Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  27 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 27 / 84 Next Page
Page Background

“ÇOCUK, OKULDA KENDİNİ GÜVENDE HİSSETMELİ”

GİZEMDEĞİRMENCİ

UZMAN KLİNİK PSİKOLOG:

Aile, çocuğu“yanlışarkadaşlardan”

nasıl koruyabilir?Çocuk, yanlışbir

arkadaşgrubunanedenkayar?

Sizceher arkadaşınınailesini ve

çevresini kontrol etmelimidir?

Kimlerlearkadaşolacağını ailenasıl

belirleyebilir?

Sondönemlerdeözelliklede

değişendünyanıngetirileriyleaileler

çocuklarını dahaçokkorumaaltında

tutmayaçalışıyor. Budurumun

enönemli nedenlerindenbiri de

çocuklarınınyanlışarkadaşlar

edinerekkendilerinezarar

vermekaygısını yüksekdüzeyde

taşımaları. Çocukları yanlış

arkadaşlardankoruyabilmek için

ailebireylerinindikkat etmeleri

gerekenbazı temel noktalar

vardır: Yapılanaraştırmalar,

çocuklarınarkadaşları hakkında

dahaçokbilgiyesahipoldukça

kötüarkadaşseçmeve riskli

davranışlardabulunmadurumların

azaldığını gösteriyor. Bunedenle

çocuklarınızınyakınarkadaşlarının

isimlerini vehoşlandıkları

Değişen dünyanın

getirileriyle aileler

çocuklarını daha çok

koruma altında tutmaya

çalışıyor. Bu durumun

en önemli

nedenlerinden biri

yanlış arkadaşlar

edinerek kendilerine

zarar verme kaygısı.

Aileningörevlerindenbiri, çocuğa

sadeceçocukhalindedeğil, tüm

hayatı boyuncaetkisini ve faydasını

göreceği okul yaşamınahazırlamak

veokulubir “öcü”olmaktan

çıkarmakolduğunagöreaile tambu

noktadaküçükyaşlardanasıl bir yol

izlemeli?

Okul dönemi öncesindeçocuk

bağlanmayaşadığı bakımveren

kişiden (anne, baba, anneannevb.)

ayrılmak, alıştığı ortamdançıkıp

okulagitmek istemeyebilir. Bu

durumdaebeveynlerinyaklaşımı

belirleyici bir faktör olarakgörülür.

Öncelikleçocuk ruhsal açıdan

okul kavramınaalıştırılmalı, yaşı

büyüdükçeokulabaşlamasının

yaklaştığı vekendisini nelerin

beklediği yalınbir dilleanlatılmalı.

Okul dönemindenönceevde

debelirli kurallar belirlenerek

çocuğunuyumudesteklenmeli

veokul disiplininehazırlanmasına

yardımcı olunmalı. İkinci olarak,

okuldayapabileceği aktivitelerle

ilgili çocuklamotiveedici tarzda

konuşulmalı. Enönemli konulardan

biri deçocuğunokuldakendisini

güvendehissetmesidir. Bunu

sağlayabilmek içinçocuğunokulda

ailedenayrılıpnezamanbir araya

geleceğiyle ilgili bilgi sahibi olması

önemli. Örneğin, “sabahokula

beraber gideceğiz, okul çıkışındada

seni almayageleceğim”gibi çocuğa

açıkvenetmesajlar verilmeli.

Çocuğunyeni başlayacağı okula

ziyaret düzenleyipmümkünse

öğretmeniyle tanışması belirsiz

durumlarınınazalmasınayardımcı

olacaktır. Okulun ilkgünüçocukla

beraber kahvaltı yapmak, acele

etmedenhazırlanacağı bir zaman

dilimi ayarlamakönemli.

aktiviteleri bilmek, aileleriyle

iletişimdeolmakbüyükönem

taşıyor. Sizinkötüarkadaşolarak

gördüğünüzkişi çocuğunuzunen

yakınarkadaşlarındanbiri olabilir.

Bugibi durumlardasakinkalarak

çocuğunuzunbukişiyi seçme

nedenlerini, nedenbukişiyledaha

çokzamangeçirmek istediğini

anlamayaçalışın. Okul sonrası

sanat yadaspor gibi aktivitelere

yönlendirerekyeni arkadaşlarla

tanışması konusundadestekolun.

Evinizi çocuğunuzunarkadaşıyla

beraber vakit geçirebileceği bir

alanolarakdüşününvearkadaşını

yakındangözlemleyin. Busayede

şüphelerinizinnekadar gerçekçi

olduğunadair detaylı gözlem

yapmaşansını eldeedebilirsiniz.

Çocuğunuzunbuarkadaşını tanıyan

farklı kişilerdenfikir alarakbakış

açınızı genişletinvesomut kanıtlar

toplamayaçalışın. Aynı zamanda

arkadaşınınailesiyle tanışarak

aranızdaki iletişimi sağlamaya

önemgösterin.

EYLÜL 2017 27