Background Image
Previous Page  10 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 10 / 84 Next Page
Page Background

Dünyadan

ilginç paralar

Belirsiz

düzen

Uluslararasımüzayedeşirketi Spink'indanışmanıünlünümizmatMehmetTezçakın,

dünya tarihindeki en ilginçparaları seçti.Osmanlı dönemindeçıkarılan50bin liralık

banknotlarınherbirininkarşılığının360kiloaltınolduğuortayaçıktı.

Ezgi Demirel’inağırlıklakolaj

eserlerdenoluşansergisi,

2-13Eylül tarihleri arasında

Galeri EksenBalat’ta ziyaret

edilebilecek.

erkezi Londra’da bulunan ulusla-

rarası müzayede şirketi Spink’in

danışmanı, ünlü nümizmat Mehmet

Tezçakın, dünya tarihindeki en ilginç

paraları seçti. Tezçakın, kişiler arasında

alışveriş aracı olarak kullanılan para-

nın, ülkelerin kültürlerini de yansıttığı-

nın altını çizdi. Klasik paraların üzerinde

liderlerin portreleri ile birlikte ülkenin

sanatını, kültürünü yansıtan motiflere

yer verildiğine dikkat çeken Tezçakın,

bu çerçevenin dışına çıkan ilginç örnek-

lere de rastlamanın mümkün olduğunu

söyledi.

Tezçakın, Osmanlı döneminde 13 Ey-

lül 1916 tarihinde çıkarılan 50 bin liralık

banknotların her birinin 360 kilo ağırlı-

ğındaki 50 bin altın değerinde olduğu,

bugünkü karşılığının 14 milyon 680 bin

800 dolar, yani 42,5 milyon Türk lirası

olduğunu anlattı. Dünyadaki tüm para

koleksiyoncularının ortak görüşüyle en

güzel banknot olarak Kosta Rika parası

seçildi. Mehmet Tezçakın’ın bu katego-

rideki favorisi ise 1839 yılında ilk Türk

banknotu olarak tasarlanan Kaime.

Ünlü hattatlarca hazırlanan Kaime’nin,

döneminmatbaa teknolojisininyetersiz

oluşu nedeniyle basılamamasından do-

layı en güzel banknot unvanını kazana-

madığı görüşüyaygın.

zgi Demirel’in eserlerinde nesneler,

konu-zaman bakımından birbirinden

bağımsız yer alan fantastik kurgular, farklı

mekanlar arası geçişlilik, insan dışı varlıkların

kişileştirilmesi gibi tematik özellikler taşıyor.

Kimi zaman ‘tamamlanmamış, tutarsız ve an-

laşılmaz’ olmasına rağmen, imgelerin bir araya

gelerek oluşturduğu belirsiz düzen, geleneksel

tarza bir meydan okuma olarak nitelendiriliyor.

Sanatçının kullandığı nesneler; zaman, mekan,

kişi, imge ve anlatım yönleriyle kişisel bakış

açısıyla kurgulandığı için kendi gerçekliğini

reddediyor.

www.galerieksen.com

M

E

yesilay.org.tr

10

YEŞiLAY

AĞUSTOS 2016

KÜLTÜR-SANAT