yesilay.org.tr
16
YEŞiLAY
•
NİSAN 2017
DOSYA
A
Anne-babaların doğumdan hatta doğum öncesinden başla-
mak üzere bebeğine yoğunlaşması, onun için en iyisini iste-
mesi elbette çok olumlu bir tutum. Zaten aksi düşünülemez
bile. Ancak günümüz ebeveynlerinin çocukları ile ilgili aşırı
kaygılı vemükemmeliyetçi olma takıntıları o kadar arttı ki, bu
durum popüler kültüre yeni bir tanımlama kazandırıyor.
Başta Çin olmak üzere, Uzakdoğu’da çocuklarının okulda
daha başarılı olması için büyük bir baskı yaratan annelerden
türetilen “Asyalı Anne”, Batı’da yetişkin yaşlara ulaşsalar da
halen annelerine bağımlı olan çocukların anneleri için kulla-
nılan “Helikopter Anne” tanımlamaları, artık ülkemizde de
yaygın olarak kullanılıyor. Ancak bu tanımlamaların hepsinin
atası ve bu sendromların hepsinin çıkış noktası var ki, o da
“proje çocuklar”.
Bütün anne babalar, çocuklarının kendilerininkinden daha iyi bir çocukluk
geçirmelerini, daha iyi bir eğitim almalarını ve genel olarak kendilerinden daha
iyi şartlarda yaşamalarını ister. Bu gayet doğaldır. Ama çocuğu bir projeymiş gibi
büyütmek, ileride problemlerin yaşanmasına neden olabiliyor
"PROJE ÇOCUK" MU
"PROBLEM ÇOCUK" MU
?
Felsefe tarihinin en büyük filozoflarından biri olarak göste-
rilen, 19. yüzyılda yaşamış İngiliz John Stuart Mill, doğduğu
günden bu yana yine bir filozof olan babası James Mill ve
zamanın en iyi filozoflarından biri olan Jeremy Bentham
tarafından yetiştirildi. 3 yaşında Yunanca, 7 yaşında da La-
tince öğrenen Mill, tüm öğrenimini evde gördü. Küçük yaşta
edebiyat, felsefe, aritmetik, ekonomi, tarih, siyaset gibi ko-
nularda eğitim alan Mill, babası ve onun arkadaşları tarafın-
dan kendi düşüncelerini ileriye taşımak amacıyla büyütüldü.
Öyle ki, kendi yaşında birisiyle ancak 14 yaşında karşılaştı.
Ancak yazdığı otobiyografisinde, yaşıtlarıyla birlikte oyun
oynamamasının eksikliğini her zaman duyduğunu ve baba-
sının çocuk yetiştirme tarzına olan tepkisini dile getirir.
t
DÜNYANIN EN ÜNLÜ PROJE ÇOCUĞU DA MUTSUZ OLDU
JohnStuartMill