yesilay.org.tr
18
YEŞiLAY
•
NİSAN 2017
DOSYA
OYUN ZAMANINDAN ÇALAN KURSLAR
Anne-babalar kendi çocukluklarında yapamadıklarını,
bir anlamda yarım kalan projelerini çocukları üzerinden
tamamlamaya çalışıyor. Onun adına kararlar alıp onu
belli bir yola hatta yollara yönlendiriyor. Ama bu yapı-
lırken çoğu zaman çocuğun istekleri, yetenekleri veya
eğilimleri göz ardı ediliyor. En önemlisi de tüm bunlar
yapılırken çocuğu en çok mutlu eden ve onu büyüten,
oyun oynama zamanından çalınıyor.
Tüm bu uğraşlar akıllı, başarılı, kariyer sahibi, çok yön-
lü bireyler yetiştirmek için yapılıyor. Bir anlamda “mü-
kemmel” bireyler olmaları için; ancak bu durum çocuk-
ları daha küçük yaşlardan itibaren hem kendisiyle hem
de diğer çocuklarla bir yarış içine sokup omuzlarına yük
bindiriyor. Özellikle de çocukla onun üzerine yüklenen
beklentiler uyuşmadığında çocuk kendini eksik, başa-
rısız veya yetersiz hissedebiliyor. Herhangi bir spora,
müziğe ya da uğraşa yatkınlığı olmadığı halde bu alana
itilen çocuklar başarılı olacağı konularda da başarısızlık
hissine kapılabiliyor ve bu onlarda özgüven sorununa
neden oluyor.
“EBEVEYNLER ÇOCUKLARINI TANIMALI”
Klinik Psikolog Gizem Bodur proje çocukta sosyal bas-
kının da etkili olduğunu, ebeveynin çocuğu proje olarak
görüp, dışarıda gördüklerini çocuk üzerinde uygulama-
ya geçirebildiklerini söylüyor.
“Ebeveynler kendilerinde gördükleri eksiklikleri çocukları-
nı bir şeylere zorlayarak gidermeye çalışabiliyor. Çocuğun
ayrı bir birey olduğu, farklı yetenek ve ilgi alanları oldu-
ğu gerçeğini görmeyebiliyor. Bu sebeple ebeveyn olarak
kendi ile çocuk arasında ayrım yapabilme özelliğine sahip
olabilmekçokönemli“diyenKlinikPsikologGizemBodur’a
göre ebeveynler öncelikle çocuklarını tanımalı, ilgi alanla-
rını anlamalı ve çocuklarını bu doğrultuda yönlendirmeli.
Aksi takdirde çocuk ya ebeveynine boyun eğip istemediği
şeyleri yapmaya, yani itaat etmeye zorlanan bir birey ha-
line geliyor ya da ebeveyni ile çatışarak zıtlaşabiliyor. An-
ne-babalarının kendisinden yüksek beklentilerini karşıla-
yamayan çocuklarda, “yetersizim” inancı oluşabiliyor. Bu
da gelecekte daha büyük sorunlara yol açabiliyor.
PEKİ SİZİN ÇOCUĞUNUZ DA BİR PROJE Mİ?
Ailelerin çoğu, her ne kadar proje çocuk tanımına uygun
çocuklar yetiştirse de, bunun öyle olmadığını iddia edi-
yorlar. Bazen ortaya öyle bir durum çıkıyor ki, herhangi
bir şeyin, çocuğun gerçekten kendi isteği mi, yoksa an-
ne-babanın dayatması mı olduğu belli olamayabiliyor.
İşte, çocuğunuzu farkında olmadan proje çocuk olarak
yetiştirip yetiştirmeyeceğinizi görebileceğiniz liste…
Okurstanbukursa, oderstenbuderse
koşturanprojeçocuklarınortaknoktası,
boş zamanlarınınolmaması. Buçocuklar
oyunavakit ayıramıyor venedensiz
yere, sadeceoyunveyazevk içinbir
şeyle ilgilenmiyorlar. Attıkları her adımın,
ebeveynleri tarafındanbelirlenmişbir
nedeni bulunuyor.
1
Yorgunluk, sinir ve aksilik, proje
çocuklarda sıkça görülüyor.
Sürekli yetersizlik hissi
nedeniyle, özgüvenlerinde de
kayıplar olabiliyor.
2
PROJE ÇOCUKLARIN
ORTAK 7 NOKTASI: