Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  30 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 30 / 84 Next Page
Page Background

Çünkü her kesimin erişebileceği televizyon kanallarında

eğitici programlara rastlamak olanaklı değil. Oysa eğitici

bir film, bir belgesel, sanat ve kültür ağırlıklı yarışma

programı izlemeli çocuklar ve gençler.

KANADAVEAVUSTRALYAÖRNEKÜLKELER

Diğer ülkelerle karşılaştırınca Türkiye’de medya okur-

yazarlığı ne kadar biliniyor, uygulanıyor?

Medya okuryazarlığı 1932’de Amerika Birleşik

Devletleri’nde, 1970’li yıllardan sonra Avusturya, Belçika,

Fransa, Japonya, İngiltere, İspanya, İsviçre, İtalya ve

Kanada’da gelişimgöstermiş ve söz konusu ülkelerde

beceri kazandırma eğitimine başlanmıştır. Kanada

ve Avustralya örnek ülkelerdir. Türkiye’demedya

okuryazarlığı bilinmiyor desemdoğru olacaktır. Çünkü

yüksek düzeymedya okuryazarı ile düşük düzeymedya

okuryazarı arasındaki fark bilinmiyor. Oysa, düşük düzey

medya okuryazarlığı; medya ürünlerini tanımak ve

izlemektir. Bu düzeydemedyanın ürünlerinden haberdar

olma söz konusudur. Yüksek düzeymedya okuryazarlığı

ise; medya ürünlerinden gelenmesajları yorumlayabilme,

tartışabilme ve farklı türdenmedya araçları kullanarak

mesaj iletme ve paylaşma becerisidir.

Medya okuryazarlığı bir kategori değildir, yaşamboyu

geliştirilmesi gereken bir beceridir. Bence Gösterge

Okuryazarlığı şemsiyesi altındaMedya Okuryazarlığı,

Bilgi Okuryazarlığı, Görsel Okuryazarlık, Dijital

Okuryazarlık gibi birçok okuryazarlık becerisini edinmeyi

gerektirir.

Geleneksel medyanın yerini artık yeni medya (internet,

dijital) aldı. Bu medya okuryazarlığı kavramını nasıl

etkiledi, değiştirdi?

Öncelikle, 'Yeni Medya Okuryazarlığı' teknik ya da salt

pedagojik bir sorun değildir. Daha çok etkin ve katılımcı

yurttaşlık, demokratik ve çoğulcu bir toplumsal ve

siyasal düzenle önyargılar ve nefretten arındırılmış

bir iletişimzemininin kurulmasını hedefleyen siyasal

bir duruştur. Bu anlamda Yeni Medya Okuryazarlığı,

'Geleneksel Medya Okuryazarlığı' gibi çok farklı

disiplinlerin, çok farklı kaygıların, bireylerin, kurumve

kuruluşların kesişimnoktasında yer alan çok boyutlu ve

çok ortaklı bir süreçtir.

Yeni Medya Okuryazarlığı makro vemikro siyasalarla

yaşama geçirilebilir ve yurttaşların başta gündelik

yaşamları olmak üzere siyasi kararlar hakkında söz

sahibi olmasına katkıda bulunur. Alternatif iletişimkurma

biçimlerini vemekanlarını yaratan ve özgür yazılım

uygulamalarını teşvik ederek bireyleri özgürleştiren

pratiklerden oluşur. Yasaklarla özellikle çocukları terbiye

etmekten uzak, onları nesneleştirmeden özne olarak

yaklaşan bir anlayışla bu okuryazarlık yürütülmelidir.

Çocukların yeni medya ortamlarını özgür ifadeye açık

ve hak savunuculuğu yapabilecekleri birer mecra olarak

kullanmalarını savunmak gereklidir.

MEDYAOKURYAZARLIĞI DERSİ ZORUNLU

HALE GETİRİLMELİ

Çocuklar nasıl yönlendirilmeli? Okullardaki medya okur-

yazarlığı dersleri yeterli mi?

Televizyon izlemede oranında ABD dünyada ilk sıradadır.

Televizyonun en çok izlendiği ikinci ülke ise Türkiye’dir.

Yapılan bilimsel araştırmalar, Türkiye’de televizyon izleme

oranının günde ortalama 3-5 saat aralığında olduğunu

göstermektedir: Birey neredeyse günün altıda birini,

bir yılın da yaklaşık yüzde 19’unu televizyon izleyerek

geçirmektedir.

Ülkemizde çocukların televizyon izleme konusunda

neredeyse tamamen özgür oldukları, yaş grupları

itibarıyla günde ortalama dört saat televizyon izledikleri

ve yüzde 82 oranında televizyon izlemeye yönelik

kararlarını kendilerinin verdikleri, istedikleri programı

seçerek izleyebildikleri RTÜK tarafından yapılan

araştırmaların bulguları arasında yer almaktadır.

BİLİNÇLİ MEDYACI OLMAK

Medya profesyonelleri aynı zamanda öğretmendir.

Çok çeşitli meslek gruplarına; çocuk, genç, orta

yaş ve yaşlı bireylere 'informal' eğitimvermektedir.

Medya profesyonellerinin otokontrol mekanizması

içinde işlerini yapmaları gerekmektedir çünkü

ürettikleri mesajlar vatandaşları, ülke yönetimini ve

ulusal çıkarları olumlu ya da olumsuz etkilemektedir.

Bilinçli yayıncılık anlayışı vemedya eğitiminin

başarıya ulaşması ancak ve ancakmedya

profesyonellerinin tutumve sorumluluklarının

farkında olmalarına bağlıdır.

Prof. Dr. Nilüfer Sezer

DOSYA

RÖPORTAJ

yesilay.org.tr

30

YEŞiLAY

HAZİRAN 2015