Çocuklar son dönemde yaşanan te-
rör olaylarından tüm toplum gibi de-
rinden etkileniyor. Psikolog Mustafa
Varol Yorulmaz, bu dönemde çocuk-
lara korkunun ve üzülmenin yaşamın
bir parçası olduğunu anlatarak bunu
öğrenmelerine olanak sağlamanın
yararlı olacağına dikkat çekti. Yorul-
maz, ebeveynlere şu tavsiyelerde
bulundu:
➦
Gündelik yaşamrutininizi bozmayın. Çünkü rutinin bozulma-
ması, çocuğunuz için işlerin yolunda gittiğine
dair bir göstergedir.
➦
Çocuğunuzun yaşanan olayları kont-
rolünüzdışındaki herhangi bir kitle iletişim
aracından öğrenmemesi için çaba sarf
edin. Çünküoralardakullanılan ifadevedil
çocuğunuzunyaşınauygunolmayabilir.
➦
Çocuğunuz aynı soruları sıklıkla tekrar
tekrar sorabilir. Bu durum aslında, onun
kendisini tekrardan güvende hissedebil-
mesinin bir yoludur. Sizlerin birer ebeveyn
olarak cevapladığınız sorular onu rahatla-
tıp, sizekarşı güvenduymasını sağlar.
➦
Okulda öğretmeninin olayları nasıl aktardığından haberdar
olun. Olaylar anlatılırken, sorular cevaplanırken aynı dil ve ifade-
nin kullanılıyor olması oldukça önemlidir. Aktarımdaki farklılıklar,
çocuğunuzun tedirginliğini artırmaktanbaşkabir işeyaramaz.
➦
Çocuğunuz bu durumlarda her zamankinden daha fazla sa-
rılmaya ve dokunmaya ihtiyaç duyarsa onu kesinlikle karşılıksız
bırakmayın.
➦
Çocuğunuz konuyla alakalı birtakımsorular sorduktan sonra
sessizleşirseonu rahatsızetmeyinancak iletişimkanallarınızı da
açık tutmaya devamedin. Bu konu hakkında konuşmak isterse
zatensizegeri gelecektir.
➦
Olaylar karşısında sergilediğiniz davra-
nışları gözden geçirin. Çocuk, ailesine
bakar ve onlar sakin ise, durumun
kontrol altında olduğunu anlar. Yani
sizlerin şahit olduğu şeylerin sizi ne
kadaretkilediğinivenasıldavranışlar
sergilediğinizi gözden geçirmeniz
oldukçaönemlidir.
➦
Çocuğunuzun kaygılanmaması için
yaşanan olayların boyutlarını kesinlikle
küçültmemelisiniz. Bu davranışınız, sizin
ona karşı samimiyetinizi sorgulamasına
sebebiyet verebilir.
GÜVENDE OLDUĞUNU HISSETSIN
KAYGININÇARESİ VAR
Evhamlı anneler kaygı yüklü düşünce ve görüntülerle başa
çıkmak için, alternatif olarak bir düşünce ya da görüntü üre-
tebilir ve ona odaklanabilir. Böyle bir durumda bu anneler;
“Çocuğum defalarca sokakta oynadı, ama başına bir şey
gelmedi” ayrıca “Ona sokakta oynarken dikkat etmesi ge-
reken şeyleri öğrettim, kendini koruyabilir, sokaktaoynaması
onun gelişimi için önemli, sakin olmalıyım” derken akıllarına
da çocuklarının sokaktamutlu olarak oynadığı bir görüntüyü
yerleştirebilir. Burada annelerin yapabileceği bir başka şey
de, aksattıkları diğer rolleri hatırlamaları ve dikkatlerini başka
yöne çekme denemeleri yapmalarıdır. Örneğin; bu anlam-
dasporetkinliğineyadasosyalsorumlulukprojelerineyönel-
mekvekendinevakit ayırmakdoğruolabilir.
Mustafa Varol
Yorulmaz
yesilay.org.tr
43
YEŞiLAY
•
NİSAN 2016