“ÇOCUK, OKULDA KENDİNİ GÜVENDE HİSSETMELİ”
GİZEMDEĞİRMENCİ
UZMAN KLİNİK PSİKOLOG:
Aile, çocuğu“yanlışarkadaşlardan”
nasıl koruyabilir?Çocuk, yanlışbir
arkadaşgrubunanedenkayar?
Sizceher arkadaşınınailesini ve
çevresini kontrol etmelimidir?
Kimlerlearkadaşolacağını ailenasıl
belirleyebilir?
Sondönemlerdeözelliklede
değişendünyanıngetirileriyleaileler
çocuklarını dahaçokkorumaaltında
tutmayaçalışıyor. Budurumun
enönemli nedenlerindenbiri de
çocuklarınınyanlışarkadaşlar
edinerekkendilerinezarar
vermekaygısını yüksekdüzeyde
taşımaları. Çocukları yanlış
arkadaşlardankoruyabilmek için
ailebireylerinindikkat etmeleri
gerekenbazı temel noktalar
vardır: Yapılanaraştırmalar,
çocuklarınarkadaşları hakkında
dahaçokbilgiyesahipoldukça
kötüarkadaşseçmeve riskli
davranışlardabulunmadurumların
azaldığını gösteriyor. Bunedenle
çocuklarınızınyakınarkadaşlarının
isimlerini vehoşlandıkları
Değişen dünyanın
getirileriyle aileler
çocuklarını daha çok
koruma altında tutmaya
çalışıyor. Bu durumun
en önemli
nedenlerinden biri
yanlış arkadaşlar
edinerek kendilerine
zarar verme kaygısı.
Aileningörevlerindenbiri, çocuğa
sadeceçocukhalindedeğil, tüm
hayatı boyuncaetkisini ve faydasını
göreceği okul yaşamınahazırlamak
veokulubir “öcü”olmaktan
çıkarmakolduğunagöreaile tambu
noktadaküçükyaşlardanasıl bir yol
izlemeli?
Okul dönemi öncesindeçocuk
bağlanmayaşadığı bakımveren
kişiden (anne, baba, anneannevb.)
ayrılmak, alıştığı ortamdançıkıp
okulagitmek istemeyebilir. Bu
durumdaebeveynlerinyaklaşımı
belirleyici bir faktör olarakgörülür.
Öncelikleçocuk ruhsal açıdan
okul kavramınaalıştırılmalı, yaşı
büyüdükçeokulabaşlamasının
yaklaştığı vekendisini nelerin
beklediği yalınbir dilleanlatılmalı.
Okul dönemindenönceevde
debelirli kurallar belirlenerek
çocuğunuyumudesteklenmeli
veokul disiplininehazırlanmasına
yardımcı olunmalı. İkinci olarak,
okuldayapabileceği aktivitelerle
ilgili çocuklamotiveedici tarzda
konuşulmalı. Enönemli konulardan
biri deçocuğunokuldakendisini
güvendehissetmesidir. Bunu
sağlayabilmek içinçocuğunokulda
ailedenayrılıpnezamanbir araya
geleceğiyle ilgili bilgi sahibi olması
önemli. Örneğin, “sabahokula
beraber gideceğiz, okul çıkışındada
seni almayageleceğim”gibi çocuğa
açıkvenetmesajlar verilmeli.
Çocuğunyeni başlayacağı okula
ziyaret düzenleyipmümkünse
öğretmeniyle tanışması belirsiz
durumlarınınazalmasınayardımcı
olacaktır. Okulun ilkgünüçocukla
beraber kahvaltı yapmak, acele
etmedenhazırlanacağı bir zaman
dilimi ayarlamakönemli.
aktiviteleri bilmek, aileleriyle
iletişimdeolmakbüyükönem
taşıyor. Sizinkötüarkadaşolarak
gördüğünüzkişi çocuğunuzunen
yakınarkadaşlarındanbiri olabilir.
Bugibi durumlardasakinkalarak
çocuğunuzunbukişiyi seçme
nedenlerini, nedenbukişiyledaha
çokzamangeçirmek istediğini
anlamayaçalışın. Okul sonrası
sanat yadaspor gibi aktivitelere
yönlendirerekyeni arkadaşlarla
tanışması konusundadestekolun.
Evinizi çocuğunuzunarkadaşıyla
beraber vakit geçirebileceği bir
alanolarakdüşününvearkadaşını
yakındangözlemleyin. Busayede
şüphelerinizinnekadar gerçekçi
olduğunadair detaylı gözlem
yapmaşansını eldeedebilirsiniz.
Çocuğunuzunbuarkadaşını tanıyan
farklı kişilerdenfikir alarakbakış
açınızı genişletinvesomut kanıtlar
toplamayaçalışın. Aynı zamanda
arkadaşınınailesiyle tanışarak
aranızdaki iletişimi sağlamaya
önemgösterin.
EYLÜL 2017 27