Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  31 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 31 / 84 Next Page
Page Background

Yapılan araştırma ve değerlendirmeler, görsel, işitsel ve

yazılı medya karşısında, savunmasız bir alıcı konumunda

bulunan çocukların, ilköğretimden başlayarak -hatta

bence anaokulundan ve daha da önce ailede-medya

karşısında bilinçlendirilmelerinin gerekliliğini ortaya

koymaktadır. İnsan kaynağımızın psiko-sosyal ve eğitsel

sorunlarını azaltmak ve çocuklarımızın sağlıklı gelişimleri

içinmedya okuryazarlığı dersinin zorunlu hale getirilmesi

elzemdir.

Medya okuryazar eğitimi ne zaman başlamalı?

Türkiye’deMedya okuryazarlığı ilköğretimdüzeyinde

zorunlumüstakil ders olarakmüfredatlara dahil olmalıdır.

Ancak ondan da önce ebeveynlerin eğitimi –andragoji-

öncelikli de olmadır çünkü eğitimaile başlar. Daha

sonra anaokulu ve de özellikle ilköğretimdeMedya

Okuryazarlığı dersinin her sınıfta giderek yoğun ve daha

derinlemesine bir içerikle verilmesi kaçınılmazdır. Çünkü

öğrenci ilköğretimde bir temel almadan ortaöğretimde

daha ayrıntılı konulara hazırlıklı olamaz. Ortaöğretim

düzeyinde ise, diğer derslerin içinde ilgili medya konuları

yer alabileceği gibi ayrı bir ders olarakmedya eğitimi

dersi verilebilir. Örneğin sağlıkla ilgili derslerde reklamlar

ve sağlık ilişkisinde fast food ve sağlık ilişkisi, ekonomi

dersindemedyanın sahiplik yapısı, medya reklam ilişkisi,

reklamve tüketici bütçesi ilişkisi, reklamlardaki optimum

fayda ve gerçeklik iddiası arasındaki çelişki; Türkçe

dersinde, bir dil öğreticisi olarakmedyada kullanılan

dil, dilde bozulma, medyada argo vemoda ifadeler,

kısaltmalar vemecazlarla dolu internet dili gibi konular yer

alabilir. Nitekimkimi ülkelerde durumböyledir.

Ayrıca, beden eğitimi dersinde, medyadaki spor olgusu,

beden sağlığı için spor yapmak gibi konular işlenebilir.

Psikoloji dersinde iletişimpsikolojisine, sosyoloji dersinde

iletişimsosyolojisine yer verilmelidir. Çünkü bireyi ve

toplumu (doğru/yanlış, iyi/kötü...) anlamadamedya

önemli bir yere sahiptir. Görsel sanatlar dersinde

medyadaki görsel öğeler de işlenmelidir. İmaj çağında

fotoğraf ve videonun önemli bir yerinin olduğu kaçınılmaz

bir gerçektir. Demokrasi ve İnsan Hakları dersinde

medya okuryazarlığı eğitiminin temel amaçlarından olan

demokratik katılımcı ve ulusal değerlere sahip vatandaş

yetiştirilmesi hedefi ve bundamedyanın yeri işlenmelidir.

Medya okuryazarlığı eğitimi yaşamboyu öğrenme

süreci olarak ele alınmalı ve lisans düzeyinde de özellikle

geleceğinmedya profesyonellerini yetiştiren iletişim

fakültelerindemüfredat programında yer almalıdır. Ayrıca

Pedagojik Formasyon Eğitimi almış ve almakta olan

iletişim fakültesi mezunları medya okuryazarlığı dersinin

tek öğretmenleri olarakMilli EğitimBakanlığı tarafından

ivedilikle sınavsız atanmalıdır.

Anne-babalar bu konuda ne kadar donanımlı? Onlar

nasıl eğitilebilir, bilinçlendirilebilir?

Ne yazık ki anne-babaların bu konuda yeterli düzeyde

donanımlı olduklarını söylemek çok güç. Yaşamboyu

öğrenme süreci çerçevesinde anne-babalara damedya

eğitimi verilmesi şarttır. Çünkü televizyonu, bilgisayarı,

tableti 'elektronik bakıcı' olarak benimseyen ebeveyn

sayısı hiç de küçümsenecek oranda değildir ülkemizde.

Okul öncesinden itibaren öğrencinin okul dışındaki

yaşamında birlikte olup ona örnek olan ve destek

veren ailenin, çocuğununmedya tüketimini gözetmesi,

gerektiğindemüdahale etmesi kaçınılmazdır. Medya

mesajlarının zararlı etkilerinden kendini koruyamayacak

kadar yaş olarak küçük, zihinsel gelişimaçısından yetersiz

çocuklarını korumak; daha büyük çocukları için de iyi

bir örnek olmak, gerektiğindemüdahale etmek ailenin

temel görevidir. Aile çocuğuyla birliktemedya tüketmeli,

birlikte sesli izleme yapılmalı, aile içindemedyamesajları

tartışılmalıdır. Yoğunmedya tüketimini önlemek için,

medyaya bir seçenek olarak satranç gibi beden ve zeka

oyunları, kitap okuma, resimyapma, spor etkinlikleri, evcil

hayvan beslemek gibi etkinlikler sunulması önerilebilir.

MEDYANIN AZI KARAR ÇOĞU ZARAR

RTÜK tarafından 2013 yılında gerçekleştirilen

ÇocuklarınMedya Kullanma Alışkanlıkları Araştırması

bulgularına göre, yeni neslin televizyondanmobil

cihazlara doğru eğilimgösterdiği, çocukların cep

telefonu ve tablet gibi mobil cihazlara harcadıkları

zamanın giderek arttığı görülmektedir. Bu amaçla,

RTÜK, Milli EğitimBakanlığı ve akademisyenlerin

işbirliğiyle, 2006 yılından beri ortaokullarda okutulan,

kitap, gazete, televizyon, internet gibi araç temelli

yaklaşımve uygulamadan çok bilgi aktarımına

dayananmedya okuryazarlığı ders programı

bütünüyle yenilenmiştir.

Yenilenenmedya okuryazarlığı dersinde öğrencilere

'medya diyeti' öğretilerek, “Medyanın azı karar, çoğu

zarar. Medya obezi olmayın” mesajı verilmektedir.

Yenilenen programdaki uygulamalı etkinlikler

kapsamında, 2014-2015 öğretimyılından itibaren

Medya Okuryazarlığı dersini seçen öğrenciler,

yazı, ses, görüntü gibi farklı medya biçimlerini

kullanarak kendi medya iletilerini üretecek ve bunları

Medya Okuryazarlığı Şenliği, Medya Okuryazarlığı

Günü, Medya Okuryazarlığı Fuarı gibi ortamlarda

sergileyebileceklerdir. En önemlisi demedya

okuryazarlığı eğitimi konusunda yayınların artırılması

ve bu yayınların çocukların ebeveynleriyle birlikte

izleyecekleri saatlerde yayınlamasıdır.

yesilay.org.tr

31

YEŞiLAY

HAZİRAN 2015