Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  17 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 17 / 84 Next Page
Page Background

Öncelikle bilinmesi gereken duygu, düşünce ve

tutumların yönlendirildiği ve bu yönlendirmenin

içerisinde büyük ölçüde reytingin yani paranın olduğu

gerçeği. Medya okuryazarlığı kavramı bu bağlamda

okunan, gözlenen ve işitilen her şeyin öncelikle kurgusal

olduğunu fark etmeyi öneren, bu yönüylemedyanın

içeriğinin doğal olmadığını ve değiştirilebileceğini

vurgulayan bir kavram. Bu anlamdamedya okuryazarlığı

bireylere, gerçek dünya ilemedya tarafından kurgulanan

dünya arasındaki sınırı daha açık görmeyi sağlayacak bir

perspektif sunuyor.

AVRUPA'DA DURUMNE?

Misyonunu, çocuklar ve yetişkinlerin küresel medya

kültürü içinde yaşama ve öğrenmeye hazırlanmasına

destek olmak olarak açıklayan AvrupaMedya

Okuryazarlığı Merkezi, bunun yolununmedya

okuryazarlığı eğitiminden, özellikle de çocuklara

yönelik bir eğitimden geçtiği görüşünde. Merkezin bu

doğrultudaki bir eğitimprogramında amaçladıkları,

Medyanın fikir, bilgi ve haberi bir başkasının bakış

açısıyla nakletmek üzere kurulduğunu anlamak;

Duygusal etki oluşturmak için özel tekniklerin

kullanıldığını anlamak;

Bu tekniklerin, amaçladıkları ve doğurdukları etkilerin

ayırdına varmak;

Medyanın bazı kişilerin yararına çalıştığını, bazılarını

ise dışladığını anlamak;

Medyadan kimin yararlandığı, neden dışlandığı

sorularını sormak ve cevabını bulmak;

Alternatif bilgi ve eğlence kaynakları aramak;

Medyayı kendi yararı ve zevki için kullanmak;

Edilgen olmak yerine aktif olmak.

UNESCO'NUN GÖRÜŞÜ

Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilimve Kültür Kurumu

(UNESCO), 70'li yılların sonlarından itibarenmedya

okuryazarlığı eğitimi üzerinde önemle durmuş. Bu

eğitimin okul öncesinden başlatılıp yaşamboyu sürmesi

gerektiğini önemle vurgulayan kurumunmedya

okuryazarlığı eğitimine yönelik yapmış olduğu en önemli

çaba, konuya yönelik uluslararası bir bilinç oluşturması.

Bu çerçevede yapılan ilk çağrı “GrunwaldMedya Eğitimi

Bildirisi” olmuş. Bildiridemedya okuryazarlığı eğitimi

konusunda nasıl bir yol haritası izlenmesi gerektiği şu

şekilde ifade edilmiş;

“Elektronik ve basılı medya kullanıcıları arasında

eleştirel farkındalığın gelişmesini sağlayacak bilgi,

beceri ve tutumları, sonuç olarak bu konudaki kişilerin

yeterliliklerini geliştirmek amacıyla, okul öncesinden

üniversite eğitimine ve hatta yetişkin eğitimine kadar,

kapsamlı medya eğitimi programları başlatılmalı ve

desteklemeli. İdeal olarak böyle programlar medya

ürünlerinin analizini, yaratıcı ifade araçları olarak

medyanın kullanımını, elde edilebilir medya kanallarının

etkili kullanımını ve bu kanallara katılımı içerebilir.”

TÜRKİYE NE DURUMDA?

Medya okuryazarlığının gençleri özellikle de çocukları

medyanın olumsuz etkilerinden koruyabileceğine yönelik

tartışmalar, Türkiye’de, 2000’li yılların ortasıyla birlikte

ivme kazandı. Araştırmacılar medya okuryazarlığının

anlamve önemini anlatarak gerekli programve

uygulamaları öneriyor ve bunların geliştirilmesi

yönüne dikkat çekmeye çalışıyor. Medya okuryazarlığı

kavramının bilimsel platformlarda tartışılmaya

başlanması, RTÜK’ün aynı süreçte konuyu gündemine

almasıyla sonuçlandı. Bu amaçla hazırlanan projeyle,

medya okuryazarlığı dersinin ilköğretimokullarında

seçmeli ders olarak okutulması yönünde önemli bir

girişimbaşlatıldı.

İLKÖĞRETİMDE MEDYA OKURYAZARLIĞI DERSİ

Dersin öğretimprogramı ve kılavuzu, iletişimalanında

çalışan akademisyenlerin yanı sıraMilli EğitimBakanlığı ve

RTÜK uzmanlarından oluşan bir komisyonca hazırlandı.

İletişimbilimci, sosyolog ve eğitimbilimcilerin görüş ve

önerileri dikkate alınarak hazırlanan program, 31.08.2006

tarihindeMEB Talimve Terbiye Kurulu’nda görüşülerek

kabul edildi.

İlköğretimdemedya okuryazarlığı projesinin pilot

uygulaması, 2006–2007 eğitim-öğretimyılında

başlatıldı. Bu bağlamda beş ildeki beş ilköğretimokulunda

toplam780 yedinci sınıf öğrencisi medya okuryazarlığı

dersini aldı. Ders, 2007–2008 eğitim-öğretimyılından

itibaren, tümTürkiye’deki ilköğretimokullarında 6, 7 ve

8. sınıflarda seçmeli ders olarak okutulmaya başlandı.

Milli EğitimBakanlığı’ndan alınan verilere göre 2008-

2009 eğitim-öğretimdöneminde Türkiye’de 1 milyon 24

bin 356 öğrenci bu dersi almış.

Bu süreçte eğitimcilere yönelik seminerler, bilgilendirme

ve tanıtım toplantıları da yapılmış. İlköğretimdemedya

okuryazarlığı eğitimini alan öğrenci sayısının daha da

artması için nelerin yapılması gerektiği, dersin zorunlu

hale getirilerek iletişim fakültesi mezunu öğrenciler

tarafından verilip verilemeyeceği, farklı platformlarda

tartışılmaya devamediyor.

yesilay.org.tr

17

YEŞiLAY

HAZİRAN 2015