Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  26 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 26 / 84 Next Page
Page Background

dosya

değerlendirilme fırsatı bulunuyor.

Süpervizyon toplantısında

yazılımdan gelen veriler analiz

edilerek yaklaşık bin öğrenciyle

yapılan görüşmeler sonucunda;

yoğun şekilde alkol kullandığını

söyleyenlerin yüzde 40’ının üçüncü

kez görüşmeye geldiklerinde alkolü

tamamen bıraktıkları saptandı.

Kullanmayı bırakmayanların da,

alkol alım sıklığının ilk görüşmeye

göre 2,5 kat azaldığı gözlemlendi.

Tüm bu veriler programın başarısını

kanıtlar nitelikte.” diyor.

HERAŞAMAYAGÖRE FARKLI

PROGRAM

Bağımlılıkla ilgili mücadelenin

birbirine entegre ve birbiriyle

etkileşim içinde olan çok boyutlu

bir süreç olduğuna vurgu yapan

Hakan Çetin; “Bir ayağı eksik olsa

diğer ayağı olumsuz etkilenebiliyor.

Bumücadelenin ilk ayağı her zaman

bilgilendirme, bilinçlendirme ve

farkındalık oluşturma. Bu da TBM

gibi programlarla küçük yaştan

itibaren başlıyor ve başlı başına

bağımlılıklarla ilgili bir sürecin

gelişmesini engelleyebiliyor.” diyor.

Çetin şöyle devam ediyor: “Ancak

kişi bu farkındalık aşamasından

bir şekilde geçmişse, sistemin

onu sağlıklı bir birey haline

getirebilmesi için ikinci çıkış,

ikincil önleme çalışmaları oluyor.

İkincil önleme Yeşilay’da OBM

programı ile sağlanıyor. Kişi bir

şekilde yakalanamadan bu aşamayı

da geçmişse artık üçüncül önleme

dediğimiz tedavi ve rehabilitasyon

kısmına geçiliyor. Burada Yeşilay

DanışmanlıkMerkezi (YEDAM),

rehabilitasyonmerkezleri, Alkol

ve Madde Bağımlılığı Tedavi ve

EğitimMerkezi (AMATEM)

ile Çocuk ErgenMadde Tedavi

Merkezi (ÇEMATEM) gibi

kurumlar bulunuyor. Tümünün

eşgüdümhalinde çalışmasıyla bir

tamamlayıcılık söz konusu oluyor.”

BAĞIMLILIKÇALIŞILMASI ZOR

BİRKONU

Bağımlılığın, önlemede de

müdahalede de çalışılması zor bir

BAĞIMLILIKDÖNGÜSÜNE SON

Hakan Çetin, OBM’nin birinci

amacının; bağımlılık riski bulunan

sigara, alkol ve maddeden birini

denemiş, kullanmaya başlayan

öğrencilerin bağımlı olmasını

engellemek için onlara bireysel

görüşmelerle müdahale etmek

olduğunu belirtiyor. Deneme

evresindeki öğrencinin kullanma

aşamasına, bu aşamadakinin

bağımlı olma aşamasına geçmesini

engellemeyi amaçladıklarını kaydeden

Çetin, “Programın ikinci amacı ise

okullar, özellikle de lise ve Rehberlik

Araştırma Merkezleri’nde (RAM)

görev yapan rehberlik öğretmenlerine

bu zararlı maddeleri denemiş/

kullanan öğrencileri tespit etme,

sorunlarının risk seviyesi hakkında

doğru değerlendirmede bulunma,

etkinmüdahale uygulama ve düzenli

izleme sağlayacak mesleki ve teknik

yeterlilik kazandırılması.” diyor. OBM

başladığından bu yana iki eğitim

programı ile 81 ilden 232 kişiye eğitim

verildiğini dile getiren Çetin sözlerine

şöyle devam ediyor: “Şu anda her ilde

OBMuygulayıcısı rehber öğretmenler

var. Bunlar, bulundukları okul ya da

Rehberlik Araştırma Merkezleri’nde

öğrencilerle görüşme yapıyor ve

birçoğunun bağımlılık döngüsüne

girmemesi ya da bağımlılıklardan

kurtulmasını sağlamış oluyor.”

ÜÇÜNCÜGÖRÜŞMEDEN

SONRABIRAKTILAR

Birçok eğitimprogramında bilgi

yüklemesi olduğunu ve bunları

pratiğe aktarma konusunda sorunlar

yaşandığını kaydeden Hakan Çetin;

“4 gün süren OBM eğitimi boyunca

uygulayıcılar bir oturum teorik bilgi

aldılarsa diğer oturumda bunun

uygulamasını gerçekleştiriyor. Bu

yüzden etkinliği ve kalıcılığı yüksek

oluyor. Sahaya döndükten sonra da

uygulayıcıların yaptıkları çalışmalar

bir yazılımüzerinden takip ediliyor

ve onlara en çok zorlandıkları

konularda eğitim videoları, bültenler

ve modüllerle destek olunuyor.

Ayrıca bu saha uygulamalarının

ardından süpervizyon da sağlanarak

sahada yaşanan güçlükler için

Okulda bağımlığa

müdahale eden

Türkiye’nin ilk ve

tek programı olma

özelliği bulunan OBM, dünyada farklı

uygulamalar olsa da bu anlamda

eşdeğeri olmayan bir program.

Yeşilay

26

iPLER SENiN ELiNDE, ALKOLE HAYIR DE!