

dosya
şüphelendikleri zaman ne
yapmalılar? Şeker, “Ailenin
neden böyle bir durumdan
şüphelendiğini ve bu
konudaki endişelerini çocuğa
anlatmalarında fayda var.” diyor,
“Endişelerini dile getirirken,
bunu uyuşturucunun zararları
ve bilimsel gerçekler temellerine
dayandırarak aktarmaları daha
objektif bir bakış açısı sunar.
‘Kullanmanı istemiyorum’ demek
yerine, ‘Kullanırsan, bu gibi
zararları olduğunu öğrendim,
senin için endişeleniyorum,
istersen sen de uyuşturucu
kullanımıyla ilgili şu bilgilere
göz at’ şeklinde bir yaklaşım
empati kurulmasına yardımcı
olur. Uyuşturucu kullanımını fark
eden aile, çocuğun kullanımına
sebep olan etkenleri anlamaya
çalışmalı. Ailede yaşanan bir
sorun, stres kaynağı, çevre
değişikliği, arkadaş ortamının
etkisi ya da bazen sadece merak
ve kolay ulaşılabilir olması bir
etken olabilir. Aile durumu
fark ettiğinde, suçlamak ve
yasaklamak yerine, çocuğu destek
almaya yönlendirmeli.”
KİMDEN DESTEK ALMALI?
Şeker, destek alınabilecek
kişilerin bağımlılık alanında
uzmanlaşmış merkezler olduğunu
söylüyor: “Çocuğun yaş grubuna
göre hastanelerin AMATEM
ya da ÇEMATEM kliniklerine
başvurulabilir. Psikososyal destek
almak için Yeşilay Danışmanlık
Merkezi (YEDAM)'lara müracaat
edilebilir. Bu tür hizmetlerin
olmadığı şehirlerde yaşayan
kişiler için, telefonla bilgi
alabilecekleri danışma hatları
da (YEDAM 444 79 75) mevcut.
Eğer kişilerin bulundukları
şehirde bağımlılık danışma
merkezleri bulunmuyorsa, bir
psikolog ya da psikiyatristle
de görüşebilirler. Herhangi bir
müdahaleden önce konuyla ilgili
bilgilenmek ve ne yapılabileceğini
bir uzmandan öğrenmek
önemlidir. Kullanan kişi destek
hem aileleri hem de çocukları
eğitmeleri ve erken müdahale
edebilmeleri kolaylaşır. Yapılan
araştırmalarda, uyuşturucu
kullanımına yönelen çocukların,
ders başarısının düştüğü ve
arkadaş ortamlarından uzaklaştığı
görüldü. Öğretmenler çocukları
gözetmeli ve şüphelendikleri
durumlarda, çocuğu yakından
izleyerek gerekli durumlarda aileyi
bilgilendirmeli.”
Şeker’e göre okulda uyuşturucu
kullanan bir çocuğun olması,
çok yönlü ele alınması gereken
bir konu: “Örneğin, bir kere
kullanmayı denemiş bir
çocuğu okuldan atmak ya da
uzaklaştırmak çözüm değil.
Okuldan uzaklaşan çocuk, bütün
gün boş ve denetimsiz kalacağı
için, olumsuz davranışlara
yönelme ihtimali artar. Bu
durumda, çocuğun kullanıma
devam etmesinin önü alınmaya
çalışılmalı. Aksi takdirde çocuk
kullanmaya devam eder, okuldan
atmak problemin başka bir okul
almak istemiyorsa, aile de
destek alabilir. Bazen ailelerin
tavrındaki ufak bir değişiklik
bile, çocuğun/gencin değişmesini
sağlayabiliyor.”
ÖĞRETMENLERİN
YAKLAŞIMLARI NE OLMALI?
Okullarda uyuşturucu kullanımı
ile mücadele için; öncelikle
önleme çalışmalarına ağırlık
verilmeli diyor Şeker. “Bu okulda
uyuşturucu sorunu yok” ya da
“Bu muhitte kimse kullanmıyor”
diye düşünmemek gerektiğini,
her okulda sorun olabilme
ihtimaline karşılık önleme
programları kullanılmasının
önemini vurgulayarak şöyle
devam ediyor: “Öğretmenlerin
ve okul idarecilerinin uyuşturucu
maddeler konusunda bilgileri
olmalı. Gerekirse aileleri bu
konuda eğitmeliler. Her yaş
dönemi için, yaşına uygun
olarak uyuşturucu maddeler ve
zararları hakkında bilgi vermeliler.
Öğretmenler bilgili olursa
Öncelikli amaç, suçu cezalandırmak yerine bu
çocukları tekrar zararsız bir ortama çekmek ve
topluma kazandırmak olmalı!
Yeşilay
16
UYUŞTURUCUYA DEĞİL HAYATA BAĞLI OLUN