ARALIK 2017 57
hareket noktası var. Hareket
noktalarının çoğul olması da
sağlık göstergesidir. Çünkü sadece
bir tek kaynaktan hareket etmek
beni düşündürmeye başlatabilir.
Farklı kaynakların olması iyi bir
şeydir.
Yapım sürecinde zorlandığınız
noktalar var mıdır?
Tamamen para(gülüyor).
Edebiyat sanatıyla da
ilgileniyorsunuz. Film ile
romanlarınız birbirlerini
besliyor mu?
Romanla ilgilenen birinin senaryo
yazması, film yapmaya çalışırken
bir omurga inşa etmeye çalışması,
bir örüntü inşa etmeye çalışması
biraz daha kolaylaşabilir. Çünkü
romancı geçmişi olan bir insan
karakter geliştirmeyle, hikâye
çizgisiyle, alt metinlerle, bunların
yapısal olarak birbirlerine nasıl
eklemlenebileceği üzerine şu
ya da bu şekilde düşünmüş
oluyor. Dolayısıyla film yapmaya
çalışırken o filmin omurgasının
nasıl olabileceğine dair benzer
süreçlerden şu ya da bu şekilde
geçersiniz. Farklı bağlamlarda
benzer süreçlerden geçersiniz.
Romancı ya da hikâyeci bir
geçmişse sahip bir insanın da
böyle bir şansı olabilir. Sinema
dili yerine sözel bir dilin daha
baskın, daha ağırlıklı olmaya
meyletmesi örneğinde olduğu gibi
romancılığın sinema üzerinde
olumsuz etkileri de olabilir. Onun
da farkında olmak gerekir.
İnsanları bilgilendirmek değil
de bir sanatı sadece ortaya
koymak/ izlettirmek mi oluyor
bu anlamda?
Filmlerin çoklu boyutları var.
Eğlendirmek bir tanesidir.
Bilgilendirmek belki bir tanesi
olabilir. Haber vermek bir tanesi
olabilir. Ruh eğitimi olabilir.
Bütün bunların birbirinden
ayrılamadığı geştalttan
bahsedilebilir sinema sanatı söz
konusu olduğunda. Dolayısıyla
bunları eti kemikten ayırır
gibi ayıramazsınız. Bunlar bir
bütündür ve hepsi bir bütünün
içinde yer alırlar. Az önce dediğim
gibi geştalttır bunlar. Örneğin
beton bir geştalttır. Onu çimento
ve su oluşturur. Ama beton
çimento ve suya ayrılamaz. O
başka bir şey olmuştur. Sinema
sanatının işlevleri dediğimizde de
onları bir geştalt olarak görmek
lazım.
FARKLI KAYNAKLARIN
OLMASI FİLM İÇİN AVANTAJ
Peki, sizde nasıl başlıyor film
süreci?
Bir filmin başlangıcının,
kaynağının her seferinde aynı
şekilde oluştuğunu söyleyemem.
Bazen bir karakter, bazen bir
olay sizi etkiler. Bazen de bir
durumdan hareket edersiniz.
Bazen bilgi verme süreci veya
talebi sizi bir filmi yazmaya doğru
yavaş yavaş iter. Ya da bütün
bunların bir kaçının karmaşası,
karışımı da olabilir. Karakterden
hareket ederek yaptığım filmler de
oldu, olaydan hareketle yaptığım
filmler de oldu. Bir durumu
büyüterek kaleme aldığım
filmler de oldu. İyi ki çoğul bir
Sinemada bağımlılığı ele alırken
onları mahkum edici bir tarzda
resmetmemek gerekiyor. Meseleye
soğukkanlı yaklaşmak gerekiyor.