Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  64 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 64 / 84 Next Page
Page Background

kültür

Yeşilay

64

Sergilenen eserler arasında

neler yer alıyor?

Sergide, narin yapılarıyla dikkat

çeken ve oldukça kaliteli olarak

üretilmiş kahve kültürüyle ilgili

fincan, fincan zarfı, kahve ibriği

gibi seramikler çoğunlukta.

Bunun yanı sıra kase, sahan,

maşrapa, sürahi, daldırma,

gülabdan, buhurdan gibi günlük

kullanım seramikleri; yerel

kıyafetler içerisinde kadın ve

erkek figürü tasvirli tabaklar;

büyük boyutlu sehpa, kabara

ve çeşme; II. Meşrutiyet’in

ilanından sonra (1908) yapılmış

hatıra eşyası niteliğindeki

tabaklar; Kütahya atölyelerinde

birlikte çalışan Türk, Ermeni

ve Rum ustaların Osmanlı

toplumundaki tüm cemaatlerin

ihtiyaçları doğrultusunda cami

ve kiliseler için ürettikleri çiniler,

askı süsleri sergide dikkat çeken

eserler arasında.

Sizi sergiye dair en fazla

etkileyen unsur ne oldu?

Saraya bağlı çalışan ve Osmanlı

ekonomisinde önemli bir yere

sahip olan İznik’teki atölyelerde

çini ve seramik üretiminin

sonlanmasını takiben 18.

yüzyılda Kütahya’nın ustaları

İznik’ten farklı olan yeni renk

“Sergide ilk grubu 18.

yüzyılda üretilmiş

eserler, ikinci grubu ise

19. ve 20. yüzyıl başına

kadar olan sürede

üretilmiş eserler

oluşturuyor. Osmanlı

belgelerinde 'Fincancılar'

olarak adlandırılan

Kütahya çini

atölyelerinde, 18. yüzyıl

boyunca özellikle kahve

kültürüyle ilgili

seramiklerin üretilmiş

olduğu görülür.”

ve motiflerde, çeşitli formlarda

kaliteli çini ve seramik

üretmişlerdir. Kütahya’daki

atölyelerde saraydan ziyade daha

çok halkın ihtiyacına ve günlük

kullanıma yönelik üretimin

yapıldığını ve bu sayede

Kütahya’da üretimin günümüze

kadar kesintisiz olarak devam

ettiğini görüyoruz. Ancak

İznik için bunu ne yazık ki

söyleyemiyoruz. Ayrıca atölyeler,

tüm cemaatlerin ihtiyacına

yönelik üretim yapmış. Bunu

sergide toplu olarak görmek çok

etkileyici.

Osmanlı dönemi çini ve

seramik koleksiyonunun

müzenin önemli bir grubunu

oluşturduğu biliniyor. Bu

koleksiyon; İznik, Kütahya

ve Çanakkale atölyelerinde

yapılmış olan eserlerden

oluşuyor. Müzeyi ziyaret

eden sanatseverler İznik ve

Çanakkale koleksiyonlarını da

görme imkanına sahip mi?

Müze koleksiyonunda bulunan

İznik çini ve seramik örneklerini

2009 yılında “Ateşin Oyunu”

adlı bir sergi ve onunla paralel

yayımlanan sergi kataloğuyla

tanıtmıştık. Bu sergide, müze

koleksiyonunun yanı sıra

İcra Komitesi Başkanımız

Sayın Ömer Koç’un da İznik

koleksiyonu yer almıştı. Sergi

kapandıktan sonra da müze

koleksiyonumuzda yer alan İznik

çini ve seramik koleksiyonunun

büyük bir bölümü halen

kalıcı sergi salonlarımızda

sergilenmeye devam ediyor.

Çanakkale koleksiyonumuz

ise çok büyük bir koleksiyon

olmamakla birlikte 18. ve 20.

yüzyılın başına kadar olan

süre içerisinde üretilmiş farklı

eserlerle dikkat çekiyor. Bu

koleksiyon da müze kalıcı sergi

salonlarında görülebilir.