Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  63 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 63 / 84 Next Page
Page Background

NİSAN 2018 63

Bizim müzeci olarak şansımız,

koleksiyonumuzdaki eserleri

birebir inceleme fırsatımızın

olması. Örneğin, eserin

arkasında bir damga varsa

onu kaçırmıyoruz. Hamurun,

sırın kalitesini, yüzyıllar

içinde üretimde yaşanan

değişimleri eserler üzerinde

takip edip, inceleyip sonuçlarını

yayınlarımıza yansıtabiliyoruz.

Yorucu ama bir o kadar da keyifli

ve verimli bir çalışma oldu.

Sergi kitabını hazırlarken birçok

kişi ve kurum yetkilisi fotoğraf

çekimleri ve temini konusunda

bize yardımcı oldu. Kendilerine

müteşekkiriz.

Sergi hangi bölümlerden

oluşuyor?

Sergide ilk grubu 18. yüzyılda

üretilmiş eserler, ikinci grubu

ise 19. ve 20. yüzyıl başına kadar

olan sürede üretilmiş eserler

oluşturuyor. Osmanlı belgelerinde

“Fincancılar” olarak adlandırılan

Kütahya çini atölyelerinde, 18.

yüzyıl boyunca özellikle kahve

kültürüyle ilgili seramiklerin

üretilmiş olduğu görülür. Çarkta,

elde veya kalıpta şekillendirilen

“Müzede sergilerimizi

hazırlarken, önceliği

koleksiyonumuzda yer

alan eserlere veriyoruz.

Belli temalar üzerine,

depoda yer alan ve

mekan kısıtlaması

nedeniyle daha önce

sergileme imkanı

olmayan eserlerimizi bu

sergiler vasıtasıyla

ziyaretçilerimizle

buluşturuyoruz.”

Kütahya üretimi eserlerin

tamamı sert beyaz hamurlu,

beyaz astarlı ve şeffaf sırlıdır.

Bu yüzyılın seramiklerinde,

hamurun inceliği dikkat

çekicidir ve bilinen Kütahya

üretimi eserler içinde en özenli

olanlarıdır; kısa sürede iç ve dış

pazarda yoğun talep görmüştür.

Bununla birlikte hamur, renk

ve çizgideki üstünlük, yüzyılın

ikinci yarısına kadar devam

etmiş daha sonra yavaş yavaş

düşüş başlamıştır. Kütahya

atölyelerinde, 19. yüzyılda

görülen duraklama döneminden

sonra 20. yüzyıl başlarında

Birinci Ulusal Mimarlık Akımı

etkisinde son bir canlanma

olduğu görülür. 1908’de II.

Meşrutiyet’in ilanından sonra

şekillenen akımın temelinde

“milli mimari” yaratma çabası

yatmaktadır ve bu anlayış

doğrultusunda özellikle

geleneksel çini sanatı, mimari

bezemede ön plana geçmiş;

İstanbul, Ankara, İzmir, Konya

gibi büyük kentlerdeki resmi ve

özel yapılar Kütahya çinileriyle

donatılmıştır. Bu dönemde

seramik üretimi de çiniye

paralel bir gelişim göstermiştir.

Eserlerin bezemesinde, Selçuklu

ve Osmanlı çinilerinde kullanılan

kompozisyonların, sanatçılar

tarafından yeniden yorumlanarak

Kütahya üslubunda uygulandığı

görülür. Sergide bu eserlerden de

örnekler bulunuyor.

Eserlerin sergi alanına

yerleştirilmesi ve sunumunda

nasıl bir yol izlediniz?

Eserler, kronolojik bir düzende

ve kendi aralarında üslup

özelliklerine göre bir araya

getirilip sergilendi. Özellikle,

Kütahya atölyelerinde üretilmiş

günlük hayatın her alanında

karşımıza çıkan farklı örnekleri

bir araya getirmeye çalıştık.

SadberkHanımMüzesi

Çarşambahariçhergün 10:00-17:00

PiyasaCaddesiNo. 25-29 34453Büyükdere, İstanbul -Türkiye

T. +90 212 242 38 13 F. +90 212 242 03 65

www.sadberkhanimmuzesi.org.tr

SADBERKHANIMMÜZESİ

KÜTAHYAÇİNİVESERAMİKKOLEKSİYONU

6

M

a

r

t

M

a

r

c

h

-

2

5

K

a

s

ı

m

N

o

v

e

m

b

e

r

2

0

1

8

SHMKUTAHYA 210x275.indd 1

23/02/2018 18:26

Hülya Bilgi

İdil Zanbak

Vermeersch