yesilay.org.tr
23
YEŞiLAY
•
NİSAN 2017
İYİ BİR ARKADAŞ GİBİ
Akran eğitimci birey, genç olmanın anlamının, sorumlulukla-
rının ve zorluklarının farkında olan, birçok konuda akranlarına
oranla daha donanımlı ve dolayısıyla çevresine telkin ve tav-
siyelerde bulunan bir arkadaş olarak algılanmaktadır.
Akran eğitimi, sosyal etkileşim içerisindeki, statü bakımın-
dan birbirleriyle eşit durumda olan, dil, tutum ve davranış
Akran eğitimi, gençlerin kendi sağlıklarına gerekli önemi
vermeleri için ve kendi ilgi alanlarındaki konularda
etkinliklere katılmaları açısından önemli imkânlar
sunmaktadır. Aynı zamanda gün geçtikçe sosyal ve manevi
sorumluluklarından hızla uzaklaşan gençlere sorumluluk
vermek açısından da toplum açısından önemli bir düzenleme
yolu olarak kabul edilmelidir. İyi bir akran eğitimcisi:
➥
Etkili bir etkileşim ve dinleme yeteneğine sahip olmalıdır.
➥
Liderlik potansiyeline sahip olmalıdır.
➥
Gerekli zaman, istek ve enerjiye sahip olmalıdır.
➥
Yargılayıcı bir tutum ve davranış içinde olmamalıdır.
➥
Akranları açısından örnek bir birey olma potansiyeli
taşımalıdır.
➥
Hedef kitle tarafından kabul gören ve saygı duyulan bir
birey olmalıdır.
➥
Eğitimlerde programdaki planlamalara göre tam katılımı
sağlamalıdır.
➥
Eğitim sonrasında iyi ve etkili bir iletişim ve dinleme
becerisi kazanılır.
➥
Sorumluluk alma duyguları gelişir.
➥
Akranları tarafından saygı duyulan ve kabul gören bir
birey olurlar.
➥
Liderlik vasıfları gelişir.
t
t
İYI BIR AKRAN EĞITIMI VE EĞITIMCISI
NASIL OLMALI?
AKRAN EĞITIMCI OLMAK
GENÇLERE NE KAZANDIRIR?
açısından benzerlik gösteren gruplarda, yaklaşım, davranış
ve bilgiyi modifiye etmek ve gençlerin kendi sağlıklarını ko-
ruma bilincini kazanmaları amacıyla gerçekleştirilen planlı,
programlı bir eğitim yöntemidir. Küçük gruplarla veya birey-
sel iletişim yoluyla, işyerleri, dini mekânlar, okullar, kulüp-
ler, üniversiteler gibi gençlerin bulunabileceği birçok farklı
mekânlarda gerçekleştirilebilir.
Ortaöğretim öğrencileri ile yapılan bilgi yarışması, rol-oyun
veya hikâyeler gibi etkileşimli metotlar kullanarak sergilenen
programlar, gençlik kulüplerinde sahnelenen tiyatro oyunları
ve oyun sonrasında gerçekleştirilen grup tartışmaları akran
eğitimi etkinliklerine birer örnek olarak gösterilebilir.
Akran eğitiminde rol alan genç bireyler, dilin kullanımı, mü-
zik anlayışı, toplumsal roller (öğrencilik, kulüp arkadaşlığı
vb.) açısından ortak ilgi alanlarına sahip olunduğundan bilgi
aktarımının daha kolay olduğu gerçeğini ve akran grubunda
gençlerin görüş açılarının genişlediğini de belirtmektedirler.