Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  57 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 57 / 84 Next Page
Page Background

ARALIK 2017 57

hareket noktası var. Hareket

noktalarının çoğul olması da

sağlık göstergesidir. Çünkü sadece

bir tek kaynaktan hareket etmek

beni düşündürmeye başlatabilir.

Farklı kaynakların olması iyi bir

şeydir.

Yapım sürecinde zorlandığınız

noktalar var mıdır?

Tamamen para(gülüyor).

Edebiyat sanatıyla da

ilgileniyorsunuz. Film ile

romanlarınız birbirlerini

besliyor mu?

Romanla ilgilenen birinin senaryo

yazması, film yapmaya çalışırken

bir omurga inşa etmeye çalışması,

bir örüntü inşa etmeye çalışması

biraz daha kolaylaşabilir. Çünkü

romancı geçmişi olan bir insan

karakter geliştirmeyle, hikâye

çizgisiyle, alt metinlerle, bunların

yapısal olarak birbirlerine nasıl

eklemlenebileceği üzerine şu

ya da bu şekilde düşünmüş

oluyor. Dolayısıyla film yapmaya

çalışırken o filmin omurgasının

nasıl olabileceğine dair benzer

süreçlerden şu ya da bu şekilde

geçersiniz. Farklı bağlamlarda

benzer süreçlerden geçersiniz.

Romancı ya da hikâyeci bir

geçmişse sahip bir insanın da

böyle bir şansı olabilir. Sinema

dili yerine sözel bir dilin daha

baskın, daha ağırlıklı olmaya

meyletmesi örneğinde olduğu gibi

romancılığın sinema üzerinde

olumsuz etkileri de olabilir. Onun

da farkında olmak gerekir.

İnsanları bilgilendirmek değil

de bir sanatı sadece ortaya

koymak/ izlettirmek mi oluyor

bu anlamda?

Filmlerin çoklu boyutları var.

Eğlendirmek bir tanesidir.

Bilgilendirmek belki bir tanesi

olabilir. Haber vermek bir tanesi

olabilir. Ruh eğitimi olabilir.

Bütün bunların birbirinden

ayrılamadığı geştalttan

bahsedilebilir sinema sanatı söz

konusu olduğunda. Dolayısıyla

bunları eti kemikten ayırır

gibi ayıramazsınız. Bunlar bir

bütündür ve hepsi bir bütünün

içinde yer alırlar. Az önce dediğim

gibi geştalttır bunlar. Örneğin

beton bir geştalttır. Onu çimento

ve su oluşturur. Ama beton

çimento ve suya ayrılamaz. O

başka bir şey olmuştur. Sinema

sanatının işlevleri dediğimizde de

onları bir geştalt olarak görmek

lazım.

FARKLI KAYNAKLARIN

OLMASI FİLM İÇİN AVANTAJ

Peki, sizde nasıl başlıyor film

süreci?

Bir filmin başlangıcının,

kaynağının her seferinde aynı

şekilde oluştuğunu söyleyemem.

Bazen bir karakter, bazen bir

olay sizi etkiler. Bazen de bir

durumdan hareket edersiniz.

Bazen bilgi verme süreci veya

talebi sizi bir filmi yazmaya doğru

yavaş yavaş iter. Ya da bütün

bunların bir kaçının karmaşası,

karışımı da olabilir. Karakterden

hareket ederek yaptığım filmler de

oldu, olaydan hareketle yaptığım

filmler de oldu. Bir durumu

büyüterek kaleme aldığım

filmler de oldu. İyi ki çoğul bir

Sinemada bağımlılığı ele alırken

onları mahkum edici bir tarzda

resmetmemek gerekiyor. Meseleye

soğukkanlı yaklaşmak gerekiyor.