Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  27 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 27 / 84 Next Page
Page Background

çocuklar sonrasında yavaş

yavaş grup oyunları oynamaya

başlıyor. Çocuk bu yaşlarda ne

kadar çok sosyal ortama girer ve

akranlarıyla bir arada bulunursa

sağlıklı ilişki kurma konusunda

o kadar beceri kazanıyor.”

OKUL SEVGİSİNİ DE

ETKİLİYOR

“Arkadaşlar tarafından

aranmak, sevilmek, beğenilmek

benlik saygısını artıran bir

faktör” diyen Arzu Çiftçi,

arkadaşlarla kurulan ilişkilerin

çocukların aileden sonra bir

yere ait olma duygusunu da

geliştirdiğini vurguluyor.

Çiftçi şöyle devam ediyor:

“Bu sebeple, çocuğun okulu

sevebilmesi ve kendini mutlu

hissetmesindeki en önemli

faktörlerden biri; arkadaşlarıyla

olan ilişkisi. İnsanoğlu hayatla

ilgili kavramları, iyiyi-kötüyü

arkadaşlarını ya da akranlarını

gözlemleyerek de öğreniyor.

Çocuk her dönem yaşına

uygun oyunlar oynuyor ve yaş

büyüdükçe oyunlar, arkadaşlarla

birlikte yapılan aktiviteler haline

geliyor. Bu sebeple arkadaş bir

çocuk için aynı zamanda eğlence

ve oyun anlamına da geliyor.”

OYUNDAKİ ROLLER

KARAKTER PROVASI

Arzu Çiftçi, çocukların

oyun içinde aldığı roller ve

akranlarının geri bildirimlerinin;

kendilerini tanımaları ve

değişmelerine yardım ettiğini

söylüyor. Oyunlar sırasında

değişik roller almanın

erişkinliğin ya da değişik

karakterlerin provası gibi ve çok

öğretici olduğunu belirten Çiftçi;

“Akran ilişkisi, aile ilişkilerinden

farklı olarak denk bir ilişki

biçimidir. Dolayısıyla çocuğun

daha özgür davrandığı bir

ortam yaratır” diyor. Çocukların

ilkokul çağında arkadaş seçerken,

genellikle aynı cinsle, eş düzeyde

sosyal ya da duygusal olgunluğu

olanları tercih ettiğini dile

Ebeveynlerin, çocuklarıyla

arkadaş olduklarını

söylemesi yanlıştır.

Çocuklar pek çok arkadaş

bulabilir ama tek

ebeveynleri vardır. Onları

koruyacak, gerektiğinde

sınırlayacak, sebep-sonuç

ilişkisi kurmasını

sağlayacak anne-babaya

ihtiyaç duyarlar.

döneminde arkadaş seçimine

aşırı cinsiyetçi, statü, zenginlik

gibi birtakım kriterlerle

yaklaşması, çocuğun hayata

ve diğer insanlara bakışında

yanlış inançlara sahip olması ve

diğerleri tarafından dışlanması

gibi sonuçlar doğurabilir.

Dikkatli olunmalı.”

ERKEN MÜDAHALE İLE

SORUNLAR BÜYÜMEDEN

ÇÖZÜMLENEBİLİR

Okul döneminde ebeveynlerin

daha dikkatli olmaları

gerektiğini dile getiren Arzu

Çiftçi, bu dönemde çocukta fark

edilmemiş bazı problemlerin

ortaya çıkarılabileceğini

ve yakalandığında erken

müdahale ile daha büyük

sorunlara yol açmadan

kolayca halledilebileceğini

vurguluyor. Çocuk ilkokula

başladığında sınıf disiplinine

uyma ve öğrenmede sorun

yaşanabileceğini söyleyen

getiren Çiftçi; yaş ilerledikçe;

ortalama 11-12 yaş sonrası

kişilik özellikleri uyan kız ve

erkek çocukların birlikte zaman

geçirmeye başladığını söylüyor.

AKADEMİK BAŞARI HER

ŞEY DEĞİL

Aileler açısından unutulmaması

gereken önemli nokta şu:

“En değerli şey; çocuklarının

akademik başarısı değil.

Bununla birlikte sosyal uyumu

olan ve akranları ile arkadaşlık

kurabilen mutlu insan olmaları”

diyen Arzu Çiftçi şöyle devam

ediyor: “Toplumsal kuralların

ve insan ilişkilerinin nasıl

olması gerektiği ilk olarak

ailede öğretilmeye başlanıyor.

Çocuğa paylaşma, yardımlaşma,

başkasının duygularını anlama,

dürtülerini kontrol etme,

kurallara uyma, saygılı olma,

fiziksel ve sözel şiddetin yanlış

olduğu ailede öğretilmeli.

Özellikle ailenin kreş ve ilkokul

Çocuklar ebeveynlerini örnek alır. Bu sebeple

arkadaşları ile görüşen, komşuluk ilişkileri iyi olan,

sık sık sosyal ortamlara giren ebeveynlerin çocukları

arkadaş edinmeyi hayatın doğal bir parçası gibi

yaşar ve daha kolay beceri kazanır.

EKİM 2018 27