

dosya
değerlendirilme fırsatı bulunuyor.
Süpervizyon toplantısında
yazılımdan gelen veriler analiz
edilerek yaklaşık bin öğrenciyle
yapılan görüşmeler sonucunda;
yoğun şekilde alkol kullandığını
söyleyenlerin yüzde 40’ının üçüncü
kez görüşmeye geldiklerinde alkolü
tamamen bıraktıkları saptandı.
Kullanmayı bırakmayanların da,
alkol alım sıklığının ilk görüşmeye
göre 2,5 kat azaldığı gözlemlendi.
Tüm bu veriler programın başarısını
kanıtlar nitelikte.” diyor.
HERAŞAMAYAGÖRE FARKLI
PROGRAM
Bağımlılıkla ilgili mücadelenin
birbirine entegre ve birbiriyle
etkileşim içinde olan çok boyutlu
bir süreç olduğuna vurgu yapan
Hakan Çetin; “Bir ayağı eksik olsa
diğer ayağı olumsuz etkilenebiliyor.
Bumücadelenin ilk ayağı her zaman
bilgilendirme, bilinçlendirme ve
farkındalık oluşturma. Bu da TBM
gibi programlarla küçük yaştan
itibaren başlıyor ve başlı başına
bağımlılıklarla ilgili bir sürecin
gelişmesini engelleyebiliyor.” diyor.
Çetin şöyle devam ediyor: “Ancak
kişi bu farkındalık aşamasından
bir şekilde geçmişse, sistemin
onu sağlıklı bir birey haline
getirebilmesi için ikinci çıkış,
ikincil önleme çalışmaları oluyor.
İkincil önleme Yeşilay’da OBM
programı ile sağlanıyor. Kişi bir
şekilde yakalanamadan bu aşamayı
da geçmişse artık üçüncül önleme
dediğimiz tedavi ve rehabilitasyon
kısmına geçiliyor. Burada Yeşilay
DanışmanlıkMerkezi (YEDAM),
rehabilitasyonmerkezleri, Alkol
ve Madde Bağımlılığı Tedavi ve
EğitimMerkezi (AMATEM)
ile Çocuk ErgenMadde Tedavi
Merkezi (ÇEMATEM) gibi
kurumlar bulunuyor. Tümünün
eşgüdümhalinde çalışmasıyla bir
tamamlayıcılık söz konusu oluyor.”
BAĞIMLILIKÇALIŞILMASI ZOR
BİRKONU
Bağımlılığın, önlemede de
müdahalede de çalışılması zor bir
BAĞIMLILIKDÖNGÜSÜNE SON
Hakan Çetin, OBM’nin birinci
amacının; bağımlılık riski bulunan
sigara, alkol ve maddeden birini
denemiş, kullanmaya başlayan
öğrencilerin bağımlı olmasını
engellemek için onlara bireysel
görüşmelerle müdahale etmek
olduğunu belirtiyor. Deneme
evresindeki öğrencinin kullanma
aşamasına, bu aşamadakinin
bağımlı olma aşamasına geçmesini
engellemeyi amaçladıklarını kaydeden
Çetin, “Programın ikinci amacı ise
okullar, özellikle de lise ve Rehberlik
Araştırma Merkezleri’nde (RAM)
görev yapan rehberlik öğretmenlerine
bu zararlı maddeleri denemiş/
kullanan öğrencileri tespit etme,
sorunlarının risk seviyesi hakkında
doğru değerlendirmede bulunma,
etkinmüdahale uygulama ve düzenli
izleme sağlayacak mesleki ve teknik
yeterlilik kazandırılması.” diyor. OBM
başladığından bu yana iki eğitim
programı ile 81 ilden 232 kişiye eğitim
verildiğini dile getiren Çetin sözlerine
şöyle devam ediyor: “Şu anda her ilde
OBMuygulayıcısı rehber öğretmenler
var. Bunlar, bulundukları okul ya da
Rehberlik Araştırma Merkezleri’nde
öğrencilerle görüşme yapıyor ve
birçoğunun bağımlılık döngüsüne
girmemesi ya da bağımlılıklardan
kurtulmasını sağlamış oluyor.”
ÜÇÜNCÜGÖRÜŞMEDEN
SONRABIRAKTILAR
Birçok eğitimprogramında bilgi
yüklemesi olduğunu ve bunları
pratiğe aktarma konusunda sorunlar
yaşandığını kaydeden Hakan Çetin;
“4 gün süren OBM eğitimi boyunca
uygulayıcılar bir oturum teorik bilgi
aldılarsa diğer oturumda bunun
uygulamasını gerçekleştiriyor. Bu
yüzden etkinliği ve kalıcılığı yüksek
oluyor. Sahaya döndükten sonra da
uygulayıcıların yaptıkları çalışmalar
bir yazılımüzerinden takip ediliyor
ve onlara en çok zorlandıkları
konularda eğitim videoları, bültenler
ve modüllerle destek olunuyor.
Ayrıca bu saha uygulamalarının
ardından süpervizyon da sağlanarak
sahada yaşanan güçlükler için
Okulda bağımlığa
müdahale eden
Türkiye’nin ilk ve
tek programı olma
özelliği bulunan OBM, dünyada farklı
uygulamalar olsa da bu anlamda
eşdeğeri olmayan bir program.
Yeşilay
26
iPLER SENiN ELiNDE, ALKOLE HAYIR DE!