Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  18 / 84 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 18 / 84 Next Page
Page Background

yesilay.org.tr

18

YEŞiLAY

NİSAN 2017

DOSYA

OYUN ZAMANINDAN ÇALAN KURSLAR

Anne-babalar kendi çocukluklarında yapamadıklarını,

bir anlamda yarım kalan projelerini çocukları üzerinden

tamamlamaya çalışıyor. Onun adına kararlar alıp onu

belli bir yola hatta yollara yönlendiriyor. Ama bu yapı-

lırken çoğu zaman çocuğun istekleri, yetenekleri veya

eğilimleri göz ardı ediliyor. En önemlisi de tüm bunlar

yapılırken çocuğu en çok mutlu eden ve onu büyüten,

oyun oynama zamanından çalınıyor.

Tüm bu uğraşlar akıllı, başarılı, kariyer sahibi, çok yön-

lü bireyler yetiştirmek için yapılıyor. Bir anlamda “mü-

kemmel” bireyler olmaları için; ancak bu durum çocuk-

ları daha küçük yaşlardan itibaren hem kendisiyle hem

de diğer çocuklarla bir yarış içine sokup omuzlarına yük

bindiriyor. Özellikle de çocukla onun üzerine yüklenen

beklentiler uyuşmadığında çocuk kendini eksik, başa-

rısız veya yetersiz hissedebiliyor. Herhangi bir spora,

müziğe ya da uğraşa yatkınlığı olmadığı halde bu alana

itilen çocuklar başarılı olacağı konularda da başarısızlık

hissine kapılabiliyor ve bu onlarda özgüven sorununa

neden oluyor.

“EBEVEYNLER ÇOCUKLARINI TANIMALI”

Klinik Psikolog Gizem Bodur proje çocukta sosyal bas-

kının da etkili olduğunu, ebeveynin çocuğu proje olarak

görüp, dışarıda gördüklerini çocuk üzerinde uygulama-

ya geçirebildiklerini söylüyor.

“Ebeveynler kendilerinde gördükleri eksiklikleri çocukları-

nı bir şeylere zorlayarak gidermeye çalışabiliyor. Çocuğun

ayrı bir birey olduğu, farklı yetenek ve ilgi alanları oldu-

ğu gerçeğini görmeyebiliyor. Bu sebeple ebeveyn olarak

kendi ile çocuk arasında ayrım yapabilme özelliğine sahip

olabilmekçokönemli“diyenKlinikPsikologGizemBodur’a

göre ebeveynler öncelikle çocuklarını tanımalı, ilgi alanla-

rını anlamalı ve çocuklarını bu doğrultuda yönlendirmeli.

Aksi takdirde çocuk ya ebeveynine boyun eğip istemediği

şeyleri yapmaya, yani itaat etmeye zorlanan bir birey ha-

line geliyor ya da ebeveyni ile çatışarak zıtlaşabiliyor. An-

ne-babalarının kendisinden yüksek beklentilerini karşıla-

yamayan çocuklarda, “yetersizim” inancı oluşabiliyor. Bu

da gelecekte daha büyük sorunlara yol açabiliyor.

PEKİ SİZİN ÇOCUĞUNUZ DA BİR PROJE Mİ?

Ailelerin çoğu, her ne kadar proje çocuk tanımına uygun

çocuklar yetiştirse de, bunun öyle olmadığını iddia edi-

yorlar. Bazen ortaya öyle bir durum çıkıyor ki, herhangi

bir şeyin, çocuğun gerçekten kendi isteği mi, yoksa an-

ne-babanın dayatması mı olduğu belli olamayabiliyor.

İşte, çocuğunuzu farkında olmadan proje çocuk olarak

yetiştirip yetiştirmeyeceğinizi görebileceğiniz liste…

Okurstanbukursa, oderstenbuderse

koşturanprojeçocuklarınortaknoktası,

boş zamanlarınınolmaması. Buçocuklar

oyunavakit ayıramıyor venedensiz

yere, sadeceoyunveyazevk içinbir

şeyle ilgilenmiyorlar. Attıkları her adımın,

ebeveynleri tarafındanbelirlenmişbir

nedeni bulunuyor.

1

Yorgunluk, sinir ve aksilik, proje

çocuklarda sıkça görülüyor.

Sürekli yetersizlik hissi

nedeniyle, özgüvenlerinde de

kayıplar olabiliyor.

2

PROJE ÇOCUKLARIN

ORTAK 7 NOKTASI: