etkili ve verimli bir biçimde erişir; elde ettiği bilgiyi ve
onun kaynaklarını eleştirel olarak değerlendirir, kendi
bilgi dağarcığına ve değer sistemine katar; ulaştığı
bilgiyle önceki bilgilerini karşılaştırır; ulaştığı bilgiyi
bireysel olarak veya bir grubun üyesi olarak belirli bir
amacı gerçekleştirmek üzere etkili biçimde kullanır.
Özetle, gereksinimin ayırdına varır; gereksinimini
giderecek bilginin niteliklerini ve içeriğini belirler;
bulunduğu yeri saptar; ulaşır; değerlendirir; kullanır ve
paylaşır.
ÇOCUKLARINA İZLETMEYECEĞİNİ DİĞER
ÇOCUKLARADA İZLETME!
Bilinçli yayıncılık içinde neleri barındırır, temel
öğeleri nedir?
Tek bir tümceyle yanıtlayabilirim: Değerli yayıncılar,
Medya profesyonelleri! Kendi çocuklarınıza
izletmekten kaçındığınız televizyon ve bilgisayar
programlarını diğer çocuklara da izletmeyin. Bilinçli
yayıncılık, çocuklarımızın bedensel daha önemlisi
ruhsal en önemlisi de akıl sağlığını korumak ve
sağlıklı bireyler olarak topluma kazandırmak için
şiddet, cinsellik, tehlikeli davranışlar, yalan, çıplaklık,
ayırımcılık, saldırgan dil, alkol, uyuşturucu, sigara,
büyülü görüntüler gibi içeriklerden uzak yayınlar üretir
ve dolaşıma sokar.
Türkiye'de medya yozlaştırıyor mu, eğitiyor mu?
Medyanın görevi nedir?
Medyanın temel görevleri; bilgilendirme, yönlendirme,
eğitme, duyguları dile getirme, toplumsal ilişki kurma ,
eğlendirme, uyarmadır. Medya bireylerin ve toplumun
değer yargılarını biçimlendiren en önemli kurumdur.
Ben Türkiye’demedyanın eğittiğine açıkcası
inanamıyorum.
Medyanın gerçekliği kurguluyor olması, medya
okuryazarı olmayı gerektiren en önemli nedendir. Medya
okuryazarlığı insanlara çevrelerinde olanları ve kendilerine
“gerçek” olarak sunulan bilginin gerçekliğini sorgulama
konusunda eleştirel bir bakış açısı kazandırması nedeniyle
önemlidir.
Nasıl bilinçli medya tüketicisi olunur?
Bilinçli medya tüketicisi, gereksinimduyduğu bilginin
yapısını ve boyutunu belirler; gereksinimduyduğu bilgiye
BİLİNMİYOR
OKURYAZARLIĞI
YA
yesilay.org.tr
29
YEŞiLAY
•
HAZİRAN 2015