.

DENİZİNHEDİYESİ: ŞİLE BEZİ

Şile bezi, el tezgâhlarında, pamuk

ipliğinden dokunan bir bez. Yapılış

süreci oldukça özel bu bezin en ilginç

aşaması da kumaşın Şile Sahili’ne

serilmesi. O sahilde denizin tuzunu

emen, kuruyan ve dayanıklılığı artan

Şile bezi bu nedenle yalnızca Şile’ye

özgü. Şile bezinin usta isimleri bütün

üretim işlemi aynı olsa da kumaşın

Şile sahilinde denizden gelen tuzlu

rüzgârla kurutulmazsa Şile bezi

olamayacağını söylüyorlar.

İlk zamanlarda keten ipliğinden

yapılan Şile bezinin dokuması

artan taleplerle birlikte bugün

pamuk ipliği ve makineyle de

yapılıyor. Şile bezi, üzerinde baskı

ve el işlemeleriyle süslenerek değişik

amaçlarda kullanıma sunuluyor. El

nakışları süslemeleri, floş iplik yöreye

has özellikler taşıyanmotiflerle

süsleniyor. Bumotifler halk arasında

değişik isimlerle anılıyor. Örneğin

çatlak kahve, samatya, kartopu, gazi

sofrası, yasemin, hanım yanağı gibi.

İşlemeler, kasnağa gerilen bez üzerine

floş iplikle yukarıdaki isimlerden

oluşanmotiflerle yapılıyor. Masa,

sehpa örtüsü, erkek ve bayan

gömlekleri, elbise, gecelik, sabahlık,

mutfak ve yatak örtüleri şeklinde

kullanılıyor. Vücut terini emme

özelliğinden dolayı oldukça sağlıklı

bir ürün olan Şile bezinin, rahat,

hafif, ucuz, ter emici, sağlıklı doğal

bir giysi olma özelliğiyle geniş bir

kullanım alanı bulunuyor.

değerli kumaşı zerbaft, Muğla’nın

yüzünakma denen hafif bürümcüğü,

Diyarbakır’ın puşisi, Kütahya’nın

koyu bordo renkli badilcanı...

Kastamonulu kadınların oya işli ipek

donları, Kayseri’nin ipek kilimleri,

Hereke’nin has Bursa ipeğiyle

dokunan halıları... Hepsi ipeğin

sırrına vakıf olmuş bu toprakların

ürünüydü. Termal yalıtımı diğer tüm

kumaşlardan daha iyi yapmasıyla

KUMAŞSÖZLÜĞÜ

Zerbaft:

Osmanlı kumaşları arasında en

değerlisi olan zerbaft, bazı motifleri altın telle

dokunan bir brokar türü.

Canfes:

Üzerindedesenbulunmayan,incedokunmuş,parlak,

tok, ipekli kumaş.

Diba:

Sık dokunmuş, çiçek nakışlı, altın ve gümüş işlemeli

ipekli bir kumaş.

Şayak:

Damarlı veya çizgili olarak dokunan şayak daha çok

astar, kanepe örtüsü olarak kullanılıyor.

Bürümcük:

Ham ipeğe çok az keten ipliği karıştırılarak bez

dokuma tekniğine göre yapılan bir kumaş.

Rize Bezi:

Kendir elyafından dokunan Rize Bezi (feretiko)

ketene göre ince ve dört kat dayanıklı bir kumaş.

Kargı:

100 yıllık bir geçmişe sahip Kargı bezi, Çorum

Kargı’dayörehalkının temel giysi ihtiyaçlarınayönelikolarak

dokunmaya başlamış.

Atlas:

Diğer adı saten olan atlas, ipeğin parlaklığını en iyi

şekilde yansıtan dokuma ve kumaş türü.

Kemha:

Çatma ve kadifeyle beraber en fazla kullanılan

kumaş. İpek, altın ve gümüş alaşımlı tellerden dokunan

kumaş, kalın ve sık dokulu olduğu için genelde üst kaftan

yapımında kullanılırmış.

Çatma:

Düz zemin üzerine kadife tekniğiyle kabartma

motifler oluşturularakdokunaneski bir desenli kumaş türü.

Seraser:

En pahalı kumaşların başında gelen seraser, altın

alaşımlı telin sarı ipeğe, gümüş telin ise fildişi renk ipeğe

sarılmasıyla dokunur.

&M UF[HÉIMBS‘OEB

QBNVL JQMJĈJOEFO

EPLVOBO UBNBNFO

ąJMF ZF Ú[Hà CJS CF[

ąJMF CF[J :BQ‘M‘Ć TàSFDJ

PMEVLÎB Ú[FM PMBO CV

CF[JO FO JMHJOÎ BĆBNBT‘

EB LVNBƑO ąJMF

4BIJMJ OF TFSJMNFTJ

4BIJMEF EFOJ[JO UV[VOV

FNFO WF LVSVZBO

LVNBƑO EBZBO‘LM‘M‘Ĉ‘

BSUN‘Ć PMVZPS