Background Image
Previous Page  59 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 59 / 84 Next Page
Page Background

AĞUSTOS 2019 59

vücutta tutmayıp hemen emdiği

için sağlık açısından da önerilen

Buldan bezini Anadolu’daki

diğer kumaş türlerinden ayıran

özellik ise, çok bükümlü ve kıvrak

olması. Bükümlülüğü kumaşa

insan vücudunda rahat kullanım

sağlarken aynı zamanda ipeksi

bir görünüm sağlıyor. Buldan

bezinden yapılanmasa örtüleri,

kenarları işlemeli perdeler, yolluklar,

peştamallar, çarşaflar kaliteleri

ve uzun süren dayanıklılıklarıyla

dokumadan anlayanların gözdesi.

ZAMANADİRENİYOR: KUTNU

Bugün zamana direnen el

sanatlarının başında gelen

kutnuculuk, dokumaların içinde,

dünü en eskilere uzananlarından...

Dünyada henüz basma sanatı

yokken; ipeğin çeşitli boyalara

defalarca bastırıp, kendisine has renk

ve motifler verilerek yapılmasıyla

elde edilen kutnunun yolculuğu, 2

bin yıl öncesinde Çin ve Türkistan’da

başlamış. Orta Asya’dan Anadolu’ya

göç ederek yerleşik hayata geçen

Türk insanıyla birlikte bu yolculuk

Gaziantep’te noktalanmış.

Hammaddesi ipek olan kutnu

kumaşı pek çok işlemden geçirilerek

elde ediliyor. Parlak ve mat çizgilerin

yan yana gelmesiyle oluşan kutnu

kumaşının hâkim rengi sarı. Sarıya;

yine bu renk kadar göz alıcı olan

kırmızı, mor, yeşil, bordo, pembe,

mavi ve siyah eşlik ediyor. Kutnuyu

kimi düz, kimi alacalı, kimi çizgili

desenler süslüyor. Birbirinden

ahenkli bu desenlere eskiden isim

konulması âdeti varmış: Sultan,

farklı kumaşları hayatın farklı

alanlarına taşıdı. Tarladaki pamukla

başlayanmacera, tasarımcısından

dekorasyoncusuna, tekstilcisinden

ev kadınına hemen herkese ilham

vermeyi bugün de sürdürüyor.

Yanmayan, buruşmayan, terletmeyen,

leke tutmayan derken teknolojinin

sihirli dokunuşuyla baş döndürücü

bir hal alan kumaş endüstrisindeki

değişime inat, dünyanın bir yerlerinde

geleneksel metotlarla üretilen,

fabrikasyona direnen el emeği göz

nuru dokumalar da var olmaya devam

ediyor. Tıpkı Anadolu’da olduğu

gibi. Ortaçağ’da oldukça tanınmış

bir kumaş üretimmerkeziymiş

Anadolu. Bu dönemden kalan en

kıymetli parçanın, üzerinde Alaaddin

Keykubad için yapıldığı yazılan bir

kadife dokuma olduğu biliniyor.

Bugün Lyon Dokuma Müzesi'nde

sergilenen, kırmızı zemin üzerine

altın telle dokunmuş aslanmotifleri

ve bitkisel arabesk doldurulmuş

daire dizileri bulunan bu kumaşın,

Selçuklu saraylarının özel dokuma

tezgâhlarında dokunduğu tahmin

ediliyor.

PADİŞAHLARINGÖZDESİ:

BULDANBEZİ

Osman Gazi’nin elbisesi, Genç

Osman’ın yeleği, YıldırımBayezid’in

kızının gelinliği, Barbaros Hayrettin

Paşa’nın şalı ve daha niceleri…

Çok eskilerden beri sultanları,

padişahları, vezirleri giydiren, şıklığın

ve kalitenin simgesi olan Buldan

bezinin geçmişi ta M.Ö 1500’lü

yıllara dayanıyor. Menderes Yöresi

denilen ve Buldan’a yaklaşık on

kilometre uzaklıkta bulunan bölge,

dünyanın en kaliteli pamuğunun

yetiştiği toprakların başında geliyor.

Bu pamuklardan elde edilen iplikler

de yüzyıllardır değerini koruyor.

Kendine has bir tür olan dokumalar,

rengârenk, cıvıl cıvıl. Özünü yüzde

100 pamuğun oluşturduğu Buldan

dokumalarını bu denli özel kılansa

usta ellerde, her biri özgün birer

modele dönüşmeleri. Buldan bezi

yumuşaklığı, çekmezliği, yüzde

100 doğal maddeler kullanılması

nedeniyle sıkça tercih ediliyor. Teri

3VXEpEĴ¸HE SPHYOpE XERØRQØĽ FMV OYQEĽ ‚VIXMQ

QIVOI^M]QMĽ %REHSPY &Y H}RIQHIR OEPER IR

OØ]QIXPM TEVpERØR FYK‚R 0]SR (SOYQE 1‚^IWM RHI

WIVKMPIRIR ‚^IVMRHI %PEEHHMR /I]OYFEH MpMR

]ETØPHØĴØ ]E^ØPER FMV OEHMJI HSOYQE SPHYĴY FMPMRM]SV

SARAYKUMAŞLARI

Bahsettiğimiz tümbu kumaşlar için

Osmanlınınmirası diyebiliriz. Özellikle

imparatorluğun gelişme döneminde büyük bir

ivme kazanan dokumacılık, Osmanlı sarayını dev bir

atölyeye çevirdi. Kumaşlar, sultan ve saray mensuplarının

gereksinimleri için önce Bursa dokuma atölyelerinde,

sonra da İstanbul saray atölyelerinde büyük bir incelik ve

itinayla dokutturuluyordu. Özel olarak dokutturulduğu

için de bu kumaşlara ‘saray kumaşları’ ismi verilmişti. Altın

ve gümüş telleri ile dokunmuş ipek kumaşlar, dönemin

saray yaşamında çok önemli bir yer tutmuş ve bir hazine

malı olarak görülmüş. Bu kıymetli kumaşlar, yalnızca

gereksinim için değil; manevi açıdan da çok önemli olmuş,

imparatorluğungüçvegörkeminiyansıtanbirersimgehaline

dönüşmüşler.Osmanlı kumaş sanatı denilince ilkakla gelen,

padişahüst giysilerindekullanılanveherbiri birer sanat eseri

olan ipekli kumaşlar. Osmanlı döneminde dokunan ipekli

kumaşlar6gruptur.Bunlarkemhalar(kadifeyeyakın,havsız,

ipekli kumaş), atlaslar (satenler), altın-gümüşlü kumaşlar,

düzparlak kumaşlar, kutnular (çoğunlukla renkli çizgili,

parlak kumaş) ve kadifelerdir.

±PL FTLJMFSEFO CFSJ

TVMUBOMBS‘ QBEJĆBIMBS‘

WF[JSMFSJ HJZEJSFO

ƑLM‘Ĉ‘O WF LBMJUFOJO

TJNHFTJ PMBO #VMEBO

CF[J ZVNVĆBLM‘Ĉ‘

ÎFLNF[MJĈJ Zà[EF

EPĈBM NBM[FNFEFO

PMVĆVZMB àOMà