kullanmaktan yoksun bırakılma (TCK’nın
53/5-6), etkin pişmanlıktan yararlanan ki-
şiler hakkında verilen denetimli serbest-
lik tedbiri, hapis cezasının konutta infazı ve
denetim altına alınan çocukların iyileştiril-
mesi (5395sayılı Çocuk Koruma Kanunu-
nun 36. maddesi), Koşullu salıverilme son-
rası denetim ve takip, salıverilen mükerrir-
lerin toplum içerisinde denetim ve takibi
gibi diğer denetimli serbestlik uygulamala-
rı mevcuttur. Yedinci olarak; son olarak da
koşullu salıverilmesine bir yıl veya daha az
süre kalan iyi halli hükümlülerin dış dün-
yayla uyumlarını sağlamak, aileleriyle bağ-
larını sürdürmelerini ve güçlendirmelerini
temin etmek amacıyla cezanın koşullu salı-
verilme tarihine kadar olan kısmının dene-
timli serbestlik tedbiri uygulanmak suretiy-
le infaz edilmesi şeklindeki uygulamadır.
İstanbul Denetimli SerbestlikMüdürlüğünün taki-
bi ve denetiminde olan kişilerin ne kadarlık bölümü
uyuşturucu bağımlılarından oluşuyor?
Uyuşturucu veya uyarıcı madde kullanan
kişi hakkında verilen tedavi ve denetim-
li serbestlik tedbiri de kullanmamakla bir-
likte, kullanmak için uyuşturucu veya uya-
rıcı madde satın alan, kabul eden veya bu-
lunduran kişi hakkında mahkemelerce ve-
rilecek denetimli serbestlik tedbiri de in-
faz olunmak üzere Müdürlüğümüze gön-
deriliyor. Kimlerin bağımlı olduğu, kimle-
rin ise bağımlı olmadığı yönünde bir tespi-
tin ancak ilgili sağlık kuruluşu tarafından
yapılması gerektiğinden dolayı ben, İstan-
bul Denetimli Serbestlik Müdürlüğünde-
ki uyuşturucu ve uyarıcı maddeler ili ilgili
olarak verilen mahkeme kararlarının ağır-
lığını sizinle paylaşayım. Müdürlüğümüz-
de şu an itibariyle yaklaşık 26.000 dene-
timli serbestlik kararı uygulanmaktadır. Bir
başka ifadeyle şu an itibariyle mahkemeler-
ce denetimli serbestlik yükümlülüğü/ted-
biri verilmiş yaklaşık 26.000 kararın in-
fazı Müdürlüğümüz tarafından gerçek-
leştirilmektedir. Uyuşturucu veya uyarıcı
maddeyle ilgili karar sayısının toplam ka-
rar sayısı içerisindeki ağırlığı ise yaklaşık
yüzde yetmiş beş civarındadır. Ancak şunu
da ifade etmek isterim ki verdiğim bu oran
içerisinde, bir kişinin birden fazla dosya-
sının olduğu gerçeği göz önünde bulundu-
rulmamıştır. Şayet kişi bazlı değerlendi-
rirsek; bir kişi hakkında birden fazla teda-
vi ve denetimli serbestlik kararı olabilmesi
nedeniyle Uyuşturucu veya uyarıcı madde
kapsamında denetim ve takibi yapılan kişi
sayısının, toplam denetimli serbestlik al-
tındaki kişi sayısı içerisindeki ağırlığı daha
da düşük düzeydedir.
DenetimSerbestlikle hükümlü olan bağımlılara
karşı iyileştirme ve topluma kazandırma nokta-
sında ne tür bir tedbirler uygulanıyor?
Haklarında tedavi ve denetimli serbestlik
kararı verilmiş kişilerle ilgili olarak yapı-
lan çalışmaların temelde iki ana uygulama-
ya dayandığını ifade etmek isterim. Birin-
ci olarak tedaviye ilişkin çalışmalar, ikin-
ci olarak da denetimli serbestlik uygulama-
ları. Tedavi; uyuşturucu veya uyarıcı mad-
deleri kullanan kişinin bağımlılık yapan
maddeden vücudunun arındırılmasına, bu
maddelere olan ihtiyacı sonucunda ortaya
çıkan yoksunluk belirtilerinin giderilmesi-
ne yönelik resmi ya da özel kurumlarca yü-
rütülen işlemleri ifade eder. Bu işlemler ise
ilgili sağlık kuruluşları eliyle yürütülür.
Denetimli Serbestlik tedbirine ilişkin çalış-
malar; uyuşturucu veya uyarıcı madde kul-
lanan ya da kullanmak için uyuşturucu veya
uyarıcı madde satın alan, kabul eden veya
bulunduran kişinin uyuşturucu kullanma-
sına neden olan veya kullanma isteğine yol
DENETIMLI SERBESTLIK’TE UYUŞTURUCU VEYA UYA-
RICI MADDE KULLANAN YA DA KULLANMAK IÇIN
UYUŞTURUCU VEYA UYARICI MADDE SATIN ALAN
VEYA BULUNDURAN KIŞIYE SORUMLULUK BILINCININ
GELIŞMESINE YÖNELIK PROGRAMLAR UYGULANIR,
YAŞAM STANDARTLARI YÜKSELTILMEYE ÇALIŞILIR.